سلامت قلب با رژیم غذایی سالم

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیماری‌های قلبی و عروقی بزرگترین عامل مرگ و میر درجهان هستند. با وجود بیماری‌هایی مثل ایست قلب، سکته و بیماری‌های ناشی از فشار خون بالا، می‌توان گفت که بیش از 17 میلیون نفر در سال به دلیل مشکلات قلبی و عروقی می‌میرند.
سلامت قلب

سلامت قلب با ۱۲ غذای مفید و سالم

بهترین غذاهایی که قلب شما را سالم نگه می‌دارد، شامل ماهی سالمون، گردو، چای سبز، روغن زیتون، سیب، اسفناج، دانه‌ی چیا، لوبیا، آووکادو و بسیاری موارد دیگر است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا  ۱۲غذای عالی که به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند را بخوانید.

آجیل

بادام، گردو و سایر انواع آجیل‌ به دلیل داشتن منابع معدنی سرشار مثل مقادیر بالای منیزیم و سطح بالای چربی‌های اشباع نشده درمقایسه با چربی‌های اشباع، بسیار برای سلامتی قلب مفید است. این مواد غذایی به کاهش سطح کلسترول نیز کمک می‌کنند. با این ­حال، بسیاری از آجیل‌ها به صورت نمکی است که قطعا انتخاب مناسبی برای قلب نیست، بنابراین تا جایی که ممکن است از آجیل‌های شور استفاده نکنید.

روغن زیتون

وجود مقادیر بالای چربی‌های اشباع نشده در روغن زیتون باعث شده که این روغن نسبت به کره و چربی گوشت، برای پخت‌وپز مناسب‌تر باشد و البته برای تهیه یک سالاد عالی و کم کالری نیز بسیار مفید است. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنولی موجود در روغن زیتون موجب کاهش التهاب سیستم‌های قلبی و عروقی می‌شود. حتما از روغن زیتون بکر یا فرابکر استفاده کنید، چرا که سالم‌ترین گزینه‌ موجود محسوب می‌شوند.

 راه های سلامت قلب

ماهی سالمون

این ماهی معمولا به عنوان یکی از بهترین غذاهایی که باعث حفظ سلامتی قلب می شود، شناخته شده است. سالمون منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ است که به پایین آمدن سطح کلسترول ناسالم خون کمک می‌کند.

چای سبز

کاتچین و فلاونول‌هایی که به مقدار قابل توجهی در چای سبز یافت می‌شود، آنتی اکسیدانی عالی برای کاهش بیماری‌های مزمن و بهبود متابولیسم بدن است که موجب حفظ سلامت و قوی شدن قلب شما می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مقادیر زیاد چای سبز می‌تواند احتمال حمله‌قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

تغذیه برای سلامت قلب

شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از فلانول است که به رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته شدن آن کمک می‌کند و درنتیجه به طور قابل توجهی احتمال سکته‌های قلبی و حمله قلبی را در شما کاهش می‌دهد. علاوه براین، Epicatechin موجود در شکلات تلخ می‌تواند سطح فشارخون شما را کاهش دهد و باعث بهبود سلامت رگ‌های خونی شود و البته نیتریک اکسید که ترکیب بسیار مهمی برای داشتن قلبی سالم است را افزایش می‌دهد.

غلات کامل

استفاده از غلاتی چون سبوس و برنج می‌تواند مقدار گلوتن در بدن را کاهش دهد که درنتیجه باعث کاهش سطح کلسترول می‌شود و به جلوگیری از به وجود آمدن لخته‌های خون که منجر به تصلب شریان‌ها و بسیاری از عوارض قلبی و عروقی می‌شود، کمک می‌کند.

دانه‌های چیا

این دانه‌های کمی غیرمعمول یک غول سرشار از اسیدهای چرب کم کالری و فیبر در دنیای سلامت قلب است. اضافه کردن این دانه‌ها به رژیم غذایی روزانه می‌تواند سطح کلسترول “بد” را در بدن شما کاهش دهد.

قلب سالم

آووکادو

این میوه خوشمزه، سطح کلسترول خوب (HDL) خون را افزایش داده و سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد که به همین دلیل آووکادو را به یک افزودنی عالی برای افزایش قدرت و سلامتی سیستم قلبی و عروقی شما تبدیل می‌کند.

حبوبات

حبوبات به دو طریق موجب بهبود سلامت قلب می‌شوند. فیبر محلول در حبوبات به مهار شکل‌گیری کلسترول کمک می‌کند، در عین حال فلانوییدهای موجود دراین دانه‌های خوراکی می‌تواند با کاهش چسبندگی پلاکت‌ها، احتمال لخته شدن خون را کاهش دهد و از این طریق از شما در مقابل تصلب شراین، سکته‌ی قلبی و سکته مغزی محافظت می‌کند.

سیب

گرچه بیشتر میوه‌ها و سبزیجات برای قلب مناسب است اما به علت وجود آنتی‌اکسیدان‌ها به شکل ترکیباتی مثل پلی فنول‌ها در سیب و به خصوص پوست سیب، این میوه برای قلب شما بسیار مناسب است.

اسفناج

اسفناج و سایر گیاهان چلیپایی(برگ‌دار) مثل کلم بروکلی و کلم برگ، دارای سطح بالایی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و پتاسیم، ویتامین B، کلسیم و همینطور فیبر و البته ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند. این ترکیب قوی از مواد مغذی می‌تواند به کاهش فشارخون، کاهش التهاب و جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک کند.

تغذیه برای سلامت قلب

کشمش

تحقیقات نشان می‌دهد که کشمش می‌تواند معجزه کشف نشده‌ای برای داشتن قلبی سالم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…