راههای اثبات خیانت مرد

۱
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پدیده چند همسری و در بعضی مواقع ازدواج سفید، موضوعی است که در حال گسترش بوده و عامل مهمی برای دادن درخواست طلاق، تلقی می‌شود.
اثبات خیانت مرد

بعضی از خانم ها برای یافتن راههای اثبات خیانت مرد، به افرادی متوسل می‌شوند که با کار گذاشتن دوربین مدار بسته و یا شنود، به موضوع پی برده و سپس اقدام به انتقام گیری شخصی می کنند. حال آن‌که بسیاری از راه های اثبات خیانت مرد عملا از سندیت کافی برخوردار نیستند و حتی در مواردی، جرم محسوب می‌شوند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

 

نکات مهم در بررسی راههای اثبات خیانت مرد

در صورتی که با فیلم و صدای ضبط شده مرد به دادسرای ارشاد مراجعه شود می‌توان رابطه نامشروع وی را ثابت کرد؟

راههای اثبات خیانت مرد به غیر از صدا و فیلم ضبط شده چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

در صورت اثبات خیانت مرد در دادگاه ارشاد یا دادگاه کیفری یک، چه حقی برای همسر متصور است؟

راههای اثبات خیانت مرد و زن

برای طرح شکایت کیفری در دادسرای ارشاد در تهران و یا دادسرای عمومی در شهرستانها که ادعای داشتن رابطه نامشروع همسر را به اثبات رساند، طبیعتا باید دلایل محکمه پسندی داشته باشیم.

تحصیل نامشروع دلیل در حقوق فرانسه پذیرفته شده است و اگر مدعی، با در دست داشتن فیلم و یا عکس و صدای ضبط شده، به دادگاه مراجعه کند، نه تنها دلیل وی در زمره دلایل پذیرفته نمی‌شود، که با شکایت شاکی علیه خود وی اعلام جرم خواهد شد.

اما در رویه قضایی ایران، به فیلم و صدای ضبط شده در حد قرینه و ایجاد علم برای قاضی توجه می‌شود و با وجود سایر قراین و دلایل، می‌تواند رابطه نامشروع را به اثبات رساند.

رابطه نامشروع مرد زن دار و یا زن شوهر دار، الزاما لازم نیست تا در حد زنای محصن و محصنه باشد، بلکه به صرف داشتن هر نوع رابطه که انتساب آنها به طرفین محرز باشد، از راههای اثبات خیانت مرد و زن است.

طلاق زن از مرد

 آیا ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول، خیانت تلقی می‌شود؟

به نظر محمدرضا مهری، هر چند ازدواج دوم مرد چه به صورت دائمی یا صیغه، می‌تواند از موارد درخواست طلاق به وکالت از مرد، توسط زن باشد، اما با توجه به اینکه از نظر شرعی این موضوع منعی ندارد، نمی‌تواند موجب محکومیت به مجازات برای مرد شود.

از نظر این حقوقدان، تفسیر مضیق قوانین کیفری، تفسیر به نفع متهم و قاعده دراء و اصل برائت، تماما” خواستار صدور حکم برائت متهم در این موضوع است و همچنین ممنوعیت تحقیق و تفحص در جرایم منافی عفت، بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری جدید و شریعت اسلام، همگی بر اصل برائت دلالت می‌کنند و وسیع کردن دایره این موضوع با قانون، شرع و عقل سازگار نیست.

طلاق گرفتن

آیا با تعقیب همسر می‌توان از شهود به عنوان راههای اثبات خیانت مرد استفاده کرد؟

بعضی از همسران به محض شک کردن به همسرشان، اقدام به استخدام افرادی می‌کنند که با تعقیب همسر اطلاعاتی درباره رابطه نامشروع و خیانت مرد یا زن به دست آورند تا در دادگاه از آن استفاده کنند.

در همین خصوص، اگر شخصی شاهد رابطه نامشروع مرد یا زن بوده و یا با تهیه عکس و فیلم که عملی بسیار غیر اخلاقی است، در دادگاه خواهان محکومیت شخص به رابطه نامشروع باشد، هر چند ممکن است بتواند موضوع را اثبات کند، اما از نظر اخلاقی خود وی نیز مقصر است و اشاعه و بازگو کردن فحشا دست کم از خود فحشا و فساد ندارد. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که قانون و راه‌های اثبات قانونی را بشناسیم.

 

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با قوانین “طلاق به دلیل خیانت همسر” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۳۹۹ در ۱:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…