نحوه شکایت از فرزند

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معمولا وجود اختلافات بین اعضای خانواده امری عادی و شایع است. به ویژه بین فرزندان و والدین به دلیل تفاوت نسل‌ها اختلافات عقیدتی و فکری بسیار بروز پیدا می‌کند. ولی بعضا این اختلافات بالا می‌گیرد و منجر به توهین و فحاشی و یا زد و خورد و حتی قتل و… می‌شود و والدین تصمیم به شکایت از فرزند خود می‌گیرند.
شکایت از فرزند

در این موارد اگرچه توصیه می‌شود اختلافات بین والدین و فرزندان از طرق غیر قضایی حل و فصل شود ولی در صورتیکه پدر و مادر نتوانند مانع ارتکاب اعمال و گفتار خشونت آمیز توسط فرزند خود شوند، می‌توانند از طریق مراجع قضایی اقدام به طرح شکایت از فرزند خود نمایند.

در این مقاله در خصوص نحوه طرح شکایت از فرزند یا فرزندان و همچنین نحوه تنظیم شکواییه در این خصوص و سایر مسائل مرتبط صحبت خواهیم کرد. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

شکایت

چگونه از فرزند ناخلف شکایت کنیم؟

باید گفت هرکس مرتکب جرمی علیه شخصی شود قابل مجازات می‌باشد اگرچه فرزند آن شخص باشد. بنابراین در صورتیکه فرزندان، در ارتباط با پدر و مادر خود رفتار یا گفتاری انجام دهند که در قانون برای آن رفتار، مجازاتی در نظر گرفته شده باشد، می‌توان مانند سایر اشخاص از آن‌ها شکایت کرد.
از جمله شایع‌ترین این رفتارها می‌توان به فحاشی، ضرب و جرح، تهمت زدن، دزدی از پدر و مادر، گرفتن مهر، امضا و یا نوشته به زور و اجبار از پدر و مادر، تهدید آن‌ها و سایر جرایمی که در خصوص اشخاص غیر پدر و مادر هم قابل ارتکاب است اشاره نمود.

در زیر چند نمونه از این جرایم و مجازات آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • شکایت از فرزند به دلیل ضرب و جرح

چنانچه فرزند مرتکب زد و خورد عمدی و ایراد ضرب و جرح بر پدر یا مادر خود شود به قصاص عضو محکوم خواهد شد؛ لیکن چنانچه ایراد ضرب و جرح عمدی نباشد و یا قصاص به هر دلیلی منتفی باشد، فرزند به پرداخت دیه محکوم می‌شود.

علاوه بر آن به موجب ماده (۶۱۴ قانون مجازات اسلامی) در صورتی که ضرب و جرح فرزند عمدی باشد و موجب شکستگی یا از کار افتادن عضوی از بدن و یا ایجاد مرض دایمی و یا از دست دادن حواس پنجگانه و سایر منافع اعضا شود و امکان قصاص نیز وجود نداشته باشد و از طرفی عمل او به گونه ای باشد که بیم جری شدن او برود و یا موجب اخلال در نظم و امنیت جامعه شود به دو تا پنج سال حبس محکوم می‌شود. همچنین درصورت درخواست پدر یا مادر آسیب دیده دیه نیز باید پرداخت شود.

  • شکایت از فرزند به دلیل توهین و فحاشی

در صورتی که فرزند مرتکب توهین و یا فحاشی به پدر و مادر شود، بنابر ماده (۶۰۸ قانون مجازات اسلامی) در صورتیکه قذف (تهمت زنا یا لواط) محسوب نشود به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

اما در صورتی که از فحش‌ها و الفاظ رکیکی استفاده کند که متضمن تهمت زنا یا لواط نیز باشد به هشتاد ضربه شلاق محکوم می‌شود.

تنظیم شکایت

  • شکایت از فرزند بابت گرفتن مهر، امضاء یا نوشته از پدر و مادر به زور یا اجبار

ممکن است فرزندی برای اهداف مختلف مثلا گرفتن اموال پدر و مادر آن‌ها را مجبور کند که سند یا نوشته‌ای را که حاکی از انتقال مال به فرزند است، امضا نمایند و یا با اجبار و تهدید سندی را از آن ها بگیرند.
در این موارد قانون مقرر می‌دارد در صورتی که فرزندی و با زور و اجبار یا با اکراه و تهدید پدر و مادرش را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضا و یا مهر نماید و یا سند و نوشته‌ای که متعلق به او‌ یا سپرده به او می‌باشد را از وی بگیرد، به حبس از سه ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

  • شکایت از فرزند به دلیل تهدید پدر و مادر

یکی دیگر از اعمال مجرمانه‌ای که ممکن است فرزند در حق پدر یا مادر خود مرتکب شود، تهدید آن‌هاست. به عنوان مثال آن‌ها را تهدید به دادن مقداری پول و یا مال معینی کند و در غیر این صورت آسیبی به آن‌ها وارد می‌آورد.

در صورت وقوع تهدید، مجازات تهدید کننده حبس از دو ماه تا دو سال، یا شلاق تا ۷۴ ضربه است.

نحوه شکایت از فرزندان

برای طرح شکایت از دو طریق می‌توان اقدام کرد:

  1. مراجعه به دادسرا و تقدیم دادخواست و یا اعلام شفاهی جرم
  2. مراجعه به دفتر خدمات قضایی و ثبت شکواییه به صورت الکترونیکی

برای تنظیم شکواییه باید نکات زیر را در آن درج نمایید:

شکایات در برگی تنظیم می‌شوند که «شکواییه» نام دارد. می‌توان شکواییه را در برگه‌های معمولی نیز تنظیم کرد اما در رویه قضایی اصولا در برگ مخصوص شکایت انجام می گیرد.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …