نحوه شکایت از پیج های اینستاگرامی

۴
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با پیشرفت تکنولوژی شکل‌گیری شبه‌های مجازی و مختلف مانند اینستاگرام، به همان اندازه که راه‌های ارتباطی آسان‌تر می‌شوند، انواع مزاحمت هم برای کاربران بوجود می‌آید.
شکایت از صفحات اینستاگرامی

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی شاهد ساخت اپلیکیشن ها و برنامه‌های مختلف اینترنتی و استفاده‌های مفید از آنها هستیم، اما این امر معایب زیادی نیز دارد. در فضای مجازی مخصوصاً اینستاگرام افراد بسیار زیادی وجود دارند که اکانت جعلی می‌سازند و به مزاحمت، انتشار تصاویر خصوصی دیگران، منتشر نمودن دروغ و شایعات، تهدید و حتی کلاهبرداری می‌پردازند. به همین دلیل است که این روزها، برای کاربران زیادی شکایت از صفحات اینستاگرامی ، موضوع مهمی تلقی می‌شود. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

آیا امکان شکایت از اینستاگرام هست؟

باید به این نکته توجه کرد که برخی بیان می‌کنند که این شبکه‌ها، چون شبکه‌های خارجی اند، نمی‌توان علیه این افراد خاطی شکایتی مطرح کرد و این شکایت‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

ولی در اصل چنین نیست و این جرم در دادسرای جرائم رایانه‌ای و تمام مواردی که بحث خواهد شد قابل پیگیری است. در این مطلب چگونگی طرح شکایت، مدت زمانی که این شکایت نیاز دارد، دادگاه صالح برای رسیدگی به شکایت و نهایتاً مدارک لازم جهت شکایت را مطرح خواهیم کرد.

در ابتدا به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید از اکانتی که در اینستاگرام باعث آزار شما شده است شکایت کنید، در این شرایط مهم نیست که آن اکانت در حال حاضر موجود باشد یا خیر بلکه مهم آن است که شما اسکرین شاتی و یا مدرکی از پیام‌های رد و بدل شده و … داشته باشید تا قانونا بتوانید آن را پیگیری کنید.

همچنین ممکن است که شما و افراد بسیار زیادی به دلیل اعتماد به فروشگاه‌هایی که نامعتبرند و یا نماد اعتماد الکترونیک ندارند و یا حتی دارند، پس از واریز پول، محصولی را ارسال نمی‌کنند و یا پیج هایی به نام خیریه ساخته و اقدام به فریب و کلاهبرداری می‌کنند و از این جهت ضررهایی مالی دیده باشید.

اما بدانید که می‌توانید با داشتن اطلاعات حساب شخصی و نام پیج از طریق پلیس فتا پیگیری و ردیابی کنید.

تخلف مجازی

چگونه باید شکایتم را از پیج های اینستاگرام مطرح کنم؟

شما با گزارش تخلف اعم از توهین، کلاهبرداری و …، می‌توانید که از شخص، پیج و یا اکانت اینستاگرام شکایت و مراحل قانونی آن را طی کنید.

بطور دقیق‌تر شما می‌توانید علیه پیج های اینستاگرامی به روش های زیر اقدام کنید:

  1. به دادسرای جرائم رایانه‌ای(پلیس فتا) مراجعه کرده و در بخش جرائم رایانه‌ای تشکیل پرونده دهید و مراحل قانونی را طی کنید. دادسرا بر حسب موضوع پرونده را بررسی و به پلیس فتا ارجاع می‌دهد. همچنین برای سایر شهرها می‎توانید به پلیس مختص آن شهر مراجعه کنید.
    اگر شخص متخلف مشخص باشد، قاضی او را به دادگاه احضار کرده و اظهارات او را دریافت می‌کند. ولی اگر شخص مشخص نباشد پلیس وارد عمل می‌شود و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.
  2. پلیس فتا سایتی را راه اندازی کرده است www.cyberpolice.ir که با ورود به آن و با کلیک کردن روی گزینه اطلاعات مردمی می‌توانید که شکایتتان را ثبت  و از طریق پلیس فتا موضوع را پیگیری کنید. پس از ثبت، پلیس فتا با شما تماس می‌گیرد و پیگیر مسئله می‌شود.
  3. برخی از فروشگاه‌های اینترنتی نماد اعتماد دارند و این نماد اعتماد را مرکز توسعه تجارت به سایت‌هایی که صلاحیتش را دارند می‌دهد. اگر از فروشگاه و پیجی که خرید کرده‌اید نماد اعتماد داشته باشد، شما به راحتی و با مراجعه به سایت WWW.ENAMAD.IR می‌تواند مراجعه کنید و با کلیک بر گزینه سامانه ثبت شکایات، شکایت مدنظرتان را ثبت کنید و پیگیری‌های لازم را انجام دهید.
  4. تخلف مجازی

دادگاه صالح به رسیدگی علیه پیج های اینستاگرامی کدام است؟

دادگاه صالح برای رسیدگی، دادسرای محل وقوع جرم است که در این مورد عبارت است از محل سکونت شما.

شکایت علیه پیج اینستاگرامی چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به حجم پرونده‌ها و با توجه به اینکه متاسفانه روز به روز  این اتفاقات را در فضای مجازی باید عنوان کرد که به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد.

برای شکایت از پیج اینستاگرامی چه مدارکی باید به همراه داشته باشیم؟

برای شکایت، شما باید که تمام مدارک و مستنداتی را که دارید ارائه و آن هارا ضمیمه پرونده‌تان کنید و توجه داشته باشید که بر اساس ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی، برای اثبات این عمل، از اقرار شهادت، قسامه و سوگند باید استفاده کرد.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ مرداد ۱۳۹۹ در ۹:۱۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۳۹۹ در ۱:۴۸ ب٫ظ

  3. متین

    ۱ مرداد ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۶ ب٫ظ

    • دریا

      ۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۴۴ ق٫ظ

      بعضی از مادرها به بهانه نشر عکس کودکشون خودشونو با پوشش غیر اخلاقی نمایش میدن و حرکات رقص انجام میدن نه تنها به حریم کودک کودکشون تعدی می کنن عکسها و فیلمهای کودک را وسیله تحصیل مال نامشروع قرار میدن . آیا پلیس این مادر بی اخلاق را نمی بیند؟ آیا از کودک کار درفضای مجازی حمایت نمی کند؟ چرا خلوت کودکی این بچه را به نمایش می گذارند و میلیاردها پول حرام به جیب می زنند؟؟

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …