جینسینگ و خواص آن برای سلامتی

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قرن هاست که جینسینگ (Ginseng) یا جینسنگ به عنوان یکی از داروهای گیاهی اصیل در طب چینی، برای سلامت بدن و زیبایی کاربرد دارد.
خواص جینسینگ

جینسینگ حاوی دو ترکیب مهم جینسنوئیدها (ginsenosides) و جینتونین (gintonin) است. بیشتر خواص جینسینگ به علت وجود این دو ترکیب تغذیه‌ای است که برای سلامت بدن مفید است. در این مطلب از مجله دلتا درباره خواص جینسینگ صحبت خواهیم کرد.

اثر ضدالتهابی

جینسینگ خواص آنتی­‌اکسیدانی و ضدالتهابی زیادی دارد. بعضی مطالعات نشان می‌دهد که عصاره جینسینگ که شامل ترکیبات جینسنوئیدها و جینتونین است، التهاب را مهار کرده و ظرفیت آنتی­ اکسیدانی سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

جنسینگ

تقویت سیستم ایمنی

مصرف جینسینگ به عنوان یک داروی گیاهی آنتی­‌اکسیدان، می‌تواند تقویت سیستم ایمنی را به دنبال داشته باشد. مطالعه‌ای روی ۳۹ نفر که سرطان معده داشته و جراحی شده بودند، انجام شد. در این مطالعه برای بیماران روزانه ۵۴۰۰ میلی گرم جینسینگ تجویز شد. نتیجه این مطالعه حیرات انگیز بود! پس از گذشت ۲ سال با استفاده از جینسینگ، سیستم ایمنی تقویت شده و کاهش عود سرطان در افراد دیده شد.

خواص جینسینگ در زمینه تقویت سیستم ایمنی انکارناشدنی است اما برای تجویز آن در شرایط و موارد مختلف، لازم به انجام مطالعات بیشتری است.

افزایش انرژی بدن

جینسینگ به عنوان یک داروی گیاهی می‌تواند به تحریک فعالیت‌های جسمانی و مغزی کمک کند. خصوصا افراد مبتلا به احساس ضعف، خستگی دائمی و کسانی که از نظر روانی ضعیف هستند؛ می‌توانند از مزایای درمانی جینسینگ بهره مند شوند.

یک مطالعه نشان داده است مصرف جینسینگ در افراد مبتلا به سرطان می‌تواند خستگی آن‌ها را کاهش دهد. به هرحال، جینسینگ فقط در افرادی که در حال استفاده از داروهای شیمی درمانی بودند نتایج مثبت داشت و به نظر می‌رسد که پس از اتمام شیمی درمانی، کمک چندانی نمی‌کند.

عوارض جینسینگ

زیبایی پوست

زمانی که به خواص بی‌شمار جینسینگ نگاه می‌کنیم، جای تعجبی ندارد که این داروی گیاهی بر سلامت و زیبایی پوست هم موثر باشد. جینسینگ با داشتن خواص آنتی­ اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد مخرب پوست را از بین برده و مانع چروکیدگی و پیری زودرس پوست شما می‌شود.

علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده­ است که این گیاه در افزایش تولید کلاژن پوست و در نتیجه جوانسازی آن موثر است. بنابراین اگر می‌خواهید پوستی زیبا و سالم داشته باشید، می‌توانید مصرف جینسینگ را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

جینسینگ و بهبود دیابت

خواص جینسینگ ممکن است در کنترل دیابت نیز موثر باشد. طی مطالعاتی که در سال‌های قبل منتشر شده، دیده شده است که جینسینگ می‌تواند در افراد دیابتی و حتی غیردیابتی باعث کاهش قندخون ناشتا شود. علاوه بر این، جینسینگ به عنوان یک داروی گیاهی می‌تواند باعث بهبود ترشح انسولین از پانکراس و افزایش حساسیت به آن شود.

در مورد استفاده از جینسینگ به عنوان درمان مکمل در بیماری دیابت هنوز مطالعات بیشتری نیاز است تا دوز دقیق و روش مصرف آن برای بیشترین اثرگذاری مشخص شود.

 عوارض جینسینگ

اثرات جانبی و عوارض احتمالی جینسینگ

زمانی که صحبت از خواص جینسینگ برای سلامتی می‌شود، اغلب افراد این تصور را دارند که چون داروی گیاهی است و منشا طبیعی دارد؛ بنابراین مصرف آن ایمن است. در حالیکه باید بدانید مصرف جینسینگ اگر به صورت کنترل نشده و بیش از حد توصیه شده باشد، می‌تواند عوارضی همچون سردرد، اختلالات گوارشی و بی‌خوابی داشته باشد.

مصرف جینسینگ می‌تواند فشارخون را بالا ببرد، بنابراین اگر پرفشاری خون دارید، به شما توصیه می‌کنیم تا از مصرف این داروی گیاهی بپرهیزید. علاوه بر این، کودکان و خانم‌های باردار و شیرده نیز نباید مصرف مداوم جینسینگ را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…