درمان خانگی سنگ کلیه

۱۲
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای بسیاری از مردم، رهایی از شر سنگ کلیه چند روز طول می‌کشد (البته با درد زیاد). با این حال، روش‌هایی وجود دارند که نابودی سنگ‌ کلیه را تسریع و از بازگشت آن جلوگیری می‌کنند.
درمان سنگ کلیه

معمولا مصرف داروهای مُسکن و مقدار زیادی آب برای دفع سنگ کلیه کفایت می‌کند، اما در بعضی موارد با قرار گرفتن سنگ کلیه در دستگاه ادراری یا بروز برخی علائم، ممکن است برای خارج کردن سنگ کلیه به عمل جراحی نیاز باشد. اما در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم درباره درمان سنگ کلیه صحبت کنیم.

آب موردنیاز بدن‌تان را تأمین کنید

مصرف نکردن مایعات به‌اندازه‌ کافی، انجام دادن تمرینات ورزشی زیاد (موجب افزایش تعریق و از دست رفتن آب بدن می‌شود)، زندگی در مناطق گرم، مصرف نوشیدنی‌های ادرارآور و عرق کردن زیاد، احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهند. بنابراین بهتر است مصرف آب و سایر نوشیدنی‌ها مانند دمنوش‌های گیاهی را بیشتر کنید. افزایش مصرف مایعات مخصوصا زمانی که میزان سدیم موجود در رژیم غذایی‌ بالا باشد، حائز اهمیت است.

جراحی سنگ کلیه

 رژیم غذایی سالم داشته باشید

اگر رژیم غذایی نامناسبی دارید که در آن مقدار مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌‌ها، کربوهیدرات‌های متنوع، چربی‌های سالم و پروتئین کم است،‌ خطر تشکیل سنگ کلیه شما را تهدید می‌کند.

خوراکی های مفید برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه 

  • میوه‌ها و سبزیجات تازه: براساس تحقیقات، کسانی که در رژیم غذایی‌شان بیشتر از مواد گیاهی استفاده می‌کنند، کمتر به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند. خوراکی های تازه‌ که به عملکرد کلیه‌ها کمک می‌کنند عبارتند از موز، سبزیجات سبز برگ‌، حبوبات و غلات جوانه‌زده، ماهی و طیوری که به‌طور طبیعی پرورش یافته‌اند.
  • غذاهای سرشار از ویتامین E : میوه‌های خانواده‌ بری (مانند تمشک و …)، روغن زیتون، بادام، آووکادو و کدو حلوایی خوراکی‌های خوبی برای تأمین ویتامین E محسوب می شوند. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و به کاهش اگزالات و سایر سموم بدن کمک می‌کند. ویتامین E از آسیب به غشای مخاطی پیشگیری می‌کند و درنتیجه احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.
  • خوراکی های سرشار از منیزیم و پتاسیم: مصرف زیاد منیزیم و پتاسیم می‌تواند به تنظیم کلسیم بدن کمک کند. بنابراین مصرف سبزیجات سبزبرگ، گل‌کلم و کلم بروکلی،‌ موز، آووکادو و ملون برای پیشگیری از سنگ کلیه مؤثر است.

جراحی سنگ کلیه

غذاهای زیر در ایجاد سنگ کلیه مؤثراند

  • غذاهای سرشار از قندبراساس تحقیقات رژیم غذایی سرشار از قند باعث بدتر شدن سنگ کلیه می‌شود. بنابراین در صورت بدتر شدن علائم سنگ کلیه‌تان،‌ مصرف غذاهای بسته‌بندی‌شده‌ پر از شکر، نوشیدنی‌های شیرین (مخصوصا اگر گازدار باشند)،‌ لبنیات و حتی میوه‌ها را محدود کنید.
  • مواد خوراکی سرشار از اگزالیک اسید: تمام میوه‌ها و سبزیجات محتوی مقدار زیادی مواد مغذی و الکترولیت‌ها است، اما برخی از آن‌ها در افرادی که مستعد بروز سنگ کلیه هستند، موجب افزایش اگزالات می‌شوند. این میوه‌ها و سبزیجات عبارتند از: اسفناج، ریواس، گوجه‌فرنگی، بادمجان، چغندر، کرفس، کدو سبز، گریپ فروت یا آب آن، سیب‌زمینی شیرین، بادام‌زمینی، بادام، آلبالو، توت‌فرنگی، جعفری و کاکائو.
  • گوشت‌های فرآوری‌شده: مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده می‌تواند باعث دفع کلسیم از بدن شود. نتیجه‌ این امر فرستادن مقدار زیادی کلسیم به کلیه‌ها و افزایش احتمال تشکیل سنگ کلیه است.
  • غذاهای سرشار از زینک (روی): برخی تحقیقات حاکی است که خطر تشکیل سنگ کلیه در کسانی که مقدار زیادی زینک مصرف می‌کنند (غذاهایی مانند تخمه کدو، بادام هندی، گوشت و اسفناج) بیش از دیگران است.
  • مصرف زیاد ویتامین C: ویتامین C فواید بسیاری برای سلامتی دارد، اما مصرف زیاد آن می‌تواند مشکلاتی برای کلیه‌ها ایجاد کند. براساس تحقیقات، مصرف روزانه ۳ تا ۴ گرم ویتامین C (این مقدار بسیار زیاد است و معمولا با مصرف مکمل‌های ویتامین به‌دست می‌آید) با تولید اگزالات می‌تواند به ایجاد سنگ کلیه منجر شود.
  • کافئین و الکل: هردوی این ترکیبات باعث کم‌آبی بدن می‌شود و هضم‌شان دشوار است. درنتیجه می‌توانند باعث تشکیل سنگ کلیه شود.

 دفع سنگ کلیه

روغن کرچک و کمپرس گرم

روغن کرچک خواص ضدالتهابی زیادی دارد به همین دلیل برای کاهش علائم سنگ کلیه و گرفتگی عضلات شکمی، ماده‌ی مناسبی است. برای استفاده از روغن کرچک، می‌توانید مقداری از آن را روی حوله‌ای بریزید و بر روی کلیه‌‌هایتان قرار بدهید تا از طریق پوست جذب شود.

همین کار را می‌توانید به کمک کمپرس گرم هم انجام بدهید. برای این کار با حوله  گرم را روی کلیه‌تان کمپرس کنید تا جریان خون افزایش و فشار وارده بر عضلات‌تان کاهش یابد و راحت‌تر سنگ کلیه را دفع کنید. همچنین برای افزایش تأثیر کمپرس گرم می‌توانید با نسبت برابر، آب را با سرکه‌ داغ ترکیب کنید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۰:۳۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۳۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ دی ۱۳۹۹ در ۴:۱۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۰ دی ۱۳۹۹ در ۴:۱۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۹:۳۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۹:۳۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۹:۳۲ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۵۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۲۰ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۷ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۳۹ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۳۲ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…