رودل کردن، علل و درمان آن

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
احتمالا شما هم بارها واژه رودل کردن را شنیده‌اید. اصطلاحی که بیشتر اوقات افراد پا به سن گذاشته از آن استفاده می‌کنند. از نظر پزشکی، معنی رودل همان اسپاسم روده بزرگ است که با نفخ بروز می‌کند و متخصصان به آن دردهای کولیکی یا قولنج گوارشی می‌گویند.
رودل کردن

رودل کردن چیست؟

رودل کردن کلمه‌ای است که از بچگی بارها به گوشمان خورده است اما آیا می‌دانید معنی رودل کردن و علت بروز آن چیست در واقع رودل کردن به معنای اسپاسم روده بزرگ است که همراه با دردهای شکمی بروز می‌کند. در ادامه همراه مجله دلتا باشید تا درباره رودل کردن، علل و درمان آن بیشتر بخوانید.

درمان رودل کردن

درمان رودل

برای پیشگیری از رودل کردن علاوه بر این که باید مراقب باشیم پرخوری نکنیم، مصرف کاکائو، قهوه، چای پررنگ، نوشابه، غذاهای کنسروی، غذاهای تند، ترش و چرب به خصوص فست فودها را نیز باید کاهش داده و به مرور از برنامه غذایی حذف کنیم.

نفخ ناشی از رودل کردن یک عارضه شایع است. کسانی که زمینه نفخ دارند، مواد غذایی که شکسته نمی‌شوند مانند نخود، لوبیا، باقلا و ماش و … را باید کمتر مصرف کنند و در صورت نفخ می‌توانند یک قاشق عرق نعناع بخورند که ضدنفخ است. وجود زیره سیاه داخل کباب یا برنج نیز می‌تواند جلوی نفخ را بگیرد. همچنین نفخ اگر یک یا دو بار باشد، مشکلی نیست، ولی در سنین بالا باید بررسی شود.

علت رودل

آیا رودل باعث استفراغ هم می شود؟

استفراغ معمولا نشانه مسمومیت غذایی است، اما پرخوری هم می‌تواند باعث استفراغ شود و بعد از یک بار استفراغ، معده خالی و راحت می شود، اما تکرار استفراغ مشکلی است که متخصص باید بررسی کند.

نوع و حجم غذا هم در ایجاد رودل موثر است؟

بله، فردی که روده تحریک پذیر دارد، نباید انواع غذاها را در یک وعده بخورد. مصرف انواع غذاها در یک وعده باعث کشش خون به معده می‌شود و در نتیجه فرد احساس خمودگی، خستگی و کم حوصلگی می کند.

مگر معده با آنزیم های گوارشی نمی‌تواند این مواد را به راحتی هضم کند؟

تجزیه هر نوع ماده غذایی در معده و روده زمان مشخصی دارد، مثلا تجزیه چربی و پروتئین به ترتیب ۵ و ۳ ساعت زمان می‌برند. بنابراین تا ساعت‌ها احساس راحتی را از فرد می‌گیرند. درست این است که، تعداد وعده‌های غذایی افزایش و حجم آن‌ها کاهش یابد.

زیره سیاه و سبز و کاهش نفخ شکم

راهکار دیگری که در طب سنتی برای درمان دل درد سفارش شده استفاده از زیره سیاه و زیره سبز است که به کاهش نفخ شکم کمک می‌کند. می‌توان از این گیاه به‌صورت پودرشده بعد از غذا استفاده کرد.

درمان خانگی

درمان دل‌درد با زنجبیل

یکی از روش‌های ساده درمان دل‌درد استفاده از زنجبیل است. مقدار کمی از پودر زنجبیل را در آب جوش ریخته و با خرما یا نبات میل کنید. خیلی زود درد شما را ساکت می‌کند. البته درخصوص رفع دل درد کودکان مخلوط آب و آبلیمو و عسل توصیه شده است.

دارچین درل درد را تسکین می‌دهد

درصورتی که پس از میل کردن هر چیزی سریعا دچار دل‌درد می‌شوید بهتر است نصف قاشق غذاخوری دارچین را دم کرده و بخورید. این کار به مرور زمان دل‌درد شما را کاهش می‌دهد.

۳ دیدگاه

  1. منصوری

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۲۷ ب٫ظ

    بهترین و سریعترین درمان رودل چای نبات است.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۰ ق٫ظ

      ممنون از نوشتن نظرتون

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۳۹۹ در ۳:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…