اجازه پدر در ازدواج دوم دختر

۱
6
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مواردی که در رابطه با ازدواج دختران به صورت شرط لازم مورد پیش بینی قرار گرفته است، لزوم کسب اجازه یا رضایت پدر (یا جد پدری) برای ازدواج دختران است که این موضوع در قانون مدنی مورد اشاره قرار گرفته است.
ازدواج دوم دختر

همانگونه که در عرف مرسوم است، دخترانی که قصد ازدواج دارند باید رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری (پدر بزرگ پدری) خود را نیز داشته باشند تا بتوانند نسبت به ثبت ازدواج اقدام کنند. البته لزوم اجازه پدر برای ازدواج دختران موضوعی فقهی است که در قانون مدنی نیز مورد پیش بینی قرار گرفته است و به همراه لزوم قصد و رضایت برای ازدواج در طرفین، پدر دختر نیز باید اجازه ازدواج را بدهد. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا در ازدواج دوم دختر، باز هم اجازه پدر الزامی‌ است؟ برای پاسخ به این سوال نخست به بررسی اجازه پدر برای ازدواج دختران براساس قانون مدنی پرداخته و سپس اجازه پدر در ازدواج دوم یا ازدواج مجدد دختر را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

اجازه پدر برای ازدواج دختران

به موجب ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی: ” نکاح دختر باکره، اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد پدری است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت، دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهریه که بین آنها قرار داده شده، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند”.

بر اساس ماده مذکور، دخترانی که باکره هستند و قبلا ازدواج نکرده اند، باید از پدر و یا جد پدری خود رضایت یا اجازه ازدواج گرفته باشند و در این خصوص، تفاوتی نمی‌کند که دختران در چه سنی باشند.

ازدواج دوم

نکاح مجدد دختران

اجازه پدر برای نکاح مجدد دختران در چه شرایطی لازم و ضروری است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت همانگونه که در متن ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی نیز اشاره شده است، کسب اجازه از پدر برای ازدواج دختر فقط در صورتی مورد نیاز است که دختران دوشیزه یا باکره باشند. به همین دلیل در صورتی که دختری قبلا یک مرتبه ازدواج کرده باشد، دیگر به لحاظ قانونی نیازمند کسب اجازه و یا رضایت پدر برای ازدواج نیست؛ هر چند که این موضوع به لحاظ عرفی در نظر گرفته می‌شود ولی به لحاظ قانونی ازدواج مجدد دختر، نیاز به رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری ندارد.

ذکر این نکته ضروری است که اگر قبلا دختر یک مرتبه به عقد نکاح مردی درآمده اما قبل از اینکه رابطه زناشویی میان زوج ها واقع شود، عقد نکاح منحل شده و خاتمه پیدا کرده باشد، از آنجا که هنوز دختر باکره است، برای ازدواج نیازمند کسب رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری است؛ بنابراین در این حالت ازدواج مجدد بدون رضایت پدر صحیح نخواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با دانستنی‌های حقوقی بیشتر “میزان نفقه زن در سال ۹۹” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۳۱ تیر ۱۳۹۹ در ۵:۲۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …