چه کنیم تا کفش پایمان را نزند؟

۱
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهمترین علت تاول، اصطکاک و سایش نامناسب بین پوست پا و کفش یا هر چیزی است که با پا در تماس است.
زدن کفش

تماس و سایش مکرر پوست پا و کفش موجب می‌شود لایه رویی پوست از لایه زیرین جدا شود. با جدا شدن این دو لایه از یکدیگر بین آنها مایع میان بافتی جمع شده و تاول بوجود میاید که به آن به اصطلاح زدن کفش می‌گویند.

تاول بیشتر در مواقعی دیده می‌شود که فرد از کفش جدیدی استفاده می‌کند که کاملا اندازه ی پایش نیست.

در کسانی که مسافت های زیادی را راه می‌روند و یا می‌دوند تاول پا بیشتر دیده میشود بخصوص اگر برای راه رفتن یا دویدن از زمین های شیب دار استفاده شود. در هوای گرم و مرطوب احتمال تاول زدن پوست پا بیشتر می‌شود همچنین وقتی بعد از مدتی دوری از ورزش شروع به ورزش شدید می‌کنیم ممکن است پاهایمان تاول بزنند. با بخش مد و زیبایی مجله دلتا همراه باشید.

زدن پا

چگونه از تاول زدن پای خود جلوگیری کنیم؟

  • مطمئن شوید کفشی که میپوشید فیت و اندازه پای شماست.
  • بر روی پوست جاهایی که احساس می‌کنید ممکن است تاول بزند چسب بزنید. چسب به عنوان یک پوست دوم پوست اصلی شما را حفاظت می‌کند. برای اینکار می‌توانید از چسب زینک اکسید پارچه ای استفاده کنید. مراقب باشید که چسب در حین چسبیدن به پوست چروک بر ندارد و یا دو نوار چسب کنار هم روی یکدیگر نیفتند چون برجستگی های بوجود آمده خود میتواند موجب تاول شود.
  • داخل کفش یا پوتین خود دست بکشید و مطمئن شوید سطح داخلی آن صاف و بدون برجستگی است.
  • پوتین خیس خود را در کنار هیتر یا رادیاتور خشک نکنید. این کار موجب چروکیده شدن و تغییر شکل چرم آن می‌شود.
  • پای خود را خشک نگه دارید. پای مرطوب زودتر تاول می‌زند.
  • کفش یا جوراب خیس را نپوشید.
  • مرتبا جوراب‌های خود را عوض کنید و در صورت نیاز از پودر برای خشک نگه داشتن پا استفاده کنید.
  • اگر پایتان زیاد تاول میزند سعی کنید دو جوراب روی هم بپوشید.
  • اولین نشانه شروع تاول زدن پا، قرمز شدن پوست است. با دیدن این علامت روی پوست آزرده را چسب بیندازید تا از سایش بیشتر کفش به پوست جلوگیری کنید.
  • تاول زدن

درمان تاول پا

اگر تاول کوچک است کاری به آن نداشته باشید. روی آنرا با کمی پماد چرب کنید تا اصطکاک روی آن کم شود. اگر تاول کمی بزرگتر است فقط کافیست روی آنرا پانسمان کنید. تاول بعد از مدتی خود بخود پاره میشود ولی شما آن کار را نکنید.
در مورد تاول‌های بزرگ ابتدا یک سوزن باریک را استریل کنید، سوزن را به آرامی از کنار تاول وارد آن کنید تا سوراخ شود. چند سوراخ در چند محل کنار تاول ایجاد کنید. سوراخ ها را با نوک سوزن کمی باز کنید تا نتواند دوباره بطور خودبخود بسته شود. با فشار اندکی به تاول محتویات آنرا خارج کنید. به لایه پوستی روی تاول کاری نداشته باشید و اجازه بدهید روی پوست زیرین بنشیند. روی آن را پانسمان کوچکی گذاشته و چسب بزنید. اگر محتویات تاول خونی است به هیچ وجه تاول را پاره نکنید. اکثر تاول‌های پا بعد از ۷-۳ روز خوب می‌شوند. محل تاول را تمیز نگه دارید. هر روز محل تاول را بررسی کنید و آن را با آب و صابون بشویید و بتادین بزنید تا تمیز و ضدعفونی شود.

هشدار:

  • هرگز از نوار چسب شیشه‌ای و یا مخصوص اجسام استفاده نکنید. این چسب‌ها برای پوست بدن مناسب نیستند و باعث آسیب بیشتر تاول می‌شوند، بلکه باید از نوار چسب‌های مخصوص پوست استفاده کنید.
  • هرگز از شعله آتش برای ضدعفونی کردن سوزنی که می‌خواهید با آن تاول را بترکانید، استفاده نکنید. آتش، فلز سوزن (یا قیچی) را اکسید می‌کند و ذرات سیاه و دوده روی آن بر جای می گذارد که باعث عفونت تاول می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر، “نکات پوشیدن کفش پاشنه بلند” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۶ مرداد ۱۳۹۹ در ۲:۱۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

بیشتر ببینید در مد و زیبایی

همچنین بخوانید

نکاتی مهم برای آرایش چشم گود

آرایش چشم گود به شما کمک می‌کند زیبایی خاصی را به چهره خود بدهید. چشمان گود به چشمانی گفته…