این زنان حتی بعد از طلاق هم از شما ارث می‌برند

۹
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فسخ رابطه زوجیت، امکان ارث‌بری هریک از زوجین از یکدیگر را از بین می‌برد مگر در شرایطی خاص.
ارث بردن زن بعد از طلاق

ممکن است در مواردی زن و شوهر طلاق گرفته و از هم جدا شده باشند و سپس شوهر فوت کند. در این خصوص سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بعد از طلاق نیز زن می‌تواند از شوهر خود ارث ببرد؟ در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق پردازیم.

شرایط ارث بردن زن

بر اساس ماده ۹۴۰ قانون مدنی، زن و مرد در صورتی از هم ارث می‌برند که رابطه زوجیت میان آن‌ها از نوع ازدواج دائم بوده باشد نه ازدواج موقت.

همچنین، باید هر یک از زن یا شوهر در زمان فوت دیگری زنده باشند و در زوجیت هم بوده باشند تا رابطه توارث برقرار شود. با این وجود، در شرایطی ممکن است بنا به دلایلی زن و شوهر از هم جدا شده باشند و سپس شوهر فوت کند. در چنین شرایطی، این سوال مطرح می‌شود که آیا زن بعد از طلاق از شوهر نیز می‌تواند از او ارث ببرد؟

شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق

 در ضمن ماده ۹۴۳ قانون مدنی آمده است که بر اساس آن، شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق مشخص شده است. بر اساس ماده مذکور: “اگر شوهر، زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند، هر یک از آن‌ها که قبل از انقضای عده بمیرد، دیگری از او ارث می‌برد. اما اگر فوت یکی ‌از آن‌ها بعد از انقضای عده بوده یا طلاق بائن باشد، از یکدیگر ارث نمی‌برند”.

در توضیح این ماده باید گفت: طلاق میان زوج‌ها یا از نوع طلاق بائن است که مرد و زن پس از طلاق به‌صورت کامل از هم جدا شده و امکان رجوع از طلاق وجود ندارد یا طلاق رجعی است. در این طلاق، مرد می‌‎تواند در مدت عده طلاق رجعی به زن رجوع کند. آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به خواندن عقد ازدواج مجدد، زندگی کنند.

ارث بردن زن

از آن لحاظ که بر اساس قانون، مطلقه رجعیه (یعنی خانمی که با طلاق رجعی از همسرش جدا شده است.) نوعا در حکم زوجه است، از حقوق زوجه که در قانون مدنی مقرر شده برخوردار خواهد بود. ارث بردن، یکی از آن‌ها است.

به عبارت دیگر، در شرایطی که زن و شوهر با طلاق رجعی از هم جدا شده و شوهر در طول مدت عده طلاق رجعی فوت کرده باشد، زن می‌تواند از ارث وی بهره‌مند شود. در صورتی‌که طلاق از نوع طلاق بائن باشد و فوت مرد پس از سپری شدن عده طلاق زن رخ داده باشد، دریافت سهم‌الارث زن پس از طلاق منتفی خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط زندانی شدن بدهکاران مهریه در سال ۱۴۰۱ را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. احمدشریف

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۹:۴۸ ب٫ظ

    سلام ..دزصورتیکه زن وشوهر طلاق گرفته باشن و معریه اقساط باشه آیا پس از مرگ شوهر ارث به زن میرسد یا نه فقط همان مهریه بهش تعلق میگیره

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در ۹:۲۸ ق٫ظ

      خیر فقط مهریه به زن تعلق می‌گیرد و پس از طلاق ارثی به زن تعلق نمی‌گیرد.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۵۵ ب٫ظ

    مطالب فوق العاده وقابل استفاده است ممنون

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۱ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۱۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۶:۴۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۶ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …