اهرام مصر و شگفتی های آن

۱
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اهرام ثلاثه مصر یا مجموعه اهرام جیزه، معروف‌ترین اهرام مصر هستند. مجموعه اهرام جیزه از سه هرم به نام‌های خوفو (Khufu)، خفرع (Khafre) و منقرع (Menkaure) تشکیل شده‌اند. دنشمندان و محققین هنوز در حال بررسی چگونگی ساخته شدن این معابد هستند.
اهرام ثلاثه مصر

 

رازهایی درباره ساخته شدن اهرام ثلاثه مصر (Egyptian Pyramids) وجود دارد که قطعیت برخی از آنها تعیین اما روی بعضی از آنها مهر باطل خورده شده و گفته می‌شود این داستان‌ها درباره اهرام سه گانه مصر افسانه‌ای بیش نیستند. برای اینکه از روند ساخت اهرام مصر مطلع شوید، سیری به درون اهرام مصر باستان داشته باشید و به رمز و رازهای این اهرام پی ببرید، تا انتهای این مقاله با مجله دلتا همراه باشید.

تاریخچه ساخت اهرام مصر

ساخت اهرام مصر در اوایل دورانِ قلمرو مصر باستان (Old Kingdom) تا پایان دوره‌ی بطلیموس در قرن چهارم پس از میلاد مسیح ادامه داشت. البته اوج ساخت اهرام مصر باستان در اواخر سلسله‌ی سوم آغاز شد و تا پایان سلسله‌ی ششم یعنی ۲۳۲۵ سال قبل از میلاد مسیح ادامه پیدا کرد. با گذشت بیش از ۴۰۰۰ سال هنوز هم اهرام مصر پابرجا و باشکوه اند.

اهرام ثلاثه مصر

اهرام مصر چگونه و به دست چه کسانی ساخته شد؟

مجموعه اهرام جیزه، معروف‌ترین اهرام مصر هستند. داشنمندان و محققین هنوز در حال بررسی چگونگی ساخته شدن این معابد هستند. در طول دو دهه‌ی اخیر، اکتشافات و مطالعات جدید تصویر واضح‌تری از تاریخچه‌ی اهرام ثلاثه به محققین ارائه داده‌اند. مجموعه اهرام جیزه از سه هرم به نام‌های خوفو (Khufu)، خفرع (Khafre) و منقرع (Menkaure) تشکیل شده‌اند که توضیح مختصری درباره هریک از آنها داده می‌شود:

هرم خوفو

اولین و بزرگ‌ترین هرم از مجموعه اهرام جیزه، هرم خوفو نام دارد. این هرم به دستور خوفو، فرعونی ساخته شد که در ۲۵۵۱ سال قبل از میلاد مسیح بر مصر حکومت می‌کرد. ارتفاع هرم خوفو ۱۳۸ متر است و با نام هرم بزرگ (The Great Pyramid) شناخته می‌شود. نویسندگان باستان هرم خوفو را یکی از عجایب هفت گانه جهان نامیده‌اند.

اهرام ثلاثه مصر

هرم خفرع

هرم خَفرِع هم مانند هرم خوفو، یکی از اهرام بلند مصر است. خوفو در ۲۴۸۰ سال پیش از میلاد مسیح بر مصر حکمرانی می‌کرد. ارتفاع خفرع ۱۳۶ متر و تنها ۲ متر از هرم خوفو کوتاه‌تر است اما روی زمین مرتفع‌تری ساخته شده‌ است. بسیاری از محققان معتقدند مجسمه‌ی اسفینکس (Sphinx) یا ابوالهول که در نزدیکی هرم خفرع قرار دارد، به دستور خفرع، فرعون مصر بنا شد. آن‌ها همچنین معتقدند چهره‌ی ابوالهول همان چهره‌ی خَفرِع است.

مصر

هرم منقرع

سومین هرم از مجموعه اهرام جیزه، هرم منقُرع نام دارد. نام این هرم هم مانند دو اهرام دیگر از روی یکی از فراعنه‌ی مصر گرفته شده است. منقُرع در ۲۴۹۰ سال پیش از میلاد مسیح بر مصر حکومت می‌کرد. این هرم از دوهرم دیگر کوتاه‌تر است و تنها ۶۵ متر ارتفاع دارد. در طول دو دهه‌ی اخیر محققین به کشفیات جالبی در اطراف هرم منقرع دست یافتند؛ برای مثال، شهر کوچکی که در اطراف این هرم ساخته شده بود.

اهرام ثلاثه مصر

تمام اهرام مصر مخروطی و نوک تیز نیستند

تمام اهرام مصر یک شکل نیستند. در حقیقت، ساخت اهرام در مصر دارای فازهای مختلفی بوده است. اولین اهرامی که در مصر ساخته شدند شکل هرمی نداشتند و دارای سقف‌های صاف بودند. یکی از نمونه‌های این اهرام، هرم پلکانی جوزر است که در دوران سلسله‌ی سوم توسط ایمهوتِپ ساخته شد.

 چگونگی ساخته شدن اهرام مصر هنوز نامشخص است

یکی از بزرگ‌ترین رازهای اهرام مصر تکنیک‌هایی است که مردم مصر باستان برای ساخت این اهرام به‌کار گرفتند. در ساخت اهرام مصر از بیش از ۲ میلیون سنگ آهک و گرانیت استفاده شده است. همین موضوع باعث می‌شود این شاهکار معماری بیشتر شما را شگفت‌زده کند. هر کدام از این سنگ‌اها ۲/۵ تن وزن دارند.

جهانگردی

 

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…