کروموتراپی یا رنگ درمانی علمی

۰
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا با علم کروموتراپی یا رنگ درمانی آشنایی دارید؟
کروموتراپی

این روزها دنیای مدرن برای رسیدن به تعادل، به علوم باستانی و باورهای نیاکان خود اقبال بیشتری نشان می­‎دهد و هر آنچه را که بتواند با استناد به مدارک علمی اثبات کند جدای از آنکه مربوط به چه دورانی است، دور ازتعصب‎های خام دوران شکوفایی مدرنیته می­‎پذیرد.

کروموتراپی

کروموتراپی یا رنگ درمانی یکی ازعلومی است که نیاکان ما از آن درجهت بهبود مشکلات جسمی و روحی از آن بهره می­گرفته است .

کروموتراپی علمی چند هزار ساله که با استفاده از تشعشعات الکترومغناطیس حاصل از رنگ‎های گوناگون به درمان یا دستکم، کمک به درمان بیماری‎هایی متعدد پرداخته است و امروزه پس از انجام آزمایش‎های متعدد تاثیرات این شیوه درمانی برای دانشمندان پزشکی و معماری اثبات شده است و امروزه در برخی دانشکده‎های پزشکی و معماری دنیا در دوره های تخصصی به تربیت متخصص رنگ درمانییا کروموتراپیست اقدام می­‎کنند.

کروموتراپی یا رنگ درمانی

رنگ‎های قابل رویت برای چشم انسان با تاثیر بربافت‎های کوانتومی مولکول‎های آب بدن تاثیراتی متعدد و گوناگون برعملکرد اندام‎ها و ارگان‎های انسان دارند و شرح چگونگی این عملکرد شاید برای اجداد ما ممکن نبوده است، اما آنها به تاثیرات عمده این شیوه درمانی پی‎برده بودند و راه‎های موفق را به کار می­‎گرفته­­­‎اند.

رنگ در فضای داخلی

درابتدا رنگ درمانی درمصرباستان، هندوستان، یونان و چین با استفاده ازنور خورشید صورت می­‎گرفته است همچنین آنها با بهره­‎گیری از رنگهای خاص مانند زرد قرمز و… تلاش می­‎کردند روی خصوصیات اخلاقی افراد تاثیربگذار­ند. بدیهی است ۲۰۰۰ سال پیش ازمیلاد مسیح، علم رنگ شناسی آنچنان پیشرفته نبوده و انسانها نمی­­‎دانستند که می­‎توان با ترکیب کردن رنگ ها به نسبت های گوناگون طیف های مختلف از رنگ ها با فرکانس های متفاوت بدست آورد.

رنگ و پزشکی

پس از پزشکان یونانی که باوری غیرمستدل به رنگ درمانی داشته‎اند و فقط با تجویز رنگ تلاش داشتند بر بیمار تاثیری مثبت بگذارند. ابن سینا، پزشک نامدارایرانی با مطالعه روی بدن انسان یکی از نشانه‎های بیماری را رنگ می­‎دانست مانند رنگ قرمز برای فشارخون بالا و تب یا رنگ زرد برای عفونت های گوناگون، آنها برای کاهش فشار خون و تب بالای بیماران، آنها را درمحیطی با نورآبی قرار می‎دادند و یا از نور زرد در مقابل صدمات فیزیکی عضلانی مانند کبودی درفضای اتاق بیمار برای کاهش درد‎ها بهره می‎گرفتند. ابن‎سینا در رساله ای اشاره کرده که رنگ هم راهی برای تشخیص بیماری و هم شیوه ای برای درمان است.

رنگ

در اوایل قرن نوزدهم و با بازگشت به این شیوه، برخی پزشکان اروپایی از رنگ آبی برای بهبود و کاهش درد بیماران دارای بریدگی وسوختگی استفاده کرده‎­اند و مشاهده کردند که نیاز به تجویز ضد‎دردهای گوناگون برای این دسته از بیماران بسیار کمتر شده است. آنها با تلفیق متد‎های درمانی مدرن با متد‎های باستانی، درمان‎های متعدد و کار آمدی تا سال ۱۹۹۹ برای بیماری های خاص تجویز و آزمایش کردند که نتایجی بسیار موفقیت آمیزی داشت.

رنگ درمانی علمی

امروزه در بسیاری از کشورهای اروپایی، موسسات کروموتراپی یا همان رنگ درمانی فعالیت می­‎کنند که زیرنظر کروموتراپیست معماران و پزشکان، خدماتی متعدد در خصوص رنگ درمانی ارائه می­‎دهند که در کنار سونای رنگ و نور، محیط زندگی مشتریان خود را بر اساس نیاز آنها به‎منظور کمک به بهبود عملکرد فیزیکی طراحی و دکور می­‎کنند .

رنگ درمانی

کاربرد رنگ‎های مختلف در این متد بسیار متعدد و متفاوت است. به عنوان مثال رنگ صورتی تیره جریان خون را تمیز و باعث تقویت دیواره رگ ها می­‎شود، همچنین رنگ نارنجی که ترکیبی از زرد و قرمز خالص است به بیماران تنفسی مانند برونشیت کمک می­‎کند و باعث فعال شدن بافت های چربی و کاهش وزن می‎­شود .

بنابراین می‎­توان با بهره گیری ازاین اصول، محیطی را برای بیماران و افراد گوناگون درمنزلشان توسط یک معمار متخصص در بخش کروموتراپی فراهم کرد که هم افراد سریعتر بهبود یابند و هم دوران سلامتی طولانی‎تر را تجربه کنند.

اختصاصی مجله دلتا:

ترجمه و تالیف: دکتر ابراهیم یوسفی

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد معماری های خاص ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…