پارچه های مناسب فصل تابستان

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گرمای داغ مرداد در راه است و باید هرچه زودتر در فکر خرید یا دوخت لباس‌های خنک تابستانی باشیم. اما از چه پارچه‌های بهتر است استفاده کنیم؟
بهترین پارچه برای تابستان

بعضی پارچه‌ها گرما را قابل‌تحمل‌تر می‌کنند. اما بعضی دیگر، هرچند حتی سبک و خوش‌دوخت، برای اوقات گرم سال مناسب نیستند. در این بخش از مجله دلتا درباره بدترین و بهترین پارچه برای تابستان صحبت خواهیم کرد.

بهترین انواع پارچه برای تابستان

از انواع پارچه برای تابستان برای تن‌پوش‌های مردانه و زنانه که خنک باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نخ‌ پنبه

پنبه (cotton) پراستفاده‌ترین الیاف طبیعی در جهان است. پارچه‌های نخ‌پنبه انواع و کیفیت‌های مختلفی دارند. خصوصا از لحاظ نوع بافت و وزن بسیار متنوع‌اند. اما برای تابستان تنها پارچه‌های نخ‌پنبه‌ای سبک را پیشنهاد می‌کنیم که گرما را قابل‌تحمل‌تر می‌کنند. پارچه‌های نخ‌پنبه برای انواع پوشاک مردانه و زنانه، از تی‌شرت و بلوز گرفته تا پیراهن و مانتو، و برای آب‌ وهوای هم خشک و هم مرطوب مناسب‌ است.

  • تنفس‌پذیر پنبه الیاف فوق‌العاده تنفس‌پذیری است. یعنی از قابلیت عبور جریان هوا برخوردار است و نمی‌گذارد که گرما بین بدن و لباس‌ باقی بماند.
  • نرم و سبک اما مقاوم پارچه‌های نخ‌پنبه با اینکه می‌توانند خیلی سبک و نازک باشند، اما از استخوان‌بندی خوبی برخوردارند.
  • چروک‌پذیری بالابدترین عیب پارچه‌های نخ‌پنبه این است که زیاد چروک می‌شوند. پس اگر از اتوکردن لباس در روزهای گرم تابستان بدتان می‌آید، لباس‌ های نخ‌پنبه احتمالا روی اعصاب‌تان خواهند بود! اما پارچه‌های نخ‌پنبه با درصدی پلی‌استر کمتر چروک‌ می‌خورند.
  • آبرفتپارچه‌های نخ‌پنبه معمولا آبرفت دارند. برای دوخت پارچه‌هایی که شاید براثر شست‌وشو آب بروند، بهتر است پارچه را قبل از تحویل به خیاط آب بزنید.

بدترین پارچه برای تابستان

کتان

کتان محبوب‌ترین پارچه برای تابستان است که از الیاف طبیعی گیاه کتان بافته می‌شود. کتان تن‌خور شیکی دارد. پارچه کتان برای کت‌وشلوار غیررسمی تابستانی انتخاب فوق العاده ‌ای است. راحت و خنک و درعین‌حال خوش‌تیپانه! برای خانم‌هایی که لباس گشاد می‎پوشند نیز مانتو کتان با استایل مینیمال را در تابستان پیشنهاد می‌کنیم.

  • مقاوم و بادوامکمتر پیش می‌آید که از لباس‌های جنس کتان زود دل‌زده شویم. شاید چون کتان در مقایسه با نخ‌پنبه مقاوم‌تر و بادوام‌تر است.
  • بسیار خنککتان پارچه ذاتا تنفس‌پذیری است و با عبور هوا رطوبت بدن را می‌گیرد. خیلی هم زود خشک می‌شود.
  • چروک‌پذیری بالاکتان پارچه بسیار چروک‌پذیری است. دقیقا به همین دلیل خیلی از خانم‌ها و آقایان تمایلی به پوشیدن مانتو یا بلوز کتان ندارند. اما الیاف کتان به‌ مرور براثر استفاده منعطف‌تر می‌شود و درنتیجه کمتر چروک می‌خورند.

انواع پارچه برای تابستان

بدترین انواع پارچه برای تابستان

چند نمونه از رایج‌ترین پارچه‌های تابستانی خنک را برایتان گفتیم. اما پارچه‌هایی هم وجود دارد که باوجود سبکی و مزیت‌هایی همچون چروک‌ نشدن به اندازه پارچه‌های الیاف‌ طبیعی برای تابستان مناسب نیستند.

  • نایلون: نایلون جزو الیاف کاملا مصنوعی است. لباس‌های نایلونی چون جاذب و تنفس‌پذیر نیستند، شدیدا گرم و خیس عرق‌مان می‌کنند.
  • پلی‌استرپارچه‌های حاوی الیاف پلی‌استر تنها مزیت‌شان این است که کمتر چروک می‌خورند. اما ضدآب‌ و غیرقابل ‌تنفس‌اند و به‌جای جذب و تبخیرعرق باعث می‌شوند که گرما بین لباس و بدن باقی بماند و از شدت عرق احساس خیسی کنیم. حتی پارچه‌های الیاف طبیعی با ترکیب پلی‌استر هم به قدر کافی جاذب نیستند.
  • ریوناز ریون یا ویسکوز معمولا برای دوخت لباس‌های ظریف و سبک استفاده می‌شود. اما به‌هرحال ریون هم مثل سایر الیاف مصنوعی گرما را از بین بدن و لباس بیرون نمی‌دهد و جاذب عرق نیست.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۳۰ تیر ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

بیشتر ببینید در مد و زیبایی

همچنین بخوانید

نکاتی مهم برای آرایش چشم گود

آرایش چشم گود به شما کمک می‌کند زیبایی خاصی را به چهره خود بدهید. چشمان گود به چشمانی گفته…