اسفناج و خواص اعجاب انگیز آن

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از جمله خواص اسفناج می‌توان به سلامت قلب، مغز، چشم و درمان یبوست، کم خونی، فشار خون بالا و دیابت اشاره کرد. اسفناج از بروز آسم و پوکی استخوان جلوگیری کرده و برای کاهش وزن بسیار مفید است.
خواص اسفناج

اسفناج از سبزیجات فوق‌العاده مفید و پرخاصیت است که حتماً باید در برنامه غذایی خودتان قرار دهید. در این مطلب از مجله دلتا با  خواص اسفناج آشنا خواهید شد.

سلامت و تقویت استخوان‌ها

مصرف ویتامین K برای سلامت و تقویت استخوان‌ها بسیار مفید است. ویتامین K باعث اصلاح پروتئین ماتریکس شده و جذب کلسیم را افزایش و دفع آن از طریق ادرار را کاهش می‌دهد. اسفناج منبع غنی این ویتامین است.

 افزایش قوه بینایی

اسفناج موجب تقویت چشم و افزایش قوه بینایی در افراد می‌شود، بنابراین مصرف آن در دوران نوجوانی و میانسالی بسیار توصیه می‌شود.

کنترل فشار خون

ویتامین C و پتاسیم موجود در اسفناج نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا ایفا می‌کنند. اسفناج منبع غنی پتاسیم است که علاوه بر کاهش فشار خون، مانع بروز سنگ کلیه شده و در کنترل ضربان قلب موثر است.

فواید اسفناج

کاهش احتمال آلزایمر

اسفناج غنی از ویتامین K است. این ویتامین به میزان زیادی در کاهش واکنش‌های مربوط به آسیب‌های سلول‌های عصبی مؤثر است. ویتامین K سلامت مغز را تضمین و از بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر و کندی ذهن در دوران کهنسالی جلوگیری می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین A موجود در اسفناج برای سلول‌های سفید خون حیاتی است و با تقویت سیستم‌های ورودی بدن از جمله غشاهای مخاطی، دستگاه تنفسی، ادراری و روده از بروز انواع عفونت جلوگیری می‌کند.

 سلامت سیستم گوارشی

اسفناج دارای فیبر نامحلول زیادی به نسبت فیبر محلول است و همین عامل می‌تواند سلامت سیستم گوارشی و عدم بروز یبوست را درپی داشته باشد. فیبر محلول در آب نیز نقش مؤثری در بهبود سلامت و کاهش جذب چربی و کلسترول دارد.

 کنترل دیابت

اسفناج به واسطه داشتن فیبر، سرعت جذب قند در روده را کاهش می‌دهد. این دلیل می‌تواند برای بیمارانی که نیاز به تزریق انسولین دارند، حیاتی باشد.

خواص اسفناج برای لاغری

اسفناج از سبزیجات عالی برای لاغری است زیرا کالری و چربی ناچیزی داشته و حاوی فیبر فراوان است. فیبر موجود در اسفناج به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و با ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها باعث لاغری می‌شود.

اسفناج

 درمان یبوست

اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. یک پیمانه اسفناج دارای ۲۰ درصد فیبر است که مانع یبوست شده و به هضم غذا کمک می‌کند.

 کاهش کلسترول خون

فیبر موجود در اسفناج موجب می‌شود کلسترول خون پایین بیاید و جذب گلوکز کاهش پیدا کند. این فاکتورها به‌همراه هم، خطر حمله‌ قلبی یا سکته را تا میزان قابل‌توجهی از بین می‌برند.

 کم خونی

مصرف منظم اسفناج به دلیل محتوای فراوان آهن موجود در آن از بروز بیماری کم خونی یا آنمی پیشگیری کرده و برای دوران قاعدگی و رشد کودکان و نوجوانان بسیار مفید است. اسفناج جایگزین خوبی برای گوشت قرمز محسوب می‌شود زیرا علاوه بر آهن فراوان، حاوی کالری و چربی کمتری است.

کنترل تیروئید

اسفناج سرشار از ید و برای افراد مبتلا به مشکلات غده تیروئید مفید است. ید از مواد معدنی ضروری برای ساخت هورمون‌های تیروئید است و سلول های تیروئیدی تنها سلول‌هایی هستند که ید را جذب می‌کنند.

درمان کم خونی

سلامت کبد و درمان کبد چرب

اسفناج حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات، آب و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای سلامت کبد مفید است، تحقیقات نشان داده که سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج برای سم‌زدایی از کبد و درمان کبد چرب مفید است.

درمان سرماخوردگی و آنفلونزا

اسفناج حاوی مقادیر بالایی ویتامین A و ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان بیماری‌های باکتریایی و ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلونزا مفید است.

خواص اسفناج برای پوست و زیبایی

  • جوانسازی پوست صورت
  • ضد آفتاب طبیعی
  • جلوگیری از پیری زودرس
  • ترمیم و روشن کننده پوست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…