عفو و انواع آن

۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عفو در لغت به معنای بخشودن، گذشت کردن، بخشایش و گذشت است. عفو همان طور که در اسلام به آن تاکید شده، قانونگذار ما هم سعی در اعمال آن داشته و برای این که مجرمان و متهمان بخشیده شوند، تحت شرایطی عفو را بیان کرده است.
عفو عمومی و عفو خصوصی

جرم دارای دو بعد یا جنبه است: جنبه خصوصی و جنبه عمومی. یعنی این که اگر جرمی دارای جنبه عمومی باشد، پس به جامعه نیز آسیب زده و از وقوع این جرم جامعه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است ولی جنبه خصوصی جرم یعنی فقط به شاکی یا متضرر آسیب وارد شده و جرم با شکایت او آغاز می‌شود و هر زمان که از مجرم گذشت کند رسیدگی خاتمه پیدا می‌کند. عفو نیز یکی از جهات موقوفی تعقیب است که به دو دسته تقسیم می‌گردد. عفو شامل جرایمی می‌شود که شاکی خصوصی وجود نداشته باشد یا از شکایت خود صرف نظر کرده باشد. به همین دلیل در اینجا به بررسی عفو عمومی و عفو خصوصی می‌پردازیم. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

عفو کردن

عفو خصوصی

طبق قانون عفو یا تخفیف مجازات محکومان در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه با مقام رهبری است که حسب مورد تمام یا قسمتی از مجازات محکومان بخشیده یا مجازات آن خفیف‌تر می‌شود. عفو خصوصی فقط بعد از حکم قطعی امکان صدور دارد و در مراحل دیگر جرم از جمله تعقیب و رسیدگی و … این امکان وجود ندارد. نکته قابل توجه آن که عفو تنها در مجازات‌های تعزیری و باز دارنده را شامل می‌شود و جرایمی مانند تجاوز و زنای به عنف، اختلاس، ارتشا و سرقت مسلحانه و مواد مخدر و جرایمی که مجازات حد، اعدام یا سنگسار، دیه دارند را شامل نمی‌شود.
برای عفو خصوصی ابتدا شخص محکوم علیه، مادر، پدر، همسر و فرزندان آنان و یا رئیس دادگستری یا دادستان یا قاضی که حکم را صادر کرده یا رئیس زندان محل گذراندن محکوم، درخواست عفو می‌کنند؛ درخواست آنان در کمیسیون عفو و تخفیف مجازات مطرح می‌شود، سپس با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه با مقام رهبری است.

بخشیدن

عفو عمومی

بر طبق ماده ۹۷ قانون مجازات اسلامی بدین صورت بیان شده که، عفو عمومی در جرم‌های که مجازات آن تعزیر باشد، تعقیب و دادرسی را موقوف می‌کند. در صورتی که عفو به مجرم داده شود باعث می‌گردد که حتی اگر حکم محکومیت وی صادر شده باشد، اجرای مجازات موقوف و آثار محکومیت نیز از بین برود.

عفو عمومی برخلاف عفو خصوصی طبق قانون اعمال می‌شود؛ به عبارت دیگر در عفو خصوصی هرگاه شاکی گذشت کند اعمال خواهد شد ولی در عفو عمومی هرگاه قانون تعیین کند و در هر مرحله از رسیدگی باشد پرونده را موقوف می‌کند .

عفو عمومی طبق لایحه قانونی عفو عمومی متهمان و محکومان جزائی مصوب ۱۳۸۵/۲/۱۸ صورت گرفت که در آن کلیه کسانی که مورد تعقیب قرار گرفته‌اند اعم از اینکه حکم محکومیتشان صادر شده یا نشده و اینکه شاکی خصوصی نداشته باشند یا شاکی از شکایت خود گذشت کرده باشد، از تعقیب و مجازات معاف خواهند بود. در این صورت، کلیه آثار محکومیت هم، از بین خواهد رفت.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی “روش‌های پیگیری چک” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …