منارجنبان و رازهای آن

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
منارجنبان اصفهان بقعه ایست که با حرکت دادن یکی از مناره ها، نه تنها مناره دیگر به حرکت درمی‌آید بلکه تمامی این ساختمان مرتعش می‌شود.
منارجنبان

منار‌جنبان به‏ صورت یک بقعه و دو مناره است که بر روی قبر «عمو عبدالله» از زهاد و صُلحای معروف قرن هشتم هجری بنا شده. مناره‏ ها بعداً و در تاریخی که درست معلوم نیست و احتمالاً در آخر عصر صفویه به ایوان مزبور اضافه شده که با حرکت دادن یکی از آنها، نه تنها مناره دیگر به حرکت درمی‌آید بلکه تمامی این ساختمان مرتعش می‏‌شود. در ادامه با مجله دلتا همراه شوید.

 

علت لرزش مناره‌ها

شهرت منارجنبان اصفهان از دیرباز به این خاطر بوده است که هر گاه یکی از مناره ‏های طرفین ایوان بنا را می ‏جنبانده ‏اند این حرکت به مناره دیگر هم منتقل می ‏شده است. چگونگی این حرکت و انتقال آن به مناره دیگر – اگر چه دیرگاهی تعجب بسیاری از مردم و بازدیدکنندگان آن را بر می ‏انگیخته است – از دیدگاه صاحبنظران و آنان که بر اموری چون معماری آگاهند، چندان شگفت و غیر طبیعی نیست آنان بر این باورند که در تمام بناهایی که چنین شکل و مناره هایی دارند حرکت است و اگر در اینجا بسیار چشمگیرتر است دلیل آن باریکی و سبکی این مناره هاست و گرنه جهانگردان و سیاحان به مناره ‏ها و ساختمان هایی که به همین طریق می ‏جنبیده ‏اند در نقاط دیگر جهان اشاره کرده ‏اند.

دیدنی های اصفهان منارجنبان

منارجنبان، بقعه‌ی شیخ زاهد

منارجنبان اصفهان در حقیقت بقعه ‏ای است که بر مزار شیخی زاهد و عابد به نام عمو عبدالله که در ذیحجه سال ۷۱۶ هجری قمری وفات یافته، ساخته شده است و در آغاز تنها ایرانی بوده است که بعدها دو مناره معروف منارجنبان را به ساختمان آن افزوده‌اند. بنابراین بی شک ساختمان ایوان و مناره‏ ها پس از سال ۷۱۶ هجری قمری آغاز شده و به انجام رسیده است. منارجنبان بر سر راه اصفهان به نجف آباد در روستایی به نام کاردالان قرار دارد. هر یک از دو مناره این بنا ۱۷ متر بلندی دارد و ارتفاع بنا ۱۰ متر است.

کاشی های لاجوردی و فیروزه‏ای زینت بخش این بناست و برمزار آن روحانی زاهد و عابد قطعه سنگی مرمری قرار داده‏ اند که سوره یس از قرآن کریم حاشیه آن را زینت داده است. کتیبه ‏های دیگری نیز در این آرامگاه هست که از آن جمله است کتیبه‏ ای بر سنگ مرمر بالای سنگ اصلی که از عمد عبدالله به عنوان یک مرد پرهیزگار و زاهد نام می ‏برد و تاریخ او را نیز ذکر می ‏کند.

تزئینات کاشی کاری به شیوه مغولی در ساختمان این بنای تاریخی قابل مشاهده است. زینت دیگر این بنا که می توان به آن اشاره کرد ایوان دوره مغول است که با خط های ظریف و نقش های ستاره ای و کاشی های لاجوردی آراسته شده است. منارجنبان اصفهان این جاذبه فوق العاده در ۲۰ خرداد سال ۱۳۲۱ و با شماره ثبت ۳۴۹ به فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

دسترسی

اصفهان – روستای کارلادان در غرب شهرستان اصفهان،راه نجف آباد.

منارجنبان اصفهان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر دیدنی‌های شهر اصفهان کاخ هشت بهشت ، جاهای دیدنی اصفهان را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۳ مهر ۱۳۹۹ در ۸:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…