کاخ کرملین، قدیمی‌ترین کاخ مسکو

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاخ کرملین بزرگ‌‌ترین کاخ سلطنتی روسیه که با نام قلب مسکو نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین کاخ‌های جهان است. این کاخ قدیمی ترین کاخ شهر مسکو است.
کاخ کرملین

کاخ کرملین، قدیمی‌ترین کاخ شهر مسکو است. برخی از ساختمان‌های آن، در قرن دوازدهم ساخته شده‌اند. این بنا، روزگاری دژ مستحکم تزارهای روس بوده و درون دیوارهای اطراف آن، قصرها و کلیساهای باستانی با گنبدهای طلایی زیبایی ساخته شده است. کرملین در بیشتر تاریخ طولانی خود، مقر حکومتی روسیه بوده. امروزه این کاخ، اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور روسیه و مقر تصمیم‌گیری‌های دولت مسکو است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

کاخ کرملین

درباره کاخ کرملین

کرملین پناهگاه اسطوره‌ای روسیه که به تنهایی مانند یک شهر، دارای کاخ‌های متعدد، اسلحه‌خانه، کلیسا و یک دژ قرون وسطایی است، دولت مدرن را به گذشته‌ افسانه‌ای آن در قرون حکومت «روس کیِف» (Kievan Rus) متصل می‌کند. زمانی که حکومت کیِف از بین رفت، شاهزاده‌های منطقه قدرت یافتند. در سال ۱۱۴۷، یک وقایع‌نگار، جشنی را ثبت کرده که در خانه شکار «یوری دولگاروکی» (Yuri Dolgorukiy)، شاهزاده حکمران «روستوف» و «سوزدال» برپا شده بود. این خانه در بالای یک تپه با موقعیتی عالی قرار داشت و مشرف به مسکو و رودهای «نِگلینا» بود. این خانه بزرگ حتی در زمان‌های پر آشوب به توسعه خود ادامه داده و تبدیل به یک شهرک با استحکامات دفاعی شد که همان کرملین امروزی است.

کاخ کرملین

محوطه‌‌های کرملین

اسلحه خانه

اسلحه‌خانه کرملین، به دستور پتر کبیر ساخته شد و در آن، هم ساخت و هم انبار مهمات و اسلحه در کنار هم صورت می‌گرفت. بعد از عقب نشینی فاجعه‌بار ناپلئون از مسکو، این بنا تبدیل به موزه‌ای برای گرامیداشت پیروزی روسیه شد. اکثر توپ‌هایی که در کنار آن چیده شده‌اند جزو غنایمی بودند که از ارتش فراری و از هم پاشیده فرانسه به دست آمد. این ساختمان امروزه محل استقرار سران گارد کرملین است.

مسکو کاخ کرملین

کاخ دولت کرملین

این سازه شیشه‌ای و بتنی، در سال ۱۹۶۱ تکمیل شده و یکی از جدیدترین الحاقات کرملین به شمار می‌رود. این کاخ در روزگار آرام حکومت «خروشیوف» ساخته شد تا میزبان حزب کمونیست باشد. سبک اجرای معماری بنا بسیار دقیق و باشکوه است. آمفی‌تئاتر بزرگ این ساختمان با ۶۰۰۰ صندلی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آن به حساب می‌آید. امروزه کاخ کرملین برای اجراهای باله مورد استفاده قرار می گیرد.

روسیه کاخ کرملین

میدان کلیسای جامع

اگر روسیه را مانند یک عروسک ماتریوشکای تو در تو در نظر بگیرید (از نمادهای کشور روسیه)، مسکو در دل روسیه، کرملین در دل آن و میدان کلیسای جامع آخرین قطعه در داخل کرملین محسوب می‌شود. میدان کلیسای جامع کرملین اولین بنای بزرگ عمومی شهر بود که در زمان رشد قدرت مسکو در اوایل قرن ۱۴ ساخته شد. این میدان برای قرن‌ها قلب نمادین حکومت تزارها بود. کلیسایی که در این میدان وجود دارد، در دهه ۱۴۷۰ به عنوان محل استقرار کلیسای ارتدوکسی روسیه و به دستور ایوان کبیر ساخته شد. تا قبل از انتقال پایتخت به سن پترزبورگ، میدان کلیسای جامع، مرکز قدرت سیاسی کشور بود. تمام مراسم‌های تاج‌گذاری، مجمع اشراف و رویدادهای مرتبط به دولت در اینجا برگزار می‌شدند.

کاخ کرملین

کلام آخر

میدان کلیسای جامع هنوز حس و حال دوران تزاری روسیه را بازتاب می‌دهد. دور تا دور این میدان را مجموعه‌ای از کلیساها، برج‌ها و کاخ‌ها محاصره کرده‌اند که در کنار هم کل تاریخ آن بازه زمانی را به نمایش می‌گذارند. با بازدید از کرملین و بناهای تاریخی متعدد آن، می‌توانید سفری به گذشته کرده و تاریخ پر فراز و نشیب روسیه را مرور کنید. قطعاً گردش در دل دیوارهای کرملین تجربه‌ای بی تکرار و گران‌بها خواهد بود که طی سفر به شهر مسکو نباید از دست داد.

پیشنهاد مطالعه: سنت پترزبورگ روسیه؛ شهر شب‌های سفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…