ویتامین D، علائم کمبود، فواید و عوارض آن

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کمبود ویتامین D3 باعث ایجاد مشکلات زیادی در بدن می‌شود. شما می‌توانید این ویتامین را از مواد غذایی و همچنین نور خورشید دریافت کنید. ویتامین D3 با نام کلسیفرول هم شناخته می‌شود.
خواص ویتامین D

ویتامین D3 به‌عنوان مکملی برای سلامت عمومی بدن و همچنین درمان بیماری پوکی استخوان شناخته می‌شود. از خواص ویتامین D می‌توان برای درمان کم‌کاری غدد پاراتیروئید و ثبات سطح ph خون نیز استفاده کرد. در این مقاله از مجله دلتا در مورد فواید ویتامین D3، عوارض کمبود ویتامین D3، میزان مصرف، مواد غذایی حاوی این ویتامین، عوارض جانبی ویتامین D3 و هر آنچه که لازم است در مورد این ویتامین بدانید صحبت خواهیم کرد.

عوارض ویتامین D

عوارض کمبود ویتامین D3

از گذشته تاکنون، دانشمندان کمبود ویتامین D3 را با راشیتیسم (نرمی استخوان) که عموما کودکان را درگیر می‌کند، مرتبط دانسته‌اند. با اینکه بزرگسالانی که دچار کمبود این ویتامین هستند، به راشیتیسم مبتلا نمی‌شوند، اما استخوان‌های آن‌ها نیز شروع به نرم شدن می‌کند که به این شرایط پوکی استخوان می‌گویند.

افرادی که به بیماری‌های گوارشی همچون سلیاک، بیماری‌های کبدی یا بیماری کرونا دچارند، اغلب از کمبود ویتامین D3 رنج می‌برند. نور خورشید منبعی طبیعی برای جذب این ویتامین است و افرادی که به‌ندرت از خانه بیرون می‌روند به‌احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین D3 هستند.

هرچه پوست تیره‌تری داشته باشید، برای جذب ویتامین D3 از خورشید به نور بیشتری نیاز دارید؛ چرا که ملانین موجود در بخش‌های تیره‌تر پوست، جذب این ویتامین را به تأخیر می‌اندازد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که جذب نور خورشید، میزان جذب این ویتامین را تحت‌شعاع قرار می‌دهد.

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که بین ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر از بدن خود دربرابر نور خورشید محافظت کنید، اما تحقیقات نشان می‌دهند که بدن در این ساعات ویتامین D3 را بهتر جذب می‌کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین D

ماهی‌های چرب مثل سالمون، ماهی کاد، ماهی خال‌مخالی و ماهی آبی بهترین منابع ویتامین D است. مواد غذایی غنی‌شده‌ای همچون شیر و غلات صبحانه و همچنین زرده‌ تخم مرغ و قارچ خام حاوی ویتامین D است.

منابع ویتامین D

ویتامین D3 و آکنه

اختلاف نظرهایی درمورد تأثیر این ویتامین در درمان آکنه وجود دارد. عده‌ای باور دارند که کمبود نور خورشید می‌تواند باعث افزایش آکنه شود. آن‌ها برای اثبات نظریه‌ خود به بدتر شدن جوش‌ها درطول زمستان و بهبود آن‌ها درطول تابستان اشاره می‌کنند.

بااین‌حال، هنوز هیچ‌یک از بررسی‌های علمی، تأثیر ویتامین D3 در درمان آکنه را اثبات نکرده‌ است. البته به نظر می‌رسد که استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین D یا استفاده از روغن‌های حاوی این ویتامین، باعث کاهش اثرات جای جوش‌ها می‌شود.

ویتامین D3 و وزن

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افرادی که سطح ویتامین D بالاتری دارند، دارای اضافه وزن بیشتری هستند. از آنجا که ویتامین D دارای ترکیبات چربی است، تمایل دارد که در بافت‌های چربی بدن ذخیره شود؛ پس هرچه چربی بیشتری داشته باشید، ویتامین D بیشتری ذخیره می‌کنید. اگر وزن‌تان پایین است، احتمالا از کمبود ویتامین D هم رنج می‌برید.

نکات احتیاطی در مصرف ویتامین D3

اگر دارای شرایط زیر هستید، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید:

  • اگر برای درمان اسید صفرا از داروهایی مثل: کلستیرامین، کلستیپول و کلسولام استفاده می‌کنید.
  • اگر برای کاهش وزن از داروهایی مثل ارلیستات استفاده می‌کنید.

حاملگی و ویتامین D3

هنوز مشخص نیست که آیا ویتامین D3 به جنین آسیب می‌رساند یا نه. اگر باردار هستید یا در مرحله‌ شیردهی به‌سر می‌برید، حتما پیش از مصرف این ویتامین با پزشک خود مشورت کنید. این ویتامین وارد شیر شما می‌شود، به همین دلیل برای مادران شیرده توصیه نمی‌شود.

کمبود ویتامین D

عوارض جانبی مصرف ویتامین D3

  • واکنش‌های آلرژیک همچون خارش پوست و قرمزی پوست؛
  • ورم صورت، گلو و زبان؛
  • سرگیجه‌ شدید؛
  • مشکل تنفسی؛
  • تغییر در الگوی ضربان قلب‌.
  • خشکی دهان
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • ضعف و کمبود انرژی
  • خستگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…