مراقبت از ناخن ها؛ نکات قابل توجه

۱
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خوب به ناخن‌هایتان نگاه کنید. آیا محکم و سالم به نظر می‌رسند؟ آیا رگه‌‌رگه هستند و یا رنگ یا شکل قسمت‌هایی از آنها غیرطبیعی است؟ خیلی از این حالت‌های غیرطبیعی ناخن را می‌توان با کمی مراقبت برطرف کرد، اما بعضی از آنها نشان‌دهنده مشکل در سلامتی ناخن هایتان است و باید حتما با راهنمایی پزشک آنها را از بین ببرید
مراقبت از ناخن

همه ما دوست داریم ناخن‌های مرتب و سالمی داشته باشیم؛ ناخن‌هایی بلند و بدون پوسته که به‌راحتی نشکنند. اما چطور می‌توانیم ناخن‌های سالم و زیبایی داشته باشیم؟ در این مطلب از مجله دلتا راه‌های مراقبت از ناخن ها را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

ناخن‌های شما از لایه‌هایی از پروتئین به نام کراتین تشکیل شده‌اند که از ناحیه کوتیکول شروع به رشد می‌کنند. ناخن‌های سالم نرم‌اند، شیار و حفره ندارند، و رنگ و شکل‎شان یکسان است.

نشانه‌های ناخن‌ سالم

  • رنگ ناخن باید صورتی مایل به سفید باشد؛
  • پوسته‌ دارند (پوسته‌ها نشانۀ سالم بودن ناخن‌ها است؛ پس آنها را نکنید)؛
  • ناخن‌ها و سر سفید آنها هم‌اندازه اند؛
  • قسمت هلالی‌شکل (معروف به هلالچه) در پایه ناخن‌ها قرار دارد.

نکات مراقبت از ناخن‌‌ها

ناخن‌‌ها را به‌شکل مرتب کوتاه کنید

کوتاه‌ کردن منظم برای مراقبت از ناخن ها مهم است؛ پس هر دو هفته یک بار، زمانی را برای کوتاه ‌کردن آن‌ها اختصاص دهید.

اولویت با سلامت ناخن‌ها است نه طولشان

بی‌شک ناخن‌های بلند زیبا هستند و نقش مهمی در زیبایی ناخن دارند، اما اگر ناخن‌هایتان مرتب می‌شکنند، بهتر است آنها را کوتاه نگه دارید (دست‌کم تا زمانی که بهبود پیدا کنند). ناخن‌های کوتاهی که به‌شکل گرد، سوهان کشیده شده باشند مرتب‌تر به نظر می‌رسند و رسیدگی‌شان راحت‌تر است و می‌توانید بدون نگرانی فقط به فکر قوی‌تر کردن‌شان باشید. تا وقتی که ناخن‌ها همه هم‌اندازه و مرتب باشند، زیبا هستند.

لاک ناخن

پوست اطراف ناخن را نکنید

پوست اطراف ناخن وظیفه مهمی دارد: این پوست‌ها ناخن را در بسترش محکم نگه می‌دارند. پس وقتی آنها را بر می‌دارید، مهره محافظ ناخن‌ها را حذف می‌کنید و درنتیجه، ناخن‌هایتان را درمقابل باکتری و عفونت‌ آسیب‌پذیر می‌کنید. هر‌قدر به این پوسته‌ها دست نزنید، بیشتر به ناخن‌هایتان لطف می‌کنید. مراقبت از پوسته‌ها باعث کاهش پوسته‌های آویزان کنار ناخن‌ها می‌شود (این پوست‌ها را نیز نباید بکنید، زیرا این کار باعث افزایش احتمال عفونت می‌شود).

برچسب روی لاک‌هایتان را بخوانید

درست مانند برندهای متفاوت لوازم آرایش و محصولات مراقبت از پوست، همه برندهای مراقبت از ناخن ها کیفیتی یکسان ندارند؛ پس حتما سعی کنید محصولات و برندهای مطمئن را تهیه کنید، زیرا مواد شیمیایی موجود در محصولات نامرغوب باعث شکنندگی، پوسته‌پوسته شدن و ترک خوردن ناخن‌ها می‌شوند.

مانیکور ناخن

 از کاشت ژل یا اکریلیک بپرهیزید

بیشتر متخصصان مراقبت از ناخن‌‌ها و پوست، کاشت ژل یا اکریلیک را توصیه نمی‌کنند؛ زیرا با اینکه این روش‌ها ماندگار است ، فشار زیادی بر ناخن می‌آورند. اما اگر مصمم هستید که از این روش‌ها استفاده کنید، به‌کمک شیوه‌های خاصی می‌توانید آسیب‌هایشان را کاهش دهید.

مشکل اصلی در کاشت ژل، قرار گرفتن ناخن‌ها در معرض اشعهٔ UV برای خشک شدن ژل است. این کار می‌تواند به پوست زیر و اطراف ناخن آسیب برساند و باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان شود. برای کاهش خطر می‌توانید قبل از قرار دادن دست‌تان زیر دستگاه UV، روی آن ها کرم ضد آفتاب با اس.پی.اف ۳۰ تا ۵۰ بمالید  یا از دستکش‌های مخصوص استفاده کنید که قسمت ناخن‌هایشان باز است تا بقیۀ قسمت‌های دستتان از آسیب‌های UV در امان بمانند.

کاشت ناخن

به ناخن‌هایتان استراحت دهید

طراحی‌ ناخن با رنگ‌های شاد و طرح‌های ظریف را برای آخر هفته‌ بگذارید و در طول هفته فقط از همان لایه پوششی یا برق ناخن استفاده کنید. متخصصان مراقبت از ناخن می‌گویند: اگر پشت سر هم لاک بزنید و ناخن‌ها را طراحی کنید، آنها به‌مرور زمان خشک و زرد و حتی ضعیف می‌شوند. استفاده بیش‌ازاندازه از لاک‌پاک‌کن‌ها هم باعث خشک و ضعیف شدن ناخن‌ها می‌شود. شاید گاهی طبیعی بودن ناخن‌ها دقیقا همان چیزی است که برای مراقبت از ناخن ها به آن نیاز دارید.

دست‌ها و ناخن‌هایتان را  مرتب مرطوب کنید

شاید بدون زدن کرم نرم‌کننده به صورت‌تان شب‌ها به رختخواب نمی‌روید؛ پس چرا نباید به همین اندازه به ناخن‌هایتان توجه کنید؟ ترکیب روغن آووکادو و روغن بادام می‌تواند ناخن‌ها و پوست‌های اطراف آنها را تقویت کند و مرطوب نگه دارد، اما هر نوع روغن مغذی دیگر نیز برای مرطوب نگه داشتن ناخن‌ها مفید است.

هنگام شستن ظرف از دستکش استفاده کنید

هر وقت از مواد شیمیایی استفاده می‌کنید (چه برای باغبانی، چه برای ظرف شستن)، حتما از دستکش‌های لاستیکی، وینیل یا پلاستیکی استفاده کنید. ظرف شستن با آب داغ و مایع ظرف‌شویی بدون دستکش، ناخن‌هایتان را ضعیف می‌کند. هنگام انجام کارهایی مانند باغبانی هم به‌ این دلیل که گل و خاک زیادی لای ناخن‌ها می‌رود، تمیز کردن‌شان دشوار می‌شود. به همین شکل در روزهای سرد زمستانی هم با پوشیدن دستکش از ناخن‌هایتان مراقبت کنید و اجازه ندهید مواد مرطوب‌کننده‌ای که به دست‌هایتان زده‌اید، هدر رود.

پدیکور

غذاهای غنی از پروتئین بخورید

ناخن‌های شما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند؛ پس بهبود رژیم غذایی همان‌قدر که در شفافیت پوست و درخشش موها اثر دارد، به تقویت ناخن هایتان هم کمک می‌کند. افزودن ویتامین ها و مکمل‌هایی مانند بیوتین، ویتامین E و روغن ماهی یا مصرف خوراکی‌هایی مانند مغزها، ماهی و حبوبات، سلامت ناخن‌هایتان را تضمین می‌کند.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

بیشتر ببینید در مد و زیبایی

همچنین بخوانید

نکاتی مهم برای آرایش چشم گود

آرایش چشم گود به شما کمک می‌کند زیبایی خاصی را به چهره خود بدهید. چشمان گود به چشمانی گفته…