مجازات کودک آزاری

۰
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کودکان سرمایه‌های یک جامعه هستند و تربیت و حقوق آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است که در این خصوص خانواده‌ها نقش حیاتی در تربیت و پرورش آنان دارند؛ هر گونه اسیب روحی و جسمی در این دوران می‌تواند در ادامه زندگی فرد نیز اثر بخش باشد.
مجازات کودک آزاری

قوانین و کنوانسیون‌های زیادی در دنیا به کودکان اختصاص داده شده تا از حقوق آن‌ها دفاع کنند و همچنین در ایران نیز قانون حمایت از کودکان در سال ۱۳۸۳ تصویب گردید که قوانین پیرامون حقوق کودکان و مجازات کودک آزاری نوشته شده است. در این مقاله به بررسی کودک آزاری و مجازات کودک آزاری می‌پردازیم. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

حقوق کودک
حقوق کودک

کودک آزاری

در سال ۱۳۸۱ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب شد که در آن کلیه اشخاصی که به سن هجده سال تمام هجری شمسی نرسیده‌اند، از‌ حمایت‌‌های قانونی مذکور در این قانون بهره‌مند می‌شوند.
ماده ۲  این قانون کودک آزاری را اینگونه بیان کرده: هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که موجب شود به آنان صدمه‌ جسمانی یا روانی و اخلاقی وارد شود و سلامت جسم یا روانشان را به مخاطره اندازد، ‌ممنوع است.

‌لازم به ذکر است طبق ماده ۵ همین قانون: «کودک‌ آزاری از جرائم عمومی بوده و احتیاج به شکایت شاکی خصوصی‌ ندارد.» به طور مثال: در صورتی که در خیابان و یا به طور کلی در جامعه اگر فردی مرتکب جرم کودک آزاری گردد هر فردی می‌تواند از مرتکب شکایت کند.

نکته دیگر این که اگر والدین کودک خود را تنبیه نمایند، فقط در صورتی که از حدود تعیین شده بیشتر و غیر قانونی باشد مجازات می‌گردند.

مجازات

مجازات‌های کودک آزاری

مجازات‌های کودک آزاری حسب مورد متفاوت است اما طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، مجازات‌های کودک آزاری را این گونه بیان شده:
هرگونه خرید، فروش، بهره‌‌کشی و به کارگیری کودکان به منظور ارتکاب ‌اعمال خلاف از قبیل قاچاق، ممنوع و مرتکب حسب مورد علاوه بر جبران خسارات وارده ‌به شش ماه تا یک سال زندان و یا به جزای نقدی از ده میلیون ریال تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

و طبق ماده ۴ قانون مذکور: هرگونه صدمه و اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده‌ گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان، ممنوع و‌ مرتکب به سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس و یا تا ده میلیون ریال جزای ‌نقدی محکوم می‌‌گردد.

‌همچنین کلیه افراد و مؤسسات و مراکزی که به نحوی مسئولیت نگاهداری و‌ سرپرستی کودکان را بر عهده دارند مکلفند به محض مشاهده موارد کودک آزاری مراتب را‌ برای پیگرد قانونی مرتکب و اتخاذ تصمیم مقتضی به مقامات صالح قضائی اعلام کنند، ‌تخلف از این تکلیف موجب حبس تا شش ماه یا جزای نقدی تا پنج میلیون ‌ریال خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر “شکایت فرزند از پدر و مراحل قانونی آن” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …