ضد عفونی کردن مواد غذایی در دوران کرونا

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر احتمال ابتلا به بیماری کووید 19 در صورت تماس و مصرف مواد غذایی وجود ندارد. ویروس کرونا جدید در بیش‌تر موارد از طریق قطره‌های تنفسی به صورت فرد به فرد منتقل می‌شود. زمانی که فرد عطسه یا سرفه می‌کند و یا حتی صحبت می‌کند، احتمال انتقال این ذرات به فرد دیگر وجود دارد.
ضدعفونی کردن مواد غذایی

بسیاری از مردم سوال‌های گوناگونی درباره‌ نحوه ضدعفونی کردن مواد غذایی ، میوه‌ها و مواد خریداری شده از سوپرمارکت‌ها دارند، در این مقاله که یکی آخرین مقالات از مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) است به این نگرانی همه گیر جهانی پرداخته است. با مجله دلتا همراه باشید.

احتمال ابتلا به ویروس کرونا از طریق مواد غذایی

اگر سطوح و بسته‌های مواد غذایی یا غذاها آلوده به ویروس باشد و شخص بعد از تماس با آن‌ها، دهان، بینی، چشم‌ها و صورت خود را لمس کند، احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ وجود دارد. توجه کنید که به نظر نمی‌رسد که این مورد راه اصلی ابتلا به بیماری باشد.

بعد از خرید و تماس با بسته‌های مواد غذایی و پیش از آماده کردن وعده‌های غذایی شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بسیار اهمیت دارد. اگر آب و صابون در دسترس نبود، باید از ژل‌های ضدعفونی کننده دست حاوی حداقل ۷۰ درصد الکل استفاده کرد.

ضدعفونی سطوح

در هنگام تماس با مواد غذایی، قبل، حین و بعد از آماده سازی وعده‌های غذایی موارد زیر را رعایت کنید:

  • ویروس کرونا، قادر به رشد و تکثیر روی مواد غذایی نیست. باکتری‌ها می‌توانند روی مواد غذایی رشد کنند اما ویروس‌ها برای ادامه‌ حیات و تکثیر نیاز به یک میزبان زنده همچون انسان یا حیوان دارند.
  • در حال حاضر هیچگونه شواهدی مبنی بر انتقال بیماری بین انسان‌ها از طریق مواد غذایی وجود ندارد. با این همه بهتر است که مواد غذایی در دمای مناسب به خوبی پخته شوند تا از احتمال انتقال بیماری‌های مرتبط با مواد غذایی جلوگیری شود.
  • ویروس کرونا در آب آشامیدنی یافت نشده است. سازمان‌های مربوط با رعایت پروتکل‌های لازم، آب آشامیدنی سالم در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

ضدعفونی مواد غذایی

جا به جا کردن غذاهای بسته بندی شده

  • محصولات خریداری شده، مانند گوشت مرغ و گوشت قرمز، غذاهای دریایی، تخم مرغ و دیگر مواد غذایی فاسد شدنی تا ۲ ساعت بعد از خرید باید در یخچال قرار داده شوند.
  • هرگز از مواد ضدعفونی کننده مانند مایع سفید کننده و یا مواد حاوی آمونیاک مخصوص ضد عفونی کردن سطوح روی مقواها، کارتن‌ها و یا کیسه‌های پلاستیکی حاوی مواد غذایی استفاده نکنید.
  • اگر از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنید، بعد از هربار خرید طبق دستورالعمل‌های موجود به دقت آن را شسته و با بالاترین درجه حرارت ممکن خشک کنید.
  • محصولات غذایی را با صابون، مایع سفید کننده، مایع ضدعفونی کننده‌ دست، الکل یا دیگر مواد شیمیایی نشویید.
  • به آرامی مواد غذایی تازه مانند میوه‌ها و سبزیجات را با آب سرد بشویید
  • با یک برس تمیز به آرامی میوه‌ها و سبزیجاتی همچون سیب زمینی، خیار و طالبی را تمیز کنید. این کار را حتی در صورتی که قصد خوردن این مواد را با پوست ندارید انجام دهید.
  • تاکنون شواهدی مبنی بر اثر بخشی استفاده از نمک، فلفل، سرکه، آبلیمو برای از بین بردن میکروب‌ها گزارش نشده است.

ضدعفونی سطوح

خرید گوشت در زمان کرونا

بسیاری از افراد این روزها گوشت مورد نیاز مصرفی خود را در حجم زیاد تهیه می‌کنند. با وجود اینکه هیچگونه شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی وجود ندارد، اما لازم است که نکات ایمنی رعایت شود:

  • هرگز مواد پروتئینی فاسد شدنی که حتماً باید درون یخچال نگهداری شوند را تا دو ساعت در دمای محیط قرار ندهید. اگر درجه حرارت هوا بالاتر از ۳۲ درجه سانتیگراد است، این مواد پروتئینی نباید بیشتر از یک ساعت در دمای محیط باقی بمانند و باید هرچه سریع‌تر به درون یخچال منتقل شوند.
  • به محض رسیدن به خانه این مواد باید بسته بندی شده و در یخچال و یا فریزر نگهداری شوند.

۳ دیدگاه

  1. فتحی

    ۴ مرداد ۱۳۹۹ در ۵:۴۰ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۳۹۹ در ۹:۱۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۳۹۹ در ۶:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…