سویا، خواص و ارزش غذایی آن

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خواص سویا (Soybean) شامل کاهش خطر سرطان سینه، پروستات، روده بزرگ، پوکی استخوان و بسیار مفید برای زنان است.
خواص سویا

سویا از حبوبات بسیار پرخاصیت و سودمند بوده و به علت داشتن پروتئین و مواد مغذی در تغذیه انـسان به کـار می‌رود. از سویا فراورده‌های جانبی بسیاری نظیر شیر سویا، شیر خشک سویا، پنیر سویا، جوانه سویا، سس سویا و پروتئین گیاهی سویا تهیه می‌شود که هریک از ارزش غذایی بالا و خواص درمانی بی‌شماری برخوردار است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا ، خواص سویا که از نظر علمی ثابت شده‌اند، گردآوری شده است.

انواع سویا

خواص سویا 

در طب سنتی طبع لوبیای سویا را مشابه با خواص لوبیا دانسته، بنابراین طبع آن معتدل و بوداده آن کمی گرم است. برخی از مهمترین آن عبارتند از:

  • مصرف سویا به دلیل میزان کلسترول کم برای بیمارن مبتلا به ناراحتی‌های قلبی بسیار مفید بوده، خطر بروز سکته را کاهش می‌دهد.
  • آنتی اکسیدان‌های موجود در سویا، باعث محافظت بدن در برابر سرطان‌ها شده، سویا می‌تواند خطر سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ و بیماری کولون روده را کاهش دهد. به طور کلی سلامت روده بزرگ؛ تنظیم تخلیه و دفع مواد زائد از مهمترین خواص لوبیای سویا است.
  • از خواص لوبیای سویا برای زنان کاهش علائم یائسگی نظیر گرگرفتگی است.

سویا

  • سویا بر پیشگیری از پوکی استخوان به ویژه در زنان بسیار موثر است. یکی از خواص لوبیای سویا که آن را متمایز نموده است، وجود موادی است که خاصیت شبه استروژن در بدن داشته و شبیه هورمون‌های جنسی زنانه در بدن عمل می‌کند. از این رو در جلوگیری از پوکی استخوان در دوران یائسگی موثر هستند.
  • مصرف سویا برای زنان مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند به بهبود متابولیسم آنان و سلامت قلب و عروق در این زنان کمک کند.
  • فواید سویا در طب چینی شامل خاصیت مدر، ضد سم و تب بر است. همچنین دانه‌های سویا دارای خاصیت بادشکن نیز است و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  • مصرف سویا با رشد تومورها مبارزه می‌کند.

ارزش غذایی سویا

ارزش غذایی سویا

لوبیای سویا از نظر ویتامین‌های گروه B بسیار غنی است و دارای مقداری ویتـامین‌هـای K, E, D, C و کمـی کـاروتن است. سویا همچنین دارای کلروفیل و آنتی بیوتیکی به نام کاناوالین نیز هست. مقدار پروتئین سویا ۵/۱ برابر گوشت گاو  و منبعی غنی از پروتئین است و از آن می‌توان به عنوان جایگزین گوشت استفاده کرد.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۴۷ ق٫ظ

    اکی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…