باورهای غلط درباره‌ مراقبت از پوست

۲
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید هیچ عضوی از بدن به اندازه پوست شایعه‌برانگیز نباشد. تبلیغات، توصیه‌های پزشکی و آرایشی، پیشنهادات متنوع و بی‌شماری که از اطرافیان و گوشه و کنار درباره نگهداری از پوست، جلوگیری از پیری، انتخاب محصولات آرایشی یا حتی روش‌های درمان مشکلات پوستی به ما داده می‌شود، تشخیص خوب از بد و درست از غلط را دشوار می‌کند.
مراقبت پوستی

مراقبت از پوست دغدغه‌ی همه‌ ما، بخصوص خانم‌هاست و به نوعی علاقه داریم تا روند پیری پوست‌ را به تعویق بیاندازیم. از طرفی حتی زمانی‌ که جوان‌ هستیم نیاز داریم تا پوست‌مان شاداب باشد و زیباتر دیده شویم. درنتیجه سعی می‌کنیم از انواع روش‌ها، محصولات مراقبت پوستی و انواع ویتامین‌های خوراکی کمک بگیریم. اما آیا تمام روش‌های مراقبت پوستی که منتشر می‌شوند، حقیقت دارند؟ با بخش مد و زیبایی مجله دلتا همراه باشید.

در اینجا به نقل از متخصصان حرفه‌ای پوست برخی از باور‌های رایجی که به اشتباه در ذهن مردم جای گرفته را بررسی می‌کنیم.

سولاریوم (اتاق‌های برنزه) اگر اشعه UVB نداشته باشند بی‌خطر هستند

احتمالا می‌دانید که برنزه کردن در آفتاب می‌تواند منجر به سرطان پوست و یا پیری زودرس پوست شود، اما سولاریوم چطور؟ کمپانی‌های ارائه‌دهنده سولاریوم و سالن‌های زیبایی اغلب ادعا می‌کنند آن به اصطلاح «آفتاب سوختگی» ناشی از اشعه UVB را فیلتر می‌کنند. حال آنکه وقتی شما وارد محفظه سولاریوم می‌شوید پوست خود را در معرض اشعه UVA قرار می‌دهید که بسیار عمیق‌تر به لایه‌های پوست شما نفوذ می‌کند و می‌تواند منجر به آسیب‌هایی از جمله سرطان پوست و یا پیری پوست شود.

هرچه میزان SPF کرم ضد آفتاب بالاتر باشد، مراقبت بهتری از پوست صورت می‌گیرد

در واقع سه نوع اشعه UV وجود دارد که عبارتند از: UVA، UVB و UVC. اشعه UVA تا حدی در پوست نفوذ می‌کند و رنگدانه‌های پوست شما را به سمت برنزه شدن سوق می‌دهد. اشعه UVB آفتاب سوختگی سطحی ایجاد می‌کند و به علاوه به DNA پوست صدمه زده، می‌تواند موجب پدید آمدن تغییراتی در رنگدانه‌ها و یا ایجاد تومور‌های سرطانی شود. اشعه UVC توسط اتمسفر جذب می‌شود و به سطح زمین نمی‌رسد.

SPF موجود در کرم‌های ضد آفتاب و دوز آن تنها به پیشگیری و مراقبت از پوست در برابر UVB یا همان آفتاب سوختگی مربوط می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود کرم‌های ضد آفتاب پیشگیری از هر دو اشعه UVA و UVB را مد نظر قرار دهند. قابلیت طیف گسترده یا broad spectrum که روی برخی از کرم‌های ضد آفتاب مشاهده می‌کنید بدین معناست که از پوست شما در مقابل اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند؛ بنابراین هنگام خرید ضد آفتاب علاوه بر عبارت broad spectrum، به این نکات دقت کنید: SPF حداقل ۱۵ داشته باشد و در مواد تشکیل دهنده آن یکی از این موارد یافت شود: مکسوریل (mexoryl)، اکسی بنزون (oxybenzone) یا آووبنزون (avobenzone) تا مطمئن شوید می‌تواند در برابر اشعه UVA و دی اکسید تیتانیوم پوست شما را ایمن نگه دارد.

مراقبت از پوست

کرم‌هایی هستند که می‌توانند چروک را از بین ببرند

عملکرد بیشتر کرم‌های ضد چروک بدین صورت است که به پوست آبرسانی کرده و به طور موقت ظاهری شاداب‌تر به آن می‌بخشد پس گول تبلیغات و آن تاثیر آنی را نخورید و حداقل بدانید که این تاثیر همیشگی نیست.

البته مطالعات نشان داده کرم‌های حاوی رتینول می‌توانند در درمان آکنه، کاهش چین و چروک و بهبود آسیب‌دیدگی ناشی از آفتاب سوختگی موثر باشند، ولی به‌هرحال بهتر است قبل از انتخاب و تهیه این نوع کرم‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین به پیشنهاد برخی متخصصان کرم‌های آنتی‌اکسیدانی که حاوی ویتامین C هستند هم گزینه مناسبی هستند. البته در نظر داشته باشید که هیچ کرمی معجزه نمی‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر “انواع پد آرایشی و کاربرد آن” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۳۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ مرداد ۱۳۹۹ در ۹:۴۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

بیشتر ببینید در مد و زیبایی

همچنین بخوانید

نکاتی مهم برای آرایش چشم گود

آرایش چشم گود به شما کمک می‌کند زیبایی خاصی را به چهره خود بدهید. چشمان گود به چشمانی گفته…