تنگی نفس در خواب و علل آن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تنگی نفس در خواب، عوامل مختلفی دارد از جمله چاقی، نارسایی قلبی، پانیک اتک و ... درمان آن نیز بسته به هر عامل تفاوت می‌کند.
تنگی نفس

دلایل تنگی نفس

آیا شما هم هنگام دراز کشیدن، با مشکلات تنفسی روبرو هستید؟ تنگی نفس عبارت است از تنفس دشوار، که در صورت بروز آن، فرد ممکن است احساس کند که هوای کافی در اختیار ندارد. گاهی اوقات، افراد هنگام خوابیدن یا دراز کشیدن بیشتر این مشکل را تجربه می‌کنند که در پزشکی به آن اورتوپنه (orthopnea) گفته می‌شود. چندین دلیل احتمالی برای تنگی نفس در خواب وجود دارد؛ از جمله اضافه وزن، مشکلات ریوی و بیماری‌های قلبی و …. درمان آن نیز بسته به عامل ایجاد آن ممکن است متفاوت باشد. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

نارسایی قلبی

یکی از شایع‌ترین دلایل تنگی نفس هنگام خواب، نارسایی قلبی است. در نارسایی قلبی، قلب دیگر نمی‌تواند آنطور که باید خون را به قسمت‌های دیگر بدن برساند، یا اینکه بعد از انقباض برای شل کردن ماهیچه‌ها دچار مشکل می‌شود؛ بنابراین فشار در قلب افزایش می‌یابد، که در نهایت می‌تواند منجر به بازگشت مایع به ریه، شکم یا پا‌ها شود. نارسایی قلبی می‌تواند خستگی، تنگی نفس، ورم پا‌ها و در برخی موارد سرفه را در پی داشته باشد. فعالیت‌های روزمره مانند پیاده‌روی و بالارفتن از پله‌ها ممکن است برای این افراد دشوارتر باشد.

علت تنگی نفس

آمفیزم (Emphysema)

امفیزم نوعی بیماری مزمن انسدادی ریوی است. این وضعیت به کیسه‌های هوا در ریه‌ها آسیب می‌رساند و لوله‌های تنفس را باریک‌تر می‌کند و موجب می‌شود تنفس دشوار شود. استعمال دخانیات مهم‌ترین عامل این عارضه است، همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا هوا با کیفیت پایین. افراد مبتلا به این بیماری معمولا هنگام انجام فعالیت بدنی دچار مشکل می‌شوند، اما در حالت پیشرفته‌ بیماری، فرد در هنگام خواب یا دراز کشیدن دچار تنگی نفس می‌گردد.

چاقی

افرادی که وزن زیادی دارند به دلیل آثار فشار وزن روی شکم، دچار تنگی نفس در خواب می‌شوند. این وضعیت که «پانوس» نام دارد، مانع از باز شدن کامل ریه‌ها هنگام تنفس می‌شود. چاقی گاهی به مشکلات پزشکی دیگر مربوط است، از جمله:

  • بیماری قلبی
  • سکته مغزی
  • دیابت نوع ۲
  • برخی از سرطان‌ها
  • فشار خون

تنگی نفس در خواب

آپنه انسدادی خواب (OSA)

OSA نوعی اختلال خواب است که می‌تواند هنگام خواب موجب مشکلات تنفسی شود.

درمان تنگی نفس

پانیک اتک و اضطراب

حملات پانیک یا اضطرابی می‌توانند در هر زمانی اتفاق بیفتند و بسیار ترسناک باشند. اگرچه این مشکلات جزء دسته‌ بیماری‌های «اورتوپنه» جای نمی‌گیرند، اما می‌توانند موجب تنگی نفس در خواب شوند. افراد این حملات را با شروع ناگهانی ترس یا ناراحتی شدید توصیف می‌کنند که طی چند دقیقه به اوج می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…