ماءالشعیر و خواص فوق العاده آن

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ماء الشعیر نوشیدنی حاصل از پخت جو با آب است که گاه بدون قند به سادگی در هم مخلوط می‌شوند (ماءالشعیر تلخ) و گاه با شیرین کننده یا آب میوه مخلوط می‌شوند تا نوشیدنی شبیه به لیموناد درست شود.
خواص ماء الشعیر

خواص ماء الشعیر نوشیدنی مالت بدون الکل از دیرباز نزد انسان مشهود بوده و در طب سنتی نیز مصرف آن بسیار توصیه شده‌ است. این نوشیدنی، سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین است. برای آگاهی بیشتر از خواص ماءالشعیر،با صفحه سلامتی مجله دلتا همراه باشید.

کاهش کلسترول

نوشیدن ماء الشعیر، می‌تواند بر کلسترول شما تاثیر بگذارد. مواد شیمیایی به نام «توکول»‌ها در جو وجود دارد که کلسترول بد را سرکوب کرده و به سلامت کلی قلب و عروق می‌انجامد.

ماء الشعیر تلخ برای دیابت

مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن ماءالشعیر تلخ می‌تواند به شما در کنترل قند خونتان کمک کند. افرادی که به دیابت مبتلا هستند، ممکن است از نوشیدن ماء الشعیر پس از غذا سود ببرند. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جو به بهبود عواقب دیابت کمک می‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی

خواص ماء الشعیر بدون قند برای لاغری

محتوای فیبر موجود در ماء الشعیر صاف نشده می‌تواند به هضم منظم‌تر غذا کمک کند و همچنین موجب احساس سیری طولانی‌تر شود. آب جو کالری زیادی دارد و آب زیادی برای بدن تامین می‌کند، اما چربی بسیار کمی دارد. این عوامل می‌توانند نوشیدن ماءالشعیر بدون قند را به عنوان یک راهکار موثر برای رفع گرسنگی و جلوگیری از میا‌ن وعده‌های غذایی تبدیل کند.

سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان

ماء الشعیر سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست. آنتی اکسیدان ‌های موجود در ماء الشعیر خواص زیادی برای سلامتی دارند؛ چرا که با حذف رادیکال‌های آزادی که باعث استرس اکسیداتیو در اندام‌ها می‌شوند، رشد سلول‌های سالم را امکان‌پذیر می‌کند.

کمک به هضم

یکی از خواص ماء الشعیر کمک به هضم غذاست و آن‌هم به دلیل محتوای سرشار از فیبر آن است. بدن انسان برای آنکه مواد غذایی را از طریق معده و روده منتقل کند به فیبر احتیاج دارد.

دفع سنگ کلیه

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص ماء الشعیر می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ماء الشعیر ، می‌تواند علاوه بر مبارزه با رادیکال‌های آزاد از طریق دیگری نیز به سیستم ایمنی بدن خدمت کند. هنگامی که آب جو را با مرکبات طعم‌دهی می‌کنید، به نوشیدنی خود ویتامین C فراوان افزوده‌اید که این باز هم به سلامتی شما کمک بیشتری می‌کند.

دفع سنگ کلیه

همانطور که گفته شد، ماء الشعیر یا دلستر بدون الکل می‌تواند به هضم بهتر مواد غذایی و دفع سموم از بدن کمک کند. این نوشیدنی همچنین بدن را هیدراته می‌کند و به این ترتیب ادرار را افزایش می‌دهد و از همین حیث است که گفته می‌شود به شست‌وشوی کلیه‌ها و دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. اما در طب سنتی گفته می‌شود که مصرف زیاد ماء الشعیر برای مثانه مضر است و لازم است با مصلحش نوشیده شود؛ روغن زیتون، روغن بابونه و روغن بادام شیرین از جمله مصلحات ماء الشعیر است.

تقویت مو

یکی از خواصی که برای ماء الشعیر برشمرده می‌شود، خاصیت جلابخشی و تقویتی آن برای مو است که به طور سنتی توصیه می‌شود یک بار در هفته مو‌ را با آن شستشو دهید. اصلی‌ترین ترکیبت ماء الشعیر مالت و رازک، سرشار از پروتئین‌هایی است که می‌توانند باعث تقویت کوتیکول‌های مو شوند.

رفع تشنگی

نوشیدن ماء الشعیر رطوبت بدن را افزایش می‌دهد و ضمن کمک به دفع سموم کلیه و کبد، به رفع عطش و تشنگی نیز کمک می‌کند. البته افرادی که دچار مشکلات معده هستند یا مزاج گرمی دارند، بهتر است از آن اجتناب کنند.

مضرات ماء الشعیر

عوارض جانبی و خطرات نوشیدن ماء الشعیر

تنها به این دلیل که ماء الشعیر خواص زیادی برای سلامتی دارد، به آن معنا نیست که باید آن را به مقدار زیاد مصرف کنید. برخی از دلستر‌ها یا ماء الشعیر‌ها دارای غلظت بالایی از قند و شیرین‌کننده‌هاست . همواره پیش از نوشیدن ماء الشعیر فراوری شده، ترکیبات آن را بخوانید. نوشیدن مقدار زیاد آب جو، در صورتی که به آن عادت نداشته باشید، به دلیل فیبر بسیار زیاد می‌تواند باعث یبوست یا اسهال شود. همچنین مقدار کالری یک وعده ماء الشعیر معادل یک وعده غذایی کامل است، بنابراین مراقب باشید بیش از حد ننوشید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۵ مرداد ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…