دیه سقط جنین

۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر زنی جنین خودش را در هر مرحله‌ای که باشد به عمد، غیر عمد یا خطاء از بین ببرد، مسئول پرداخت دیه، موظف است مقدار آن را بپردازد.
سقط جنین

سقط جنین به معنای پایان دادن به بارداری و از بین بردن محصول بارداری یعنی جنین است که ممکن است در هر مرحله‌ای از زندگی جنین روی دهد که به صورت خود به خودی و ناخواسته و یا تصمیم خواسته و آگاهانه‌ای صورت می‌گیرد.

در قانون برای سقط جنینی که به صورت خود خواسته رخ می‌دهد دارای مجازات است. مجازات در نظر گرفته شده، دیه است که یکی از انواع مجازات اصلی است. البته در مواردی که نگه داشتن جنین برای مادر خطر جانی داشته باشد، برای سقط، دیه در نظر گرفته نمی‌شود.

دیه با توجه به سن رویان در نظر گرفته می‌شود که در ادامه آن را بیان می‌کنیم. اگر زنی جنین خودش را در هر مرحله‌ای که باشد به عمد، غیر عمد یا خطاء از بین ببرد، مسئول پرداخت دیه، موظف است مقدار آن را بپردازد. بنابراین به دیه در مرحله نطفه، علقه، مضغه، عظام و جنین بدون دمیده شدن روح و جنینی که در آن روح دمیده شده است، می‌‎پردازیم.

در مواردی که نگه داشتن جنین برای مادر خطر جانی داشته باشد، برای سقط، دیه در نظر گرفته نمی‌شود.“ با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

دیه جنین

دیه سقط نطفه (دو هفتگی)

منظور نطفه تا دو هفتگی جنین است. دیه سقط نطفه که در رحم ایجاد شده، دو صدم دیه کامل است. محاسبه دیه جنین به تومان مطابق نرخ دیه سال ۹۹، در این مرحله از رشد معادل ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

دیه سقط علقه (چهار هفتگی)

علقه یعنی اینکه رویان یا جنین به صورت خون بسته شده باشد و در چهارمین هفته رشد خود باشد. طبق قانون، کفاره جنین چهار هفته، چهار صدم دیه کامل است که معادل ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.

دیه با توجه به سن رویان در نظر گرفته می‌شود.

دیه سقط مضغه (هشت هفتگی)

مضغه یعنی اینکه جنین به صورت توده گوشتی درآمده است و تقریبا در ۸ هفتگی رشد به سر می‌برد. دیه سقط عظام در قانون شش صدم دیه کامل تعریف شده است که میزان دیه جنین به تومان طبق دیه سال ۹۹ معادل، شش صدم دیه کامل است که می‌شود ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان.

دیه سقط جنین

دیه سقط عظام (۱۲ هفتگی)

عظام مربوط به زمانی است که جنینی که استخوان هایش درآمده اما هنوز کامل نیست که جنین در ۱۲ هفتگی رشد خود است. کفاره سقط معاظ معادل هشت صدم دیه کامل یعنی ۲۶ میلیون و ۴۰۰ تومان است.

دیه سقط جنین کاملی که روح ندارد (تا ۱۶ هفتگی)

جنین تا حدود ۱۶ هفتگی تقریبا کامل و استخوان و گوشت او تا حد زیادی رشد کرده اما بر اساس اعتقادات شرعی در او روح دمیده نشده است. دیه جنینی که روح ندارد یک دهم دیه کامل است. با توجه به نرخ دیه سال ۹۹، یک دهم دیه کامل انسان معادل ۳۳ میلیون تومان است.

دیه جنین کاملی که روح دارد (از ۱۶ هفتگی به بعد)

در تعیین مقدار دیه جنین تا این مرحله تفاوتی بین زن و مرد وجود نداشت. اما از زمانی که در جنین روح دمیده شد، مقدار دیه با توجه به جنسیت تعیین می‌شود. جنین از ۱۶ هفتگی به بعد روح دارد و انسان کاملی ست که دیه آن با توجه به اینکه پسر، دختر یا خنثی باشد متفاوت خواهد بود.
دیه جنین کامل پسر: دیه کامل انسان است که بر اساس دیه سال ۹۹، ۳۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.
دیه جنین کامل دختر: نصف دیه کامل، یعنی معادل ۱۶۵ میلیون تومان است.
دیه جنین خنثی: خنثی کسی است که هم آلت مردانه دارد و هم آلت زنانه. دیه سقط جنین خنثی سه چهارم دیه کامل است که معادل ۲۴۷ میلیون و پانصد هزار تومان تعیین می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر “مهلت پرداخت دیه” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …