ورم معده، علائم و درمان آن

۱۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ورم معده و سوء‌هاضمه علائم مشابهی دارند و به همین دلیل عده‌ای این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. سوء‌هاضمه و دردهای موقتی معده، طبیعی است، اما ورم معده از طریق آزمون‌ها و دردهای مکرر شناسایی می‌شود.
mid section man holding having pain stomach 23 2147948375 ورم معده، علائم و درمان آن

عوارض ورم معده هر ساله گریبان‌گیر عده‌ زیادی می‌شود. این بیماری در اثر التهاب و فرسایش دیواره‌ معده ایجاد و می‌تواند روی سیستم گوارشی افراد تأثیرات مخربی داشته و درد و ناراحتی زیادی ایجاد کند. همراه مجله دلتا باشید تا با علائم و درمان ورم معده آشنا شوید.

علائم ورم معده

  • احساس سوزش در معده یا بالای آن، مخصوصا در هنگام غذا خوردن
  • معده درد
  • حالت تهوع
  • نفخ معده
  • کاهش اشتها، احساس سیریِ زودهنگام و احتمالا کاهش وزن
  • سکسکه و آروغ زدن
  • تغییر در حرکات روده‌ای و تیره‌تر شدن رنگ مدفوع

 

علائم ورم معده

علائم ورم معده در افراد مختلف با هم متفاوت است. ورم معده می‌تواند خفیف، مزمن یا حاد باشد. ممکن است برخی از افراد علائم ورم معده را تجربه نکنند، ولی آزمایش‌هایی مانند آندوسکوپی، تست خون و مدفوع، مشخص کند که فرد به ورم معده مبتلاست.

درمان‌ ورم معده

اگر تصور می‌کنید معده‌‌ دردتان ناشی از ورم معده است، بهتر است به دکتر مراجعه کنید تا وضعیت‌تان به‌درستی تحت بررسی قرار بگیرد. خبر خوب این است که اگر دردتان ناشی از ورم معده‌ حاد باشد، می‌توانید با تغییراتی در سبک زندگی‌ در زمان کوتاهی بهبود پیدا کنید. ورم معده‌ مزمن نیز قابل کنترل و درمان است اما معمولا علاوه بر تغییر عادات زندگی، نیاز به مصرف دارو خواهید داشت.

حذف مواد غذایی تحریک‌کننده از رژیم غذایی

مهم‌ترین اقدام برای درمان ورم معده، حذف عواملی است که دیواره‌ معده را تحریک می‌کند. مصرف زیاد غذاهای فرآوری‌شده، غذاهای سرخ‌شده و غذاهای تند و پُرادویه، می‌تواند علائم ورم معده را در افراد تشدید کند. رژیم غذایی نامناسب با افزایش التهاب دستگاه گوارش، باعث بدتر شدن وضعیت فرد می‌شود. در این وضعیت احتمال حساسیت‌های غذایی در فرد افزایش می‌یابد. نتیجه‌ این امر کمبود مواد مغذی در بدن و وخامت علائم ورم معده است.

 

درمان ورم معده

نکات تغذیه‌ای برای کنترل ورم معده

  • کاهش مصرف غذاهای فرآوری‌شده‌ و غذاهای محتوی مواد شیمیایی و مصنوعی در رژیم غذایی؛
  • جایگزین کردن غذاهای فرآوری‌شده با میوه‌ها و سبزیجات تازه (مخصوصا میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک)
  • نوشیدن آب به میزان حداقل ۸ لیوان در روز و خودداری از مصرف نوشیدنی‌های محتوی شکر
  • به‌جای مصرف وعده‌های غذایی سنگین و با فاصله‌ زمانی زیاد، آن‌ها را سبک‌تر و در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر (به‌عنوان مثال هر ۲ تا ۴ ساعت) مصرف کنید. صبحانه را فراموش نکنید. بهتر است حداقل ۳ ساعت قبل از رفتن به رختخواب، آخرین وعده‌ غذایی‌تان را میل کنید.
  • غذاهای پرادویه را امتحان کنید و در صورتی که علائم‌تان با مصرف این غذاها بدتر شد، مصرف آن‌ها را تا حد امکان کاهش بدهید.
  • غذاهای تحریک‌کننده‌ معده‌تان را شناسایی کنید و مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید. کافئین، گوجه‌فرنگی، مرکبات، لبنیات، نعناع، فلفل سیاه و قرمز و … می‌توانند فرایند گوارش را تحت تأثیر قرار بدهند.

 

ورم معده

مواد مغذی بیشتری مصرف کنید

ورم معده می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند کم‌خونی، نفخ، حالت تهوع، کمبود مواد مغذی و کم‌آبی بدن شود. بنابراین مصرف غذاهای مغذی و طبیعی، بهترین راه برای کاهش عوارض ورم معده است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی می‌تواند خطر بروز ورم معده، زخم معده و سایر مشکلات گوارشی را افزایش بدهد. رژیم غذایی درمان‌کننده‌ ورم معده حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات، پروتئین‌های باکیفیت و چربی‌های مفید و سالم است. این‌ها به کاهش و درمان التهاب، تنظیم وزن، پیشگیری از کمبود ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها کمک می‌کنند.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۰۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۳۹۹ در ۲:۲۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ دی ۱۳۹۹ در ۷:۲۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ دی ۱۳۹۹ در ۵:۳۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ دی ۱۳۹۹ در ۰:۲۶ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱ دی ۱۳۹۹ در ۲:۰۸ ب٫ظ

  8. فتحی

    ۱ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۳ ق٫ظ

    مطالب بسیار عالی و کاربردی

    پاسخ

  9. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۲۳ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۵۷ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ در ۶:۲۹ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ در ۰:۵۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…