موزه هنرهای معاصر تهران

۰
9
زمان مطالعه: 3 دقیقه
موزه هنرهای معاصر ایران یکی از جاذبه های گردشگری ارزشمند در تهران است که دارای بخش های مختلف فرهنگی، هنری و تفریحی ست، همچنین یکی از مجموعه هایی ست که بنای آن بر پایه معماری مدرن ساخته شده است.
contemporary of art museum tehran kamran diba 41 موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران (tehran museum of contemporary art) در ردیف موزه‌های با ارزش و بی‌مانند تهران مانند کاخ موزه گلستان، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران و موزه ملی ایران قرار گرفته است. این موزه به دلیل تلفیق معماری مدرن و سنتی در بنای آن و همچنین آثار مشهور و ارزشمند در گنجینه‌هایش از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. شرایط اقتصادی و سیاسی آن دوره و نبود امکانات مناسب برای سفر به کشورهای مدرن و الهام گرفتن از نوع معماری آنها، باعث بوجود آمدن یکی از زیباترین طراحی های آن زمان شد که رد پای معماری بادگیرهای ایران به خوبی در آن نمایان است. در ادامه با بخش گردشگری مجله دلتا همراه باشید.

نمای بیرونی موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر که از سال ۱۳۵۶ تاسیس شد، علاوه بر نوع معماری منحصر به فردش به دلیل قرار گرفتن آثار هنرمندانی مانند لویت، وارهول، ماگریت، پیکاسو، گوگَن و رُنوار در کنار آثار هنرمندان معاصر ایرانی همچون پرویز تناولی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بخش های مختلف موزه هنرهای معاصر

موزه در حالت کلی از چند بخش تشکیل شده که عبارتند از:

محوطه

این موزه از دو بخش سازه و بنای اصلی و باغ تندیس تشکیل شده، در محوطه ی موزه و در سمت شمال آن مجموعه ای از تندیس های ارزشمند از هنرمندانی چون: پرویز تناولی، ماکس بیل، هنری مور و مارکس ارنست قرار گرفته است.

نمای بیرونی موزه هنرهای معاصر

گالری ها

یکی از ویژگی‌های جالب موزه هنرهای معاصر، داشتن راهروهای مارپیچ با شیب کم و رو به پایین است. با عبور از این مارپیچ‌ها به مرور از گالری‌های مختلف آن گذر خواهید کرد. از بین ۹ گالری این موزه که هر یک زیبایی‌های خاص خود را دارند، سه گالری، آثار بسیار ارزشمند و گران بهایی را در خود نگهداری می کنند.
از معروف‌ترین آثار هنری که در این مجموعه گالری‌ها به نمایش گذاشته شده است می‌توان به ۱۱۸ برگ از شاهنامه تهماسبی، آثار جکسون کلاین و سوییز، بیکن، هاکنی، دو بوفه، کیتاج اشاره کرد. آثار هنرمندانی مانند آیدین آغداشلو، صادق تبریزی، حسین زنده رودی و سهراب سپهری نیز در گالری‌های موزه به نمایش گذاشته شده است.

گالری موزه

کتابخانه

علاقه‌مندان و دانشجویان رشته‌های هنر و معماری با ورود به موزه هنرهای معاصر این فرصت را پیدا می‌کنند تا از بیش از ۵۰۰۰ کتاب فارسی و غیر فارسی استفاده کنند. کتاب‌های این مجموعه اغلب در زمینه  هنر، معماری و عکاسی و سینما است.

کتابخانه موزه هنرهای معاصر

کافه

کافه معاصر در مجموعه موزه هنرهای معاصر مکان مناسبی برای استراحت و گشت و گذار در محوطه ی موزه است.

کافه معااصر

هزینه‌ی ورودی و ساعات دسترسی

قیمت بلیت موزه هنرهای معاصر به ازای هر نفر ۲۰۰۰۰ تومان است که در همان ابتدا آن را پرداخت می‌کنید و وارد محوطه موزه می‌شوید. بلیت خود را تا زمانی که در موزه هستید باید نزد خود نگه دارید زیرا امکان دارد که چندین بار در طول بازدید آن را به نگهبانان نشان دهید. ساعات دسترسی موزه در تمام روزهای هفته بین ۹ صبح تا ۱۸ و در روزهای جمعه از ساعت ۱۴ تا ۱۸ است. تنها تعطیلی‌های موزه هنرهای معاصر مربوط به ایام سوگواری یا تعطیلی‌های رسمی سالانه است.

دسترسی آسان و سریع از نظر موقعیت مکانی به موزه هنرهای معاصر تهران

برای استفاده از مترو هر یک از خطوط را که سوار شدید در ایستگاه انقلاب اسلامی در خط ۴ مترو پیاده شوید و تا خیابان کارگر شمالی را با تاکسی بروید. اگر تمایل دارید که مسیر را با اتوبوس طی کنید، می‌توانید از اتوبوس‌های میدان آزادی_میدان ولیعصر یا میدان آزادی_هفت تیر استفاده کنید و در ایستگاه پارک لاله پیاده شوید. برای ورود به محوطه ی موزه باید از خیابان کارگر وارد شوید، ورودی سمت پارک لاله بیشتر جنبه  خدماتی دارد. فضای سبز زیبا در کنار مجسمه های هنرمندانه و با ظرافت، محوطه این موزه را بسیار زیبا و ارزشمند کرده‌اند.

 پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با موزه‌های بیشتر مقاله “موزه جواهرات ملی، نگین درخشان پایتخت” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…