ایفل، دومین برج بلند جهان

۱
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برج ایفل، 324 متر بلندی دارد. این برج یکی از بلندترین سازه‌ها در جهان است. ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین بناها در جهان است.
برج ایفل

 

برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است. برج ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین بناها در جهان است. ساخت این برج، در سال ۱۸۸۷ آغاز و در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ به پایان رسید. در آغاز این برج، برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا سفری مجازی به این برج دیدنی در فرانسه بزنیم.

ساخت برج

ساخت بنا دو سال و دو ماه طول کشید. ۸۵۰ نفر در ساخت آن کار کرده‌اند. این سازه، از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده‌ و برای اتصال آن‌ها از ۲ و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده‌است. ارتفاع این برج ۳۲۴ متر است، که در زمان خود مرتفع‌ترین برج جهان بوده‌. وزن این بنا، بیش از ۱۰ هزار تن است که ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن را فولاد تشکیل می‌دهد.

برج ایفل

سبک معماری

سبک معماری برج را به سختی می‌توان در یک مورد خلاصه کرد، چرا که معماری آن، همراه با ترکیبات معماری دیگری که روی آن نصب شده، یک کار مهندسی سازه‌ واقعی محسوب می‌شود. هر کدام از ۱۸ هزار قطعه‌ای که برای ساخت این برج به کار رفته‌اند، به‌طور اختصاصی برای پروژه محاسبه و در کارخانه ایفل در حومه شهر آماده شدند. این سازه‌ آهنی از چهار پایه قوسی عظیم تشکیل شده که به طور منحنی تا زیر قسمت اصلی برج ادامه پیدا کرده و به هم می‌رسند. ساخت این برج، ۲.۵ میلیون پرچ حرارتی و ۷۳۰۰ تن آهن نیاز داشت. برای حفاظت سازه در برابر عوامل محیطی، کارگران هر اینچ آن را رنگ زدند و بعد از آن، ۱۸ بار دیگر نیز رنگ شد.

برج ایفل پاریس

کاربرد‌های برج

در اصل قرار بود این برج فقط ۲۰ سال پابرجا بماند، اما کاربرد آن به عنوان یک فرستنده‌ی بی‌سیم تلگراف باعث شد تا مدت زمان بیشتری در جای خود بایستد. بعد از پیروزی شرکت ایفل در مسابقه ساخت برج در «شان دو مارس»، مشخص شد که این سازه موقتی بوده و بعد از ۲۰ سال قرار شد که این پروژه منحل شود؛ اما گوستاو ایفل علاقه‌ای نداشت که پروژه‌ی محبوبش بی‌مصرف و ناتمام بماند، پس به فکر ساخت برجی افتاد که ابزاری ضروری برای جامعه‌ی علمی باشد.

تنها چند روز بعد از بازگشایی آن، ایفل یک آزمایشگاه هواشناسی در طبقه سوم برج تأسیس کرد. وی از دانشمندان دعوت کرد تا از این آزمایشگاه برای مطالعاتشان در هر زمینه‌ای بهره گیرند. در نهایت اما این ارتفاع زیاد برج بود که آن را از نابودی نجات داد، نه آزمایشگاه! در سال ۱۹۱۰ شهر پاریس به خاطر کاربرد سازه به عنوان یک فرستنده‌ بی‌سیم تلگراف، امتیاز ویژه‌ای به این بنا داد. ارتش فرانسه از این برج برای برقراری ارتباط بی‌سیم با کشتی‌ها در اقیانوس آرام و جلوگیری از پیام‌های دشمن طی جنگ جهانی اول استفاده می‌کرد. امروزه هم در بالای برج بیش از ۱۲۰ آنتن وجود دارد که هم امواج رادیو و هم تلویزیون را در سرتاسر پایتخت و فراتر از آن انتشار می‌دهد.

دیدنی های فرانسه

برج ایفل امروزی و بازدید از آن

این بنا، هنوز هم هسته اصلی نمای شهر پاریس محسوب می‌شود. بیش از ۷ میلیون نفر در سال از این برج مشهور بازدید می‌کنند که آن را تبدیل به پربازدیدترین یادمان جهان کرده است. چشم انداز برج در شب، به ویژه در شب‌های روشنِ پاریس بسیار دیدنی و مشهور است. از زمان بازگشایی ساختمان برج ایفل در ۱۸۸۹، ۲۵۰ میلیون نفر از سرتاسر جهان از جاذبه‌هایی که این برج فراهم می‌کند، بهره جسته‌اند.

پاریس

 

طبقات برج ایفل

طبقه اول: می‌توانید بجای آسانسور از پله برای رسیدن به این طبقه استفاده کنید. هرچند باید چیزی حدود ۳۶۰ پله را برای رسیدن به طبقه اول بالا بروید. کف طبقه اول از شیشه است و می‌توانید زیرپایتان را هم ببینید. همین، لذت تماشای مناظر اطراف را دوچندان می‌کند. در این طبقه ۵۸ رستوران، سینما، موزه، کتابخانه و مرکز تفریحی برای کودکان و حتی یک دفتر پستی هم وجود دارد.

طبقه دوم: برای رسیدن به طبقه دوم تقریبا ۷۰۴ پله را باید طی کنید. رستوران معروف ژول ورن را در این طبقه خواهید دید. همچنین یک تلسکوپ هم در اینجا وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید مناظر زیبای پاریس را از چشم‌اندازی کاملا متفاوت ببینید.

طبقه سوم: این طبقه در واقع بالاترین طبقه برج است، البته پایین‌تر از نوک برج قرار دارد. سکوی بازدید برج، دفتر و سالن کنفرانس ایفل در همین طبقه دیده می‌شود و برای رسیدن به آن حتما باید از آسانسور استفاده کرد.

برج ایفل

یک نظر

  1. بزرگی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ در ۱:۱۰ ب٫ظ

    زیبا و باشکوه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…