غذاهای ممنوع در دوران بارداری

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رژیم غذایی سالم موجب تقویت سیستم ایمنی در دوران بارداری شده و شما کمتر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار خواهید گرفت. برخی از مواد غذایی بهتر است که در طی دوران بارداری کمتر مورد استفاده قرار بگیرند اما بعضی دیگر به طور کلی مصرفشان ممنوع است.
غذاهای ممنوع در دوران بارداری

بارداری یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین دوران زندگی هر زن به حساب می‌آید. کاملا واضح به نظر می‌رسد که داشتن یک رژیم غذایی سالم تا چه حد در سلامت مادر و جنین تاثیرگذار است. اکثر مادران باردار بیشتر به این موضوع توجه دارند که چه مواد غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانند اما به غذاهای ممنوع در دوران بارداری کمتر پرداخته شده است. مصرف برخی غذاها در دوران بارداری ممکن است سلامتی مادر و فرزند را به خطر بیندازد؛ با مجله دلتا همراه باشید.

تغذیه دوران بارداری

ماهی هایی که حاوی مقادیر بالایی جیوه هستند

جیوه عنصر بسیار سمی است که در آب‌های آلوده به وفور یافت می‌شود. جیوه در مقادیر بالا می‌تواند در عملکرد سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی گذاشته و عملکرد کلیه‌ها را نیز دچار اختلال کند. متاسفانه انواع مختلفی از ماهی‌ها در دریاهای آلوده زندگی می‌کنند و می‌توانند حاوی مقادیر بالایی جیوه باشند. بهتر است خانم‌های باردار به طور کلی از مصرف ماهی‌های حاوی جیوه خودداری کنند و یا مصرف آن‌ها را به یک یا دو وعده در ماه محدود نمایند. ماهی‌هایی با جیوه بالا شامل موارد زیر هستند:

  • کوسه ماهی
  • اره ماهی
  • ماهی خال‌مخالی شاهی
  • ماهی تن

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که مصرف ماهی بدون جیوه (یا کم جیوه) در دوران بارداری به منظور حفظ سلامت مادر و جنین بسیار ضروری است و مصرف آن ۲ بار در هفته پیشنهاد می‌شود. به خصوص ماهی‌های چرب حاوی مقادیر بالایی امگا ۳ هستند و می‌توانند در رشد مناسب کلیه اعضای بدن جنین بسیار موثر واقع شوند.

ماهی های کامل پخته نشده یا خام

ماهی‌های خام به ویژه صدف می‌توانند موجب بروز عفونت در بدن شوند. این ماهی‌ها می‌توانند آلوده به ویروس، میکروب یا انگل بوده و در بدن مادر باردار سبب به وجود آمدن عفونت شوند. برخی از این عفونت‌ها به جنین منتقل نمی‌شود اما بعضی دیگر هم مادر و هم جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی ممکن است موجب مرگ جنین شود.

دوران بارداری

گوشت پخته نشده، خام و فرآوری شده

مصرف گوشت‌های پخته نشده یا خام احتمال بروز عفونت‌های باکتریایی و انگلی را تا چند برابر افزایش می‌دهد و این عفونت‌ها ممکن است سلامتی جنین را به خطر انداخته و اگر به زایمان زودرس منجر نشوند، مشکلاتی از قبیل ناتوانی ذهنی یا صرع را به وجود آورند. همچنین گوشت‌های فرآوری شده مثل همبرگر و سوسیس و کالباس نیز از جمله غذاهای ممنوع در دوران بارداری به شمار می‌آیند.

تخم مرغ خام

تخم مرغ خام می‌تواند به باکتری سالمونلا آلوده باشد و بدن مادر را دچار عفونت کند. تب، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات معده و اسهال می‌تواند از علائم ابتلا به عفونت سالمونلا باشد. این عفونت در بیشتر موارد فقط مادر را درگیر می‌کند اما در برخی موارد نادر نیز رحم را درگیر کرده و موجب زایمان زودرس نیز می‌شود.

زنان باردار باید تخم مرغ را به طور کامل پخته و سپس استفاده نمایند. پس واضح است که از تخم مرغ عسلی در دوران بارداری باید پرهیز کرد. همچنین مثلا در سس مایونز نیز تخم مرغ خام وجود دارد پس مصرف این سس نیز در دوران بارداری مضر و ممنوع است.

کافئین

کافئین به طور عمده در چای، قهوه و نوشابه یافت می‌شود. به زنان باردار توصیه می‌شود که مصرف کافئین را در دوران بارداری به حداقل برسانند. کافئین در بدن خیلی سریع جذب شده و به جفت و جنین انتقال می‌یابد. مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری خطر تولد نوزاد با وزن کم را افزایش می‌دهد. وزن کم نوزاد نیز می‌تواند در ابتلای وی به بسیاری از بیماری‌ها تاثیرگذار بوده و حتی خطر مرگ را در پی داشته باشد.

لبنیات و آب‌ میوه های پاستوریزه نشده

پاستوریزه کردن، موثرترین روش برای از بین بردن هر گونه باکتری مضر است، بدون اینکه ارزش غذایی محصول تغییری پیدا کند. همه افراد باید از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه بپرهیزند اما به ویژه خانم‌های باردار نیز هرگز نباید این نوع خوراکی‌ها را استفاده کنند زیرا ممکن است آلوده به انواع میکروب و باکتری بوده و سلامتی آن‌ها را به خطر بیندازند. همچنین نوشیدن آب میوه پاستوریزه نشده نیز در دوران حاملگی ممنوع است.

دوران بارداری

الکل

خانم‌های باردار تحت هیچ شرایطی نباید از نوشیدنی‌های الکلی استفاده کنند. نوشیدن الکل حتی به مقدار اندک می‌تواند روی مغز جنین تاثیر سوء گذاشته و سبب ناتوانی ذهنی شود. ناهنجاری‌های مادرزادی کودک و مشکلات قلبی در نوزاد نیز می‌تواند به دلیل مصرف الکل در دوران بارداری بروز یابد.

فست فود

مصرف انواع فست فود در دوران بارداری ممنوع است. مادر باردار باید توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی خود داشته باشد و از طریق مصرف خوراکی‌های مفید و مکمل ‌های غذایی دوران بارداری کلیه ویتامین‌ها و املاح معدنی را برای بدن خود و فرزند خود تامین نماید. فست فودها معمولا ارزش غذایی بسیار پایینی دارند و به همین دلیل توصیه نمی‌شوند.

این موضوع که گفته می‌شود در دوران بارداری باید به اندازه ۲ نفر غذا خورد کاملا اشتباه است؛ افزایش وزن در دوران بارداری باید در حد نرمال باشد و اضافه وزن، خطر ابتلا به دیابت حاملگی و زایمان زودرس را افزایش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…