عمارت عالی قاپو، اصفهان

۰
14
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درباره ی ارتفاع عالی قاپو از جاذبه های اصفهان باید این نکته را بگوییم که این عمارت تا چند دهه پیش به عنوان بلندترین ساختمان شهر اصفهان شناخته می شد. این ساختمان از بیرون در برخی از زاویه ها ۵ و در برخی دیگر ۷ طبقه به نظر می رسد.
عمارت عالی قاپو در اصفهان

ارتفاع عمارت عالی قاپو در اصفهان از جاذبه های این استان است. این عمارت تا چند دهه پیش به عنوان بلندترین ساختمان شهر اصفهان شناخته می شد. این ساختمان از بیرون در برخی از زاویه ها ۵ و در برخی دیگر ۷ طبقه به نظر می رسد. عمارت عالی قاپو را در زمان حکومت صفویان و به نام قصر دولت خانه و یا دولت خانه مبارکه نقش جهان در ضلع غربی میدان نقش جهان ساختند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا از این عمارت زیبا دیدن کنیم.

عمارت عالی قاپو در اصفهان

معماری کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو ۳ طبقه و هر طبقه آن ۲ اتاق دارد. یک طبقه دیگر هم به عنوان بالاپشت بام قرار گرفته که معمولا از بالای آن منظره شهر را نگاه می کنند و آن را یک طبقه ی مجزا به حساب می آورند. با این حساب این بنای تاریخی ۳۶ متری از کف زمین تا آخرین آجرش ۷ طبقه است. درباره ی ارتفاع عالی قاپو از جاذبه های اصفهان باید این نکته را نیز بگوییم که این عمارت تا چند دهه پیش به عنوان بلندترین ساختمان شهر اصفهان شناخته می شد. این ساختمان از بیرون در برخی از زاویه ها ۵ و در برخی دیگر ۷ طبقه به نظر می رسد. در ۲۸ مترى داراى ایوان بزرگى است که در میان ستون هاى آن حوض مسى قرار دارد که آب از آن فوران می کرده است.

عمارت عالی قاپو در اصفهان

قدمت بنا

این عمارت یکی از عجایب معماری عهد صفوی در اوایل قرن یازدهم هجری است که به امر شاه عباس کبیر ساخته شد. شاه صفوی، سفرا و شخصیت های عالیقدر را در این کاخ به حضور می پذیرفت.

عمارت عالی قاپو اصفهان

شکوه عمارت عالی قاپو و معماری داخلی کاخ

هر طبقه، تزیینات مخصوص خود را دارد. در زمان شاه‏ عباس دوم به بناى اصلى افزوده شده و شاه و میهمانانش از تالار همین عمارت، مناظر و چوگان و چراغانى و آتش‏بازى و نمایش هاى میدانى را تماشا مى ‏کردند. مینیاتورها کار هنرمند معروف عهد شاه عباس، رضا عباسی ست که متأسفانه آسیب دیده و نقاشی های گل و بوته، شاخ و برگ، اشکال وحوش و طیور و گچبری های زیبای طبقه آخر آن که به شکل انواع جام و صراحی در طاق ها و دیوارها و تعبیه شده که از قسمت های جالب این بنای تاریخی است.

 

ایرانگردی عمارت عالی قاپو

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه های اصفهان کاروان سراهای اصفهان را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…