خاکشیر، نوشیدنی پر خاصیت!

۸
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خاکشیر یکی از گیاهان دارویی است که می‌توانید برای تهیه شربت و جوشانده استفاده کنید. از خواص خاکشیر می‌توان به درمان یبوست، اسهال، جوش و لک صورت، دفع سنگ کلیه، رفع بوی بد دهان، کاهش تب و کمک به افزایش و کاهش وزن اشاره کرد.
خواص خاکشیر

احتمالا با خاکشیر به دلیل تاثیر آن در رفع عطش و گرمازدگی فصل تابستان و درمان یبوست آشنا هستید، اما خواص خاکشیر فراتر از این است و در طب سنتی از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. برای اطلاع از خواص خاکشیر، مضرات زیاده‌روی در مصرف آن با مجله دلتا همراه باشید.

خواص درمانی خاکشیر

دفع سنگ کلیه

کلیه‌ها پسماند و مایعات اضافی بدن را تصفیه می‌کند، اما در برخی مواقع این پسماند‌ها در کلیه جمع شده و سنگ کلیه تشکیل می‌شود. نوشیدن شربت خاکشیر و ترنجبین به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. خاکشیر یک ادرار آور طبیعی است و باعث افزایش تولید ادرار می‌شود، بنابراین به دفع سموم بدن و سنگ کلیه کمک می‌کند.

مضرات خاکشیر

پاکسازی روده

اسهال یکی از شایع‌ترین مشکلات در فصل تابستان است. این بیماری شما را از انجام کار‌های روزمره باز می‌دارد و بی‌توجهی به درمان آن باعث کم آبی بدن می‌شود. خاکشیر روده را پاکسازی کرده و میکروب‌هایی که باعث اسهال شده‌اند را از بین می‌برد. برای درمان اسهال شربت خاکشیر را با آب سرد درست کرده و مقداری عسل یا شکر به آن اضافه کنید. نوشیدن این ترکیب هر دو ساعت یکبار به درمان این عارضه کمک می‌کند.

درمان یبوست

وقتی حرکات روده کاهش یافته یا نامنظم می‌شود، مواد زائدی که بعد از هضم غذا به وجود می‌آیند، در بدن باقی مانده و تخلیه نمی‌شوند در نتیجه، فرد دچار یبوست می‌شود. در طب سنتی توصیه می‌شود برای درمان یبوست شربت خاکشیر بنوشید. شربت خاکشیر در صورتی‌که با آب گرم درست شود خاصیت ملین دارد و برای درمان یبوست مفید است. دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک لیوان آب گرم ترکیب کرده و هر روز صبح و شب یک لیوان از این شربت بنوشید.

درمان کبد چرب

خاکشیر به دلیل دارا بودن خاصیت دیورتیک (ادرار آوری) به سم زدایی و پاک سازی کبد کمک می‌کند و نقش موثری در درمان بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب دارد.

فواید خاکشیر

درمان سرماخوردگی و تب

خاکشیر دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و به بدن در مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی کمک می‌کند. همچنین طبع خاکشیر سرد است، بنابراین بدن را خنک کرده و تب را پایین می‌آورد.

مضرات و موارد منع مصرف خاکشیر

  • زیاده روی در مصرف خاکشیر در دوران شیردهی باعث دل درد و ایجاد نفخ در مادر و نوزاد می‌شود.
  • زیاده روی در مصرف خاکشیر احتمال ایجاد ورم یا زخم معده را افزایش می‌دهد.
  • زیاده روی در مصرف خاکشیر باعث اسهال می‌شود.
  • اگر طبع سردی دارید و به بیماری‌هایی مانند روماتیسم یا آرتروز مبتلا هستید، مصرف خاکشیر را محدود کنید و آن را همراه با عرق نعناع یا عسل میل کنید.
  • مصرف خاکشیر برای کودکان زیر ۳ سال توصیه نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۷ دمنوش فوق‌العاده برای سرماخوردگی را در مجله دلتا مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۵۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۴۸ ق٫ظ

    عالی تشکر

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۰:۴۱ ق٫ظ

    خیلی خوباست

    پاسخ

  6. رضا ظفری

    ۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۰:۲۱ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید برای نقرس چه چیزهایی مفید و چه چیزهایی بد است

    پاسخ

  7. دلیری

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۱۰ ب٫ظ

  8. مهیار

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۰۲ ب٫ظ

    بسیارمفیدواموزنده بودمتشکرم ازمطالب شما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…