در قرارداد اجاره چه می‎گذرد؟

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قرارداد اجاره چه می‎گذرد؟

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد دیگرتصور کنید که نیازی به دانستن شروط قراردادی نیست و یا اینکه فقط صاحب خانه یا به اصطلاح موجر نیاز به دانستن آن دارد. اگر شما نیز چنین فکر می‎کنید بایستی بدانید که روزانه پرونده‎های متعددی در دادگستری مطرح می شود که موضوع آن اختلاف میان موجر و مستاجر است. پس با مجله دلتا، همراه باشید، تا نکاتی مهم در این خصوص را برای شما ذکر کنیم.

 در خصوص مدت

در قرارداد اجاره بایستی توجه کنید که مدت اجاره به طور مشخص ذکر شده باشد و گرنه قرارداد اجاره شما باطل خواهد بود، زیرا یکی از شروط اساسی قرارداد اجاره، مدت زمان آن است. اصولا مدت اجاره به صورت توافقی میان موجر و مستاجر تعیین می شود و شروع مدت زمان اجاره نیز بر اساس توافق طرفین است.

البته جالب است که بدانید اگر زمان شروع مدت اجاره، در قرارداد ذکر نشود، قرارداد شما باطل نیست و ابتدای مدت، همان زمان انعقاد قرارداد است.

در قرارداد اجاره چه می‎گذرد؟

 

۳ مورد مهم در خصوص مالکیت

شاید تعجب کنید اگر بدانید که موجر ممکن است مالک عین مستاجره نباشد، به زبان ساده تر می‎توان گفت چون مستاجر تنها از منافع ملک در مدت معینی استفاده می کند، پس فقط نیاز است که موجر مالک منافع باشد نه مالک عین مستاجره.

البته طرفین قرارداد می‎توانند خلاف نکته بالا را شرط نمایند. به این صورت که موجر می‎بایستی مالک عین و منفعت باشد که البته در اکثر قریب به اتفاق موارد به صورت طبیعی شاهد چنین امری هستیم. اما مزیت چنین شرطی آن است که در صورت اثبات خلاف آن می‎توان به شرط ضمن عقد استناد کند.

همچنین اگر مستاجر ملک مورد اجاره را به دیگری اجاره دهد قرارداد اجاره باطل نیست و حتی فسخ نمی‎گردد، مگر آنکه موجر در صورت بروز چنین شرایطی برای خود در قرارداد اجاره حق فسخ قائل شود.

در قرارداد اجاره چه می‎گذرد؟

 

قوانین تعمیرات ملک چیست؟

به طور کلی می‎توان به دو دسته از تعمیرات اشاره کرد.

تعمیرات اساسی: همانطور که از نام آن بر می‎آید تعمیراتی هستند که مربوط به تغییرات اساسی مثل تعمیرات کلی سیستم های خنک کننده یا گرم کننده و.. یا رنگ آمیزی ساختمان و به طور کلی هرآنچه که مصارف جاری محسوب نشود را می‎توان تعمیرات اساسی دانست. باید بدانید که هزینه این تعمیرات بر عهده موجر است و نه مستاجر.

تعمیرات جزئی: تعمیراتی هستند که مربوط به استفاده های روزمره و یا به عبارتی کوتاه مدت است. این تعمیرات شامل مواردی چون تعویض لامپ های سوخته، تعویض پوشال های کهنه و سایر امور جاری می شود. هزینه این دسته از تعمیرات بر خلاف مورد بالا بر عهده مستاجر می‎باشد.

در قرارداد اجاره چه می‎گذرد؟

شرایط تمدید قرارداد

در خصوص تمدید قرارداد نیز بایستی به چند نکته توجه داشت تا بعدا اختلافی میان موجر و مستاجر پیش نیاید.

در مرحله اول حتما شرایط قرارداد اولیه را مورد بررسی قرار دهید ومشخص کنید که کدام یک از بندهای قراردادی نیاز به تغییر دارد. اگر تغییرات مد نظر جزیی است، می‎توانید در همان سند، این شرایط را پاراف کرده و با ذکر تاریخ آن را امضا کنید.

دقت کنید که امضای شما به معنی پذیرش تمام شرایط قراردادی گذشته و شروط اضافه شده جدید است، لذا توافقات خود را جدی بگیرید.

در قرارداد اجاره چه می‎گذرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…