چگونه از لباس‌هایمان نگهداری کنیم

۲
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
لباس‌های شما هم مثل خودتان نیاز به استراحت دارد بنابراین سعی کنید که هر روز پس از استفاده آنها را در کمد لباس‌ها به دقت آویزان کنید به طور مثال، کت و شلوار باید حداقل یک روز قبل از استفاده مجدد در کمد استراحت کند. 
مراقبت از لباس

از آنجا که لباس‌ها دوخت و پارچه‌ متفاوتی دارند، درنتیجه مراقبت از لباس هم انواع مختلفی دارد. تولیدکنندگان لباس با قرار دادن لیبلی حاوی علائم راهنمای شستشو در داخل لباس، به شما کمک می‌کنند تا لباس خود را به درستی بشویید و خشک کنید.

مراقبت از لباس‌ها یکی از اصول اولیه شیک پوشی است چون اگر شما نتوانید از لباس‌های خود درست نگهداری کنید به سرعت خراب می‌شوند و شما لباس نو و زیبایی برای پوشیدن نخواهید داشت. مراقبت از لباس‌ها شامل سه بخش اصلی شستن، خشک کردن و انبار کردن است که در این مقاله با این موارد آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چطور می‌توان با این کارها عمر لباس را افزایش داد. با بخش مد و زیبایی مجله دلتا همراه باشید.

نگهداری از لباس

تمیز کردن و شستن لباس‌ها

لباس ها را دسته بندی کنید

این مرحله شاید ساده به نظر برسد اما مشکل‌تر از آن است که تصور می‌کنید. شما باید لباس‌ها را بر اساس نوع پارچه، رنگ و اصول مراقبتی که روی برچسب  لباس درج شده است دسته بندی کنید. حتما فقط لباس‌هایی را بشویید که به اندازه کافی کثیف‎اند چون شستن بی‌مورد و مکرر عمر لباس را کاهش می‌دهد. ابتدا لباس‌هایی را جدا کنید که باید خشکشویی شوند، سپس لباس‌های ظریف و لباس‌هایی که باید با دست و با آب سرد شسته شوند جدا کنید. لباس‌های سنگین و چندلایه را هم جدا قرار دهید و در ادامه لباس‌ها را بر اساس رنگ تیره و روشن جدا کرده، تیشرت‌ها و شلوارها را پشت و رو کنید تا در فرآیند شستشو آسیب نبینند.

تنظیمات مناسب ماشین لباسشویی را انتخاب کنید

بیشتر ماشین‌ها چند نوع چرخه مختلف دارند که هرکدام برای شستن نوع خاصی از لباس‌ها مناسب و بهتر است این تنظیمات را یاد بگیرید و بر اساس نوع دسته لباس آن را انتخاب کنید. اما اگر ماشین لباسشویی شما قدیمی است و این تنظیمات را ندارد بهتر است بر اساس دستوراتی که روی برچسب لباس نوشته شده عمل کنید. به طور کلی لباس‌های ظریف باید با دمای پایین و دور آهسته شسته شوند و در مقابل لباس‌های ضخیم یا لباس‌های سفید را می‌توان با آب داغ شست.

خشک کردن لباس‌ها

باز هم لباس‌ها را دسته بندی کنید

وقتی کار ماشین لباسشویی به پایان رسید نوبت به خشک کردن لباس‌ها می‌رسد. در این مورد می‌توانید از تنظیمات خودکار خشک کن ماشین استفاده کنید اما قبل از این کار باید لباس‌ها را مجددا دسته بندی کنید. برخی از لباس‌ها از جمله لباس‌های ظریف نباید در خشک کن قرار بگیرند اما برخی دیگر مثل لباس‌های کشباف و لباس زیر با خشک کن بهتر خشک می‌شوند.

در مورد روش خشک کردن لباس‌ها تصمیم بگیرید

اگر در محیطی خشک و گرم زندگی می‌کنید بهتر است لباس‌ها را با جریان هوا و در فضای باز خشک کنید اما اگر محیط زندگی شما سرد یا مرطوب است و یا فضایی برای خشک کردن ندارید بهتر است از خشک کن بهره ببرید. البته آویزان کردن لباس‌ها از آب رفتن آن‌ها  جلوگیری می‌کند و نور خورشید یک ضدعفونی کننده طبیعی است و این روش باعث صرفه جویی در مصرف انرژی هم می‌شود.

خشک کردن لباس

مراقبت از لباس‌ها و انبار کردن آن‌ها

لباس ها را خیلی زود از خشک کن خارج کنید

اگر از خشک کن اتوماتیک استفاده کردید لازم است که بلافاصله پس از اتمام فرآیند خشک کردن لباس‌ها آن‌ها را از خشک کن خارج کنید. بهتر است لباس‌ها را در حالت کمی نمدار خارج کنید تا چروک نشوند و اتو کردن آن‌ها نیز ساده‌تر باشد.

لباس‌های با ارزش را در چوب لباسی آویزان کنید

برای مراقبت از لباس‌ها به خصوص لباس‌هایی که برای شما مهم و باارزش‎اند مثل لباس‌های مجلسی، شلوار جین، پیراهن رسمی و … بهتر است آن‌ها را در چوب لباسی قرار داده و آویزان کنید. اگر لباس‌ها چروک دارند سعی کنید با دست آن چروک را باز کنید اما اگر با این روش چروک از بین نرفت بهتر است از اتو استفاده کنید.

بقیه لباس‌ها را تا کنید

بقیه لباس‌ها که اهمیت کمتری دارند و یا چوب لباسی برای آویزان کردنشان ندارید بهتر است تا شوند و روی هم قرار بگیرند. همچنین لباس‌های بافتنی و لباس‌هایی که ظریف اما سنگین‎اند نباید در چوب لباسی قرار بگیرند چون به مرور زمان تغییر شکل می‌دهند و بهتر است تا شوند و در کمد لباس قرار بگیرند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر “۱۰ نکته برای مراقبت از کت و شلوار” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ مرداد ۱۳۹۹ در ۹:۴۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ مرداد ۱۳۹۹ در ۵:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

بیشتر ببینید در مد و زیبایی

همچنین بخوانید

نکاتی مهم برای آرایش چشم گود

آرایش چشم گود به شما کمک می‌کند زیبایی خاصی را به چهره خود بدهید. چشمان گود به چشمانی گفته…