تعیین اجرت‌المثل زن در طلاق توافقی

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به استناد ماده 336 قانون مدنی، اموری که زن در منزل شوهر خود انجام می‌دهد وظیفه شرعی و قانونی وی تلقی نمی‌شود و به همین دلیل می‌تواند از شوهر مطالبه دستمزد کند.
اجرت المثل زن در طلاق توافقی

بر اساس ماده ۳۳۶ قانون مدنی هرکسی که بر حسب خواسته و دستور دیگری اموری را انجام دهد که عرفا به آنها مزد تعلق می‌گیرد، می‌تواند دستمزد مطالبه کند؛ مگر اینکه معلوم شود که قصد تبرع (نیکوکاری) داشته است. به استناد همین ماده اموری هم که زن در منزل شوهر خود انجام می‌دهد وظیفه شرعی و قانونی وی تلقی نمی‌شود و به همین دلیل می‌تواند از شوهر مطالبه دستمزد کند. سوالی که قصد داریم در این نوشتار از مجله دلتا به آن پاسخ دهیم آن است که آیا در طلاق توافقی نیز اجرت المثل ایام زناشویی به زن تعلق خواهد گرفت؟ تکلیف اجرت المثل زن در طلاق توافقی چیست؟

شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت

بر اساس قانون شرایط دریافت اجرت المثل زن به این صورت مورد پیش بینی قرار گرفته است: “چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا به عهده وی نبوده و عرفا برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌کند”. به همین دلیل از جمله شرایط مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت آن است که :

اولا، زن می‌تواند بابت اموری مطالبه اجرت کند که وظیفه شرعی وی نبوده باشد؛ به عنوان مثال تمکین از شوهر وظیفه خانم‌هاست و از این بابت اجرت المثلی به زن تعلق نمی‌گیرد.

ثانیا، امور مذکور باید با دستور شوهر و بدون قصد نیکوکاری و تبرع صورت گرفته باشند و زن از انجام چنین اموری قصد مطالبه اجرت المثل داشته باشد.

ثالثا، اجرت المثل ایام زوجیت صرفا در صورتی به زن تعلق می‌گیرد که زن و مرد در حال طلاق و جدایی باشند؛ بنابراین بر خلاف مهریه و نفقه که زن در طول زندگی مشترک هم قادر به مطالبه آنهاست، اجرت المثل ایام زوجیت در صورت طلاق به زن تعلق می گیرد.

اجرت المثل در طلاق توافقی

زن و مرد هنگام اقدام برای طلاق توافقی باید تکلیف تمام حقوق مالی و غیر مالی زندگی مشترک از جمله مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و اجرت المثل زن را مشخص کرده باشند و با نگارش توافق نامه طلاق به دادگاه درخواست دهند. شایان ذکر است که در این نوع از طلاق، توافق زن و مرد برای دادگاه ملاک خواهد بود و دادگاه چیزی جز توافق آنها را ملاک قرار نمی‌دهد؛ به همین دلیل هم تکلیف اجرت المثل زن در طلاق توافقی باید توسط زن و مرد با توافق یکدیگر روشن شود و در صورتی که زن اجرت المثل خود را ببخشد، دیگر دادگاه اقدام به تعیین مقدار اجرت المثل زن نخواهد کرد. اما اگر زن بخواهد اجرت المثل در طلاق توافقی را مطالبه کند یا باید با توافق با شوهرش مبلغ اجرت‌المثل را مشخص کند و یا اینکه موضوع به کارشناس دادگاه واگذار شود تا وی مبلغ اجرت المثل زن را تعیین کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با دانستنی‌های حقوقی بیشتر “تقسیم اموال مرد در طلاق توافقی” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …