خانه کاظمی تهران، بازدید رایگان در تابستان

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زیباترین و قشنگ‌ترین قسمت‌ خانه‌ کاظمی، موزه‌ مردم شناسی آن است که می‌توانید در آن فرهنگ، لباس، مشاغل 150 سال گذشته و مجسمه‌هایی که هر کدام بخشی از فرهنگ تهران قدیم را نمایش می‌دهند تماشا کنید. همچنین می‌توانید عکس‌هایی بسیار دیدنی و جالب که کمتر دیده شده را از تهران قدیم مشاهده کنید.
خانه کاظمی

این روزها به نظر می‌رسد که خانه‌های قدیمی از اقبال زیادی برخوردارند. اگر دلتان برای معماری و خانه‌های قدیمی تهران تنگ شده، کافیست در کوچه پس کوچه‌های تهران قدیم به محله‌ چاله میدان در همسایگی امام زاده یحیی بروید و به خانه کاظمی که معروف به خانه موزه تهران قدیم است سری بزنید و ارزش‌های خاص معماری و شهرسازی سنتی را در این عمارت مشاهده کنید. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

خانه کاظمی

درباره خانه کاظمی

خانه کاظمی مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان ۱۵ خرداد، کوچه ابوالقاسم واقع شده. این اثر در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۰۳۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. عمارت کاظمی یا همان سرای کاظمی که نام جدید آن «خانه موزه تهران قدیم» است، از خانه‌های قدیمی تهران، در محله چاله میدان قدیم و در همسایگی امام زاده یحیی‌ست.

قاجار خانه کاظمی

تاریخچه خانه کاظمی

تاریخچه‌ و بنای خانه موزه قدیم تهران، به میرزا سید کاظم که پسر سید میرزا هدایت الله تفرشی بوده برمی‌گردد و این خانه را در دوره قاجار در همسایگی خانه پدری خود خریداری کرده که سال ۱۲۶۶ در دوران قاجار ساخته شده‌ است. ایشان اصطبل‌دار سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار بوده و از طبقه اشراف دوران قاجار به حساب می‌آمده. همچنین بانی مسجد و مدرسه کاظمی نیز به حساب می‌آید. این خانه به سبک معماری دوران اواسط قاجار و مانند خانه‌های سنتی آن زمان، ساخته شده است. طرح و شکل بنای عمارت کاظمی در اواخر دوره‌ی قاجاریه شکل گرفت و دوران پهلوی اول، این عمارت تکمیل شد. مانند دیگر خانه‌های قدیمی و سنتی ایران از بخش‌های مختلف بیرونی، اندرونی، آب انبار، مطبخ و اصطبل تشکیل شده‌. از نکات قابل توجه این خانه وجود رختشوی خانه است که در آن زمان امری بی سابقه بوده چرا که تمامی مردم به چشمه‌ها و رود‌ها جهت شستن لباس‌ها می‌رفتند و به ندرت و شاید هرگز خانه‌ای را ببینید که در آن محلی برای شستن رخت‌ها به صورت اختصاصی وجود داشته باشد.

ایرانگردی

موزه مردم شناسی و گردشگری در خانه کاظمی

آنچه که امروز از عمارت کاظمی باقی مانده، قسمت شاه نشین آن است که یک طبقه‌ زیرزمین و یک طبقه بالا و دو حیاط در شمال و جنوب بناست. حیاط جنوبی در بخش بیرونی و حیاط شمالی در بخش اندرونی خانه قرار دارد. بخش اصلی ساختمان ۵ متر بالاتر از حیاط قرار دارد و در نمای کلی عمارت آجرکاری خوش نقش و نفیسی انجام گرفته که زیبایی خاصی به بنا می‌بخشد. عنصر اصلی تزیینات داخلی خانه موزه قدیم تهران، نقش‌بندی پنجره‌ها و درهای ارسی با شیشه‌های رنگی است که به سادگی در بخش درونی بنا جلوه‌گری می‌کند. زیباترین و قشنگ‌ترین قسمت‌ خانه‌ی کاظمی، موزه‌ مردم شناسی آن است که می‌توانید در آن فرهنگ، لباس، مشاغل ۱۵۰ سال گذشته و مجسمه‌هایی که هر کدام بخشی از فرهنگ تهران قدیم را نمایش می‌دهند، تماشا کنید. همچنین می‌توانید عکس‌هایی بسیار دیدنی و جالب که کمتر دیده شده را از تهران قدیم مشاهده کنید. در کنار این خانه موزه‌ کاظمی، در موزه‌ کوچکتری اسباب بازی‌های قدیمی را به نمایش گذاشتند که دیدنش خالی از لطف نیست. به طور مثال شما وسیله بازی که کودکان امروزی به آن اسکوتر می‌گویند را می‌توانید در این موزه  مشاهده کنید، اما با نام تیزرو. وسیله‌ بازی چوبی که دقیقا شکل اسکوتر امروزی‌ست. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های تهران به سایت مجله دلتا مراجعه کنید و مطالب متنوع گردشگری را مطالعه کنید.

دسترسی و ساعات بازدید

آدرس خانه کاظمی : تهران- خیابان ۱۵ خرداد- کوچه ابوالقاسم شیرازی- کوچه امامزاده یحیی

شماره تماس : ۰۲۱۳۳۵۴۶۷۱۶

ساعت بازدید : از ساعت ۹ تا ۱۷

هزینه بازدید : رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…