میزان نفقه زن در سال ۹۹

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهم‌ترین تکالیف قانونی در روابط خانوادگی میان زوج‌ها، الزام شوهر به پرداخت نفقه به همسر خود است که این حکم در ضمن ماده 1106 قانون مدنی پیش بینی شده است.
میزان نفقه زن در سال 99

میزان نفقه زن در سال ۹۹

فارغ از اینکه در بسیاری از موارد، سکونت مشترک زن و شوهر به منزله پرداخت نفقه به زن است، در شرایطی ممکن است مبلغ و میزان نفقه پرداخت شده، محل نزاع و اختلاف میان مرد و زن باشد. در چنین شرایطی، لازم است تا مبلغ و میزان نفقه زن به صورت دقیق مشخص شده تا هم حقوق زن رعایت شود و هم شوهر با پرداخت نرخ نفقه تعیین شده، تکالیف قانونی خود را انجام داده باشد. این نوشتار در مجله دلتا به بررسی این سوال می پردازد که مبلغ و میزان نفقه زن در سال ۹۹ چقدر بوده و نحوه تعیین آن چگونه است.

نفقه زن در قانون مدنی

یکی از مهم‌ترین تکالیف قانونی در روابط خانوادگی میان زوج‌ها، الزام شوهر به پرداخت نفقه به همسر خود است که این حکم در ضمن ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی به این صورت پیش بینی شده است: “در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است”. همانطور که از این ماده مشخص است، بر خلاف عقد موقت، تکلیف پرداخت نفقه زن در عقد دائمی نکاح، بر عهده شوهر است.

علاوه بر این، مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، نفقه زوجه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، نان، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خدمتکار در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض است.

همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین احکامی که در خصوص نفقه زن در قانون مدنی مشخص شده آن است که پرداخت نفقه به زن، در مقابل تکلیف زن در رابطه با تمکین از شوهر است. به این معنا که اگر زن بدون دلیل موجهی از تمکین در برابر شوهر خودداری کند، پرداخت نفقه به وی الزامی نیست. از طرف دیگر، در صورتی که مرد علی رغم تمکین نفقه زوجه را نپردازد، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای مطالبه نفقه تعیین شده کند.

مبلغ نفقه زن چقدر است؟

گاهی این سوال مطرح می‌شود که مبلغ نفقه زن چقدر است؟ پاسخ به این سوال از آن جهت که هرسال در کشور ما به اندازه‌ای نرخ تورم نیز بالاتر می‌رود، مهم و ضروری است. در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، نفقه زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن دانسته شده، اما مبلغ و میزان مشخصی برای نفقه زن مشخص و تعیین نشده است. بنابراین، مبلغی که برای نفقه زوجه تعیین می‌شود به گونه‌ای نیست که برای همه زنان به صورت یکسان تعیین شود چراکه نیازهای مادی در خصوص قشرهای مختلف بانوان ممکن است با دیگری تفاوت‌هایی داشته باشد. همچنین در تعیین مبلغ و میزان نفقه زن در سال ۹۹ توانایی مالی مرد به عنوان پرداخت کننده نفقه نیز مطرح است.

نحوه تعیین میزان نفقه زن در سال ۹۹

به طور کلی در صورتی که میان زن و شوهر در رابطه با تعیین میزان نفقه زن در سال ۹۹ توافقی وجود داشته و مبلغی به عنوان نفقه زن تعیین شده باشد، همان مبلغ دارای اعتبار بوده و طبق توافق مذکور، عمل خواهد شد. در غیر این صورت، از آن لحاظ که تعیین مبلغ نفقه زن امری تخصصی و کارشناسانه است، دادگاه و یا شورای حل اختلاف، تعیین این مبلغ را به کارشناس نفقه ارجاع می‌دهند.

کارشناس نفقه نیز با توجه به عواملی مانند سن، جایگاه خانوادگی، وضعیت اجتماعی و شغلی زوجه به علاوه سایر عوامل تاثیرگذار در این رابطه، مبلغ نفقه زن را تعیین کرده و شوهر را مکلف به پرداخت آن می‌کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با دانستنی‌های حقوقی بیشتر “نفقه فرزند بر عهده کیست؟” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۳۱ تیر ۱۳۹۹ در ۵:۳۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …