مجازات رانندگی در حال مستی

۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مستی به اعتبار شرب خمر قابل مجازات است و اگر فرد جرم دیگری مرتکب شود نسبت به این موضوع که خود را برای ارتکاب آن جرم مست کرده باشد یا نه قانون‌گذار مجازات و واکنش‌های متفاوتی را در مورد این موضوع پیش‌بینی کرده است.
رانندگی در حال مستی

در قانون مجازات اسلامی مصرف هر نوع مسکر و مشروبات الکلی حتی اگر موجب مستی نشود جرم است. رانندگی در حال مستی هم، به طور مجزا یک تخلف محسوب شده و مجازات دارد. البته باید گفت در صورتی که رانندگی در حالت مستی باعث بروز تصادف و… شود، مجازات مرتکب جرم تشدید خواهد شد و دادگاه به بیش از دو سوم حداکثر مجازات تعیین شده برای آن حکم می‌‎دهد. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

مشروبات الکلی

مجازات مستی و مصرف مسکر

مطابق با ماده ۲۴۶ و ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی مصرف هر نوع مسکر و مشروبات الکلی یک جرم شرعی‌ست و مجازات دارد. مجازات این جرم را در قانون، هشتاد ضربه شلاق در نظر گرفته‌اند.
ماده ۲۶۴- مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه‌ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.
تبصره- خوردن فقاع (آب جو مسکر) موجب حد است هر چند مستی نیاورد.
ماده ۲۶۵- حد مصرف مسکر، هشتاد ضربه شلاق است.

شرب خمر

رانندگی در حال مستی

تشدید در مجازات رانندگی در حالت مستی متضمن دو نوع مجازات است؛ نخست مجازات شرب خمر و دیگری رانندگی. مطابق ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی در صورت رانندگی در حالت مستی و وقوع تصادف، مقصر به بیش از ۲/۳ (دو سوم) حداکثر مجازات قانونی یعنی به بیش از ۵ سال حبس محکوم می‌گردد. همچنین دادگاه می‌تواند مرتکب را به مدت ۱ تا ۵ سال از رانندگی محروم کند.
ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی : “در مورد مواد فوق هر گاه راننده یا متصدی وسایل موتوری در موقع وقوع جرم مست بوده یا پروانه نداشته یا زیادتر از سرعت مقرر‌ حرکت می‌کرده است یا آن که دستگاه موتوری را با وجود نقص و عیب مکانیکی موثر در تصادف به کار انداخته یا در محل‌هایی که برای عبور پیاده رو‌ علامت مخصوص گذارده شده، مراعات لازم ننماید و یا از محل‌هایی که عبور از آن ممنوع گردیده است رانندگی کند، به بیش از دو سوم حداکثر‌ مجازات مذکور در مواد فوق محکوم خواهد شد. دادگاه می‌تواند علاوه بر مجازات فوق مرتکب را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی یا تصدی‌ وسایل موتوری محروم نماید.
تبصره – اعمال مجازات موضوع مواد (۷۱۴) و (۷۱۸) این قانون از شمول بند (۱) ماده (۲) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در‌موارد معین مصوب ۱۳۷۳/۱۲/۲۸ مجلس شورای اسلامی مستثنی است.”

مشروب

شاید در ذهن شما این سوال مطرح شود که در صورت وقوع تصادف و ایراد خسارات جانی یا مالی، بیمه مکلف به پرداخت خسارت تا سقف تعیین شده هست یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت بله بیمه شخص ثالث باید خسارت را در هر شرایطی پرداخت کند زیرا شخص راننده بیمه نشده بلکه وسیله نقلیه بیمه شده است.
طبق بند ب. ماده ۱۵ قانون بیمه وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵ بیمه‌گر مکلف است در مورد رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان موثر در وقوع حادثه که به تایید نیروی انتظامی، پزشکی قانونی یا دادگاه رسیده باشد، بدون هیچ شرط و اخذ تضمین خسارت زیان دیده را پرداخت کند و پس از آن می‌تواند به قائم مقامی زیان دیده از طریق مراجع قانونی برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده، مراجعه کند.

مستی

بنابراین با توجه به مطالب فوق الذکر مجازات‌های ذیل را می توان برای رانندگی در حال مستی متصور شد:
۱- مجازات شرب خمر که ۸۰ ضربه شلاق است.
۲- در صورت رانندگی در حالت مستی و وقوع تصادف، مقصر به بیش از ۲/۳ (دو سوم ) حداکثر مجازات قانونی محکوم می‌شود، یعنی بیش از ۵ سال حبس. همچنین دادگاه می‌تواند مرتکب را به مدت ۱ تا ۵ سال از رانندگی محروم کند.
۳- رانندگی در حالت مستی یا با مصرف روانگردان ۴۰۰ هزار تومان جریمه از سوی پلیس راهور را در پی دارد.
۴- در صورت تصادف در حالت مستی و بروز صدمه بدنی شرکت بیمه پس از پرداخت خسارت به زیان دیده جهت دریافت وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه می‌کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر “استراق سمع و مجازات آن” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. فتحی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۸ ق٫ظ

    بسیار مطالب عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …