فروش جهیزیه توسط شوهر و مجازات آن

۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زن و مرد با انعقاد عقد نکاح در برابر یکدیگر دارای حقوق و تکالیفی می‌گردند که برخی از این حقوق برای مردان عبارت است از: حق ریاست خانواده، حق طلاق و غیره که این حقوق برای زن عبارتند از حق نفقه، حق مهریه و غیره که علاوه بر این حقوق وظایفی نیز در قبال یکدیگر دارند. مثل: الزام به تمکین و...
فروش جهیزیه توسط مرد

در این مقاله به بررسی جرم فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات جرم فروش جهیزیه توسط مرد می‌پردازیم. متاسفانه در جامعه ما این گونه مرسوم شده است که وسایل و لوازم منزل با عنوان جهیزیه را وظیفه زن می‌دانند و بر طبق قانون نیز زن تکلیفی به فراهم کردن وسایل زندگی مشترک ندارد. در واقع زن در طول زندگی مشترک نیز مالک وسایلی که با خود به منزل مشترک برده، است و مرد تنها حق استفاده از آن‌ها را دارد. اما در صورتی که زن و مرد تصمیم به جدایی بگیرند، زن می‌تواند جهیزیه خود را ببرد و اگر مرد از بازگرداندن جهیزیه استنکاف نماید، زن می‌تواند دادخواست استرداد جهیزیه بدهد و اگر مرد اقدام به فروش لوازم و وسایلی که زن به عنوان جهیزیه همراه با خود به زندگی مشترک آورده نماید، در صورت وجود شرایط بیان شده، در قانون جرم محسوب می‌گردد و  مجازات خواهد شد. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

جهیزیه

جرم فروش جهیزیه توسط مرد

این سوال پیش می‌آید که تحت چه عنوان زن می‌تواند از شوهر خود شکایت کند؟ ممکن است این نظر وجود داشته باشد که تحت عنوان خیانت در امانت بتوان شکایت کرد که به نظر این عنوان درست نیست و  اگر زوجه با عنوان فروش مال غیر شکایت کند نتیجه بخش‌تر به نظر می‌‌آید. به دلیل آن که فروش مال غیر مربوط به زمانی می‌شود که به دیگری تعلق دارد و به شخص ثالثی انتقال داده شود، این انتقال می‌تواند فروش مال به غیر یا انتقال منفعت مال باشد که در هر دو صورت جرم فروش مال غیر محقق می‌گردد. برای شکایت از این جرم، زوجه با تنظیم و ارائه شکواییه فروش جهیزیه توسط مرد، شکایت خود را در دادسرای محل وقوع جرم مطرح می‌کند که علی الاصول منزلی است که زوج و زوجه در آنجا زندگی می‌کردند و مقام قضایی به پرونده و بررسی مدارک و شواهد می‌پردازد که در صورت مجرم بودن زوج، پرونده را به دادگاه کیفری ارسال می‌کند.

فروش جهیزیه

مجازات جرم فروش جهیزیه توسط مرد

در صورتی که مرد مرتکب جرم فروش جهیزیه شود، بر طبق قانون مجازات می‌گردد و مجازات جرم فروش جهیزیه بدون اجازه زن حسب مورد متفاوت است اما در صورتی که جرم عنوان فروش مال غیر داشته باشد، شوهر به مجازات جرم کلاهبرداری که عبارت است از:

حبس از یک تا هفت سال که قاضی میزان آن را تعیین می‌کند.
پرداخت جزای نقدی معادل مالی که دریافت کرده است.
بازگرداندن مال به صاحب آن (زوجه).
انفصال مادم العمر از خدمات دولتی، در صورتی که مرتکب، کارمند دولت باشد.

برای اعمال مجازات، زوجه باید با داشتن سیاهه جهیزیه یا فاکتور خرید وسایل در دادگاه مالکیت خود را به قاضی اثبات کند و در این صورت می‌تواند از مرد شکایت نماید و همچنین نکته قابل توجه این که مرد در صورتی که بدون اذن اقدام به فروش وسایل کند، مجازات می‌شود.
نکته لازم به ذکر این است که اگرخریدار از اینکه مال متعلق به فروشنده نیست، آگاه باشد، نسبت به او هم اعمال خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی “عدم ثبت ازدواج و مجازات آن” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. بزرگی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ در ۱:۰۶ ب٫ظ

    قابل توجه!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …