دانلود اپلیکیشن مجله دلتا

جریمه میلیاردی برای خانه‌های خالی

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
براساس قانونی که روز چهارشنبه در مجلس تصویب شد مالک یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری خالی در یک منطقه معمولی پایتخت باید حدود ۶۵۰ میلیون تومان مالیات در سال اول بپردازد.
مالیات واحد های مسکونی خالی

با وجود آنکه هنوز جزییات و نحوه محاسبه مالیات واحد های مسکونی خالی از سوی سازمان امور مالیاتی ارائه نشده، محاسبات سرانگشتی از جریمه‌های سنگین برای خانه‌های خالی از سکنه حکایت دارد.

به گزارش مجله دلتا بر اساس اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم، اگر خانه‌ای در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر خالی بماند در سال اول ۶ برابر اجاره سالیانه، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر مبلغ اجاره سالیانه مشمول مالیات می‌شود.

مالیات میلیاردی خانه ۱۰۰ متری

نرخ رهن کامل یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری نوساز در منطقه معمولی از شهر تهران حدود ۳ میلیون تومان در هر متر مربع است. اگر این عدد به اجاره ماهانه تبدیل شود، اجاره‌بهای هر ماه ۹ میلیون تومان و اجاره هر سال ۱۰۸ میلیون تومان می‌شود. با چنین محاسبه‌ای، مالک واحد مسکونی مذکور به شرط خالی بودن باید در سال اول ۶ برابر این مبلغ یعنی ۶۴۸ میلیون تومان، سال دوم یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان و سال سوم یک میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومان مالیات بپردازد.

بر اساس نرخ‌ روز بازار اجاره مسکن، قیمت رهن کامل آپارتمان در شرق تهران و محله تهرانپارس ۲ تا ۳.۵ میلیون تومان، در غرب تهران حدود ۲.۵ تا ۴ میلیون تومان و در مناطق شمالی ۳.۵ تا ۵ میلیون تومان و بیشتر در هر متر مربع است. با این حساب، اگر یک آپارتمان ۲۰۰ متری در شمال تهران خالی مانده باشد، واحد مذکور در سال اول مشمول ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون، سال دوم مشمول ۴ میلیارد و ۳۲۰ میلیون و سال سوم مشمول ۶ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان جریمه مالیاتی خواهد شد.

طبق آمار سال ۹۵ بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی در ایران وجود دارد. این در حالی است که قیمت مسکن از توان متقاضیان مصرفی خارج شده و کارشناسان از جمله دلایل آن را وجود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار مسکن مازاد می‌دانند که ۲.۵ میلیون خالی و ۲.۱ میلیون نیمه خالی است.

محاسبه مالیات خانه خالی

هر مشاور املاک‌، سقف تعداد قرارداد دارد

در خصوص نگرانی از انعقاد قراردادهای صوری نیز اتحادیه املاک سقف تعداد قرارداد در سامانه املاک و مستغلات برای مشاوران تعیین کرده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این موضوع بیان می‌کند: برای هر دفتر مشاور املاک سقف تعداد قرارداد مشخص است. اگر تعداد قراردادها از سقف فراتر رود، از طریق مراجع قضایی با این موضوع برخورد خواهد شد.

تقاطع اطلاعاتی و شناسایی خانه‌های خالی

یکی دیگر از ترفندهایی که ممکن است مالکان برای دارای سکنه نشان دادن خانه خالی، به کار بگیرند روشن کردن چراغ‌ها برای کار کردن کنتور است. در این زمینه پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: برای شناسایی خانه‌های خالی از یک تقاطع اطلاعاتی بین دستگاه‌های مختلف استفاده خواهد شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در توضیح گفت: اگر مالک قبول دارد که دارای دو واحد مسکونی است یک واحد را به عنوان محل استقرار وی در نظر گرفته و برای واحد دوم، پیامک دیگری ارسال می‌شود. اگر مالک مدعی باشد که واحد دوم دارای سکنه است اطلاعات مستاجر از او درخواست و راستی‌آزمایی انجام خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از گزارش های ملکی بیشتر مطلب “متقاضیان واحدهای مسکونی نوساز بخوانند!” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ در ۱:۲۳ ب٫ظ

    اگر راست آزمایی بدرستی انجام بشه و این مردم همیشه در صحنه قانون رو دور نزنند قطعا این قانون تاثیر گذار خواهد بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ در ۴:۲۶ ب٫ظ

    سلام از چه طریق خانه های خالی شناسایی می شوند وچه ارگانی این کار را انجام می دهد ؟
    آیا نظارتی بر این ارگان نیز خواهد بود ؟

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۳ ب٫ظ

      با سلام. فعلا وزارت راه و شهرسازی، اتحادیه املاک و سازمان امور مالیاتی. برای اطلاعات بیشتر با گزارش‌های روزانه ملکی مجله دلتا همراه باشید.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ در ۲:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

جدیدترین مطالب

مشاهده موارد بیشتر

کاربر گرامی

مطالب این سایت دیگر بروز رسانی نمی شود برای مشاهده مطالب جدید به لینک زیر مراجعه کنید

مشاهده سایت جدید مجله دلتا

This will close in 20 seconds