برق دزدی و مجازات آن

۲
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قانونگذار برای برقراری نظم و امنیت در جامعه قوانینی را وضع کرده است که با رعایت آن قواعد و قوانین از بی‌نظمی و هرج و مرج جلوگیری نماید و فردی که از این قوانین سر پیچی کند و آن را نقض نماید بر طبق قانون مجازات اسلامی مرتکب جرم شده است و مستوجب مجازات است.
برق دزدی

یکی از اعمال خلاف قانون استفاده از برق دیگران بدون اجازه و داشتن مجوز قانونی است که به آن برق دزدی می‌گویند. شاکی می‌تواند با ارائه شکواییه سرقت از برق یا غیره از فرد مجرم در دادسرا و دادگاه‌های کیفری شکایت نماید. یکی از جرایمی که متاسفانه در جامعه ما پرونده‌های زیادی را به خود اختصاص داده است جرم سرقت است که سرقت در واقع به معنای برداشتن مال دیگران بدون اجازه فرد مالک و یا ربودن مال متعلق به غیر و همچنین جرم سرقت به صورت‌های مختلفی امکان وقوع دارد. مانند: سرقت وسایل منزل، سرقت خودرو، سرقت همراه با اسلحه یا کیف قاپی یا سرقت از خدماتی مانند سرقت از برق، آب و گاز و تلفن و غیره باشد که در صورت اثبات بر طبق قانون مجازات اسلامی مستوجب مجازات است یعنی اگر فردی به صورت غیر مجاز اقدام به استفاده از برق و گاز و غیره کند جرم محقق شده و بر اساس قانون مجازات می‌گردد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی جرم سرقت برق و مجازات جرم سرقت برق می‌پردازیم. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

دزدیدن برق

جرم سرقت برق چیست؟

در واقع جرم سرقت همیشه با ربودن مال افراد محقق نمی‌گردد بلکه این امکان وجود دارد که سرقت از برق و آب و یا گاز باشد. در واقع زمانی که فردی بدون پرداخت حق انشعاباتی مانند برق از آن استفاده غیر قانونی و غیر مجاز کند، جرم سرقت محقق می‌گردد. قانونگذار نیز این مورد را به صراحت در ماده ۶۶۰ قانون مجازات اسلامی بیان کرده است که هرکس بدون پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب و برق و گاز و تلفن مبادرت به استفاده غیر مجاز از آب و فاضلاب و برق و تلفن و گاز و نماید، مرتکب جرم سرقت شده است و فرد شاکی می‌تواند از آن شخص که بدون اجازه از انشعاب و کنتور برق اقدام به استفاده غیر مجاز از برق کند با ارائه شکواییه سرقت برق در مراجع قضایی صالح شکایت خود را مطرح نمایید تا دادگاه به موضوع رسیدگی کرده و حکم مقتضی را صادر نماید. به عنوان مثال: اگر همسایه‌ای در کوچه‌ای با وصل کردن سیم به مسیر انتقال سیم برق بدون اجازه از برق و کنتور آن استفاده نماید، این استفاده غیر مجاز و غیر قانونی‌ست و جرم محقق شده است؛ در این صورت مالک می‌تواند از همسایه خود در دادسرا یا دادگاه کیفری از این اقدام او شکایت کند.
شایان ذکر است که ماده ۶۶۰ این قانون و مجازات بیان شده، فقط مختص به دزدی از برق یا سرقت از برق نیست بلکه شامل سرقت از آب و فاضلاب، گاز و تلفن نیز است.

شکایت

مجازات سرقت از برق

در واقع می‌توان گفت که هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده  جرم است؛ بر همین اساس در قانون مجازات اسلامی استفاده غیر مجاز از برق را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است در ماده ۶۶۰  این قانون هـر کس بدون پرداخت حق انشعاب و اخـذ انشعاب برق و مبادرت بــه استفاده غیر مجاز از و برق نماید علاوه بر جبران خسارت وارده بــه جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده محکوم خواهد شد و اگر مرتکب این جرم از ماموران شرکت‌های مذکور باشد به حداکثر مجازات محکوم می‌گردد. بر همین اساس قانونگذار مجازات جرم سرقت برق را پرداخت جزای نقدی از یک تا دو برابر خسارت وارده به محکوم اعلام کرده است علاوه بر این فرد مجرم باید کلیه خسارات وارده را نیز جبران نماید و اگر فرد مرتکب از ماموران شرکت برق باشد مجازات وی پرداخت دو برابر جزای نقدی و جبران خسارت خواهد بود.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ در ۹:۳۲ ق٫ظ

  2. روزبهانی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ در ۹:۱۷ ق٫ظ

    قانون خوبی است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …