اخذ اینترنتی گواهی عدم سوء پیشینه

۰
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سوء پیشینه در لغت به معنای بدی پیشینه یا سابقه است و در صورتی که فردی در گذشته مرتکب جرمی شده باشد، تحت شرایطی که در قانون مجازات اسلامی بیان شده است، این امکان وجود دارد که در سابقه فرد درج شده باشد.
گواهی عدم سوء پیشینه

از افراد در طول زندگی به دلایل مختلف گواهی عدم سوء پیشینه درخواست می‌شود، مخصوصا در مواقع استخدام کارفرما و دستگاه‌های اجرایی و مراکز دولتی و غیره از فرد داوطلب هنگام گزینش این گواهی را درخواست می‌کنند. اما سوالی که اغلب در این خصوص مطرح است این است که، آیا این گواهی از طریق اینترنتی نیز قابل دریافت است یا خیر؟ با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

گواهی

آیا امکان گرفتن عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا گفت که در  گواهی عدم سوء پیشینه، سابقه و پیشینه کیفری افراد درج می‌گردد. منظور از سابقه کیفری سابقه‌ مربوط به جرم تلقی می‌شود، یعنی اگر فردی عملی انجام دهد که در قانون جرم شناخته شده باشد و برای آن مجازات یا کیفر تعیین گردد و حکم محکومیت وی صادر شده و این جرم از جرایمی محسوب شود که موجب درج در سو پیشینه است، به عنوان سابقه  نوشته می‌گردد.
این گواهی به درخواست متقاضی از سوی دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس + ۱۰ صادر می‌شود. البته امکان صدور و دریافت آن، به صورت اینترنتی نیز امکان پذیر است و کسانی که متقاضی دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی هستند، با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی (سامانه ثنا)، می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

مراحل دریافت عدم سوء پیشینه اینترنتی

برای دریافت این گواهی به صورت اینترنتی، باید اقدامات ذیل را به ترتیب انجام داد:

۱- عبارت سامانه خدمات الکترونیک قضایی و یا سامانه ثنا را در مرورگر اینترنتی خود جستجو کرده و دقیقا وارد همین صفحه شوید.

مرحله 1

۲- بعد از آنکه وارد صفحه اصلی سامانه شدید از منوی سمت راست صفحه و در قسمت سرتیتر اطلاع رسانی، گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را انتخاب کنید.

مرحله 2

۳- در این قسمت باید کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کرده و سپس گزینه مرحله بعد را فعال کنید.

مرحله 3

۴- در این زمان برای تلفن همراه شما یک رمز موقت ارسال می‌شود که بعد از درج آن در قسمت مشخص شده باید گزینه ورود را انتخاب کنید.

مرحله 4

۵- حالا وارد صفحه کاربری شخصی خودتان شده‌اید و می‌توانید نام و نام خانوادگی خود را در قسمت چپ صفحه ملاحظه کنید. برای دریافت این گواهی باید گزینه درخواست جدید را فعال کنید.

مرحله 5

۶- در آخرین مرحله یک سوال از شما پرسیده می‌شود که آیا با درخواست گواهی سوء پیشینه جدید موافق هستید؟ در صورت اطمینان، گزینه بله را انتخاب کنید.

مرحله 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …