حالت تهوع و درمان خانگی آن

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
‍‍حالت تهوع به احساس ناراحتی و دل بهم خوردگی گفته می‌شود که اغلب با نیاز به استفراغ همراه است. علائم حالت تهوع شامل تعریق، تولید بزاق زیاد در دهان، خستگی و از دست دادن اشتها می‌شود.
درمان حالت تهوع

داروهای ضد حالت تهوع بسیاری وجود دارد که می تواند در موارد شدید یا پایدار حالت تهوع به بهبود این شرایط کمک کند. اما اگر حالت تهوع شما خفیف یا گاه به گاه است، برخی درمان‌های خانگی موثر نیز وجود دارند که می‌تواند به تسکین آن به روشی طبیعی کمک کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره درمان حالت تهوع صحبت خواهیم کرد.

استفاده از زنجبیل

به گفته دانیل دیوین، پزشک متخصص بیماری‌های داخلی، زنجبیل یک درمان موثر برای حالت تهوع است. زنجبیل از خواص ضد التهاب برخوردار است که می‌تواند از گوارش پشتیبانی کرده و ترکیبات موجود در آن نیز به تسریع روند انتقال محتوای معده به روده کوچک کمک می‌کند که می‌تواند علائم حالت تهوع را کاهش دهد.

درمان خانگی

استفاده از نعناع فلفلی

نعناع فلفلی به عنوان یک گزینه درمان سنتی برای حالت تهوع شناخته می‌شود، اگرچه شواهد علمی در مورد اثربخشی آن به اندازه زنجبیل قوی نیست. با این وجود، افراد بسیاری به خواص آرامش بخش آن اشاره دارند.

منتول، ماده اصلی موجود در نعناع بیابانی است که می‌تواند به آرامش معده کمک کرده و از این رو، می‌تواند حالت تهوع را تسکین دهد.

مصرف وعده های غذایی کوچک‌تر و ساده 

غذا خوردن بیش از حد می‌تواند موجب حالت تهوع شود. زمانی که بیش از حد غذا می‌خورید، معده منبسط شده که می‌تواند موجب نفخ، سوزش سردل، و حرکت گوارشی بیش از حد شده که همگی می‌تواند به حالت تهوع منجر شود.

مصرف وعده‌های غذایی کوچک‌تر با تکرر بیشتر و مصرف یک رژیم غذایی ساده و فاقد عطر و طعم‌های قوی می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. غذاهای ساده به راحتی قابل گوارش است و می تواند به تسکین شرایط معده کمک کند.

تامین آب مورد نیاز بدن

زمانی که با حالت تهوع مواجه هستید، غذا خوردن یا نوشیدن مایعات ممکن است دشوار باشد، اما کم آبی بدن تنها به وخیم‌تر شدن حالت تهوع منجر می‌شود.

زمانی که حالت تهوع در نتیجه گرما یا رطوبت شدید شکل گرفته باشد، تامین آب مورد نیاز بدن از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در حقیقت، حالت تهوع و استفراغ از علائم اصلی خستگی گرمایی و گرمازدگی است.

اگر نوشیدن آب در زمان تجربه حالت تهوع برای شما دشوار است می‌توانید جرعه‌های کوچک آب را در طول روز بنوشید یا مصرف نوشیدنی‌های تسکین دهنده مانند چای نعناع فلفلی گرم را مد نظر قرار دهید.

علت حالت تهوع

صاف نشستن یا دراز کشیدن در حالت مناسب

زمانی که با حالت تهوع مواجه هستید، ممکن است برای دراز کشیدن وسوسه شوید، اما این بهترین گزینه نیست. دراز کشیدن در زمان مواجهه با حالت تهوع می‌تواند به استفراغ منجر شود.

زمانی که صاف نشسته‌اید، نیروی گرانش به پایین نگه داشتن محتویات معده کمک می‌کند. نشستن در شرایطی که کمر صاف است یا دراز کشیدن در شرایطی که سر با کمک یک یا دو بالش در وضعیت مناسب قرار دارد، بهترین انتخاب برای تسکین حالت تهوع است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر حالت تهوع با استفراغ مکرر، سینه درد، مدفوع تیره یا استفراغ تیره همراه است باید به پزشک مراجعه کنید. اگر حالت تهوع برای بیش از چند روز ادامه داشته است یا علائم به سرعت وخیم می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از بروز مساله‌ای جدی باشد و باید به پزشک مراجعه کنید.

به عنوان مثال، شرایطی مانند پانکراتیت (التهاب پانکراس)، انسداد روده یا حتی یک حمله قلبی می‌تواند موجب حالت تهوع شده و به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

حالت تهوع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…