دیدنی‌های تنکابن؛ جنگل دو هزار

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دوهزار نام یک منطقه توریستی، وسیع و فوق‌العاده سرسبز در تنکابن است که به شما فرصت می‌دهد به دل جنگل‌ های شمال بروید و طبیعت‌گردی منحصربه‌فردی را تجربه کنید.
جنگل دو هزار

جنگل دو هزار با چشم‌اندازهای جذابش یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی ایران است و کوهنوردان و طبیعت گردان زیادی را به خود جذب می‌کند. زمانی که از سمت تنکابن به سمت جنگل دو هزار حرکت می‌کنید، تقریبا در تمام طول مسیر، این رودخانه دو هزار و درختان هیرکانی، راش، چنار و … است که شما را همراهی می‌کنند. پیاده‌روی در دل طبیعت، آب‌وهوای دلچسب، شکم‌گردی و … تجربه دلچسبی است که دوهزار برای شما رقم خواهد زد. با مجله دلتا گشت و گذاری کوتاه در جنگل‌های دو هزار داشته باشید.

چرا جنگل دو هزار تنکابن؟

  • یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های مازندران است.
  • امکانات رفاهی نسبتا خوبی دارد.
  • فرصت یک شکم‌گردی جذاب و چشیدن طعم ماهی‌کباب تازه را به شما می‌دهد.
  • انتخاب خوبی برای پیک‌نیک و کمپینگ است.
  • در مقایسه با شهرهای نزدیکش، آب‌وهوای خنک‌تری حتی در فصل تابستان دارد.

از کجا پیاده‌روی کنیم؟

معمولا راهنمایان و تورهای گردشگری پیاده‌روی را از روستای عسل‌محله آغاز می‌کنند. این سفر نیز می‌تواند یک پیاده‌روی دو، سه ساعته باشد و هم یک کوهنوردی دو روزه که این هم بستگی به قدرت بدنی شما و هم برنامه‌ریزی دارد که برای این سفر انجام داده‌اید. می‌توانید چند ساعت در جنگل پیاده‌روی کنید، استراحت کرده چیزی بخورید، از مسیر رفته برگردید و سوار ماشین شده و بقیه تعطیلات را کنار دریا بگذرانید. مهم‌ترین نکته در سفر به منطقه و کوهنوردی و جنگل‌نوردی در دوهزار این است که هیچگاه این سفر را بدون راهنما آغاز نکنید.

سه-هزار-تنکابن-،-جنگلی-بکر-و-زیبا

در کجا کوهنوردی کنیم؟

  • عسل محله

اگر هدف شما پیاده‌روی در جنگل دوهزار است و ابزار و تجهیزات مناسب برای کوهپیمایی را در اختیار دارید، باید دو روز وقت بگذارید تا به قله سیالان برسید. کوهنوردان معمولا برای رسیدن به سیالان حدود ساعت پنج صبح از عسل محله حرکت خود را شروع می‌کنند؛ عسل‌محله آخرین نقطه‌ای است که می‌شود با ماشین به آنجا رسید. از عسل محله نزدیک به دو ساعت باید پیاده‌روی کنید تا به دریاسر برسید.

  • دریاسر

به این منطقه که برسید، جنگل تمام می‌شود و به دشتی وسیع خواهید رسید که در تابستان آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. وجود کوه‌های زیبای تنگ لات‌خان بن، سیاه‌کل و کل ‌تلا، همچنین چشمه‌ها و رودهای پرآب، دریاسر را به یکی از جاذبه‌های گردشگری، تبدیل کرده است. این دشت پر از درخت‌های ازگیل و آلوچه جنگلی است که می‌توانید در فصل میوه از آن‌ها برای خود بچینید. بهتر است کمی در دریاسر استراحت کنید. بعد از دریاسر حدود یک ساعت مسیر پیش روی شما است تا به منطقه «هرسنگ» برسید.

  • هرسنگ

اینجا منطقه پرآبی است و چشمه‌های زیادی از آن عبور می‌کند. بعد از هرسنگ وارد جنگل می‌شوید. بهتر است کمی استراحت کنید چون بعد از اینجا پیاده‌روی سختی  پیش رو دارید و باید سه ساعت در مسیری جنگلی راه بروید که تقریبا تمام مسیر سربالایی و شیبدار است. بعد از آن به راه‌گردان خواهید رسید.

  • وینی

در صورت لزوم، شب را همان جا چادر بزنید. اینجا گوسفندسرای چوپانان الموتی است، می‌توانید در نزدیکی محلی که ییلاق این دامداران است، شب را صبح کنید. آن بالا هوا بسیار سرد است. حتی در تابستان هم در این منطقه می‌شود برف دید. در این سرما باید چادر و کیسه خواب مناسب همراه داشته باشید، هر چند اگر وسیله کافی نداشتید، چوپانان این منطقه از کمک به کوهنوردان و مسافران دریغ نمی‌کنند. باید حدود ساعت پنج صبح از گوسفندسرا راه بیفتید تا بقیه مسیر را زیر آفتاب نمانید. از اینجا تا خود قله سیالان حدود چهار تا پنج ساعت راه و بیشتر مسیر سربالایی است و شیب آن در مناطقی بیشتر و در مناطقی کمتر می‌شود.

جنگل دوهزار در تنکابن

  • سیالان

در راه احتمالا از دریاآب که دریاچه‌ای فصلی در پای قله سیالان است هم عبور خواهید کرد. به قله که برسید، زیر سایه صخره‌ا‌‌ی استراحت کنید تا برای بازگشت انرژی کافی داشته باشید. می‌توانید از مسیر رفته بازگردید یا مثل خیلی کوهنوردان حرفه‌ای از کوه‌هایی که همه به هم راه دارند به الموت رفته و از آنجا به سمت قزوین راهی شوید. زمانی که مسیر رفته را بازگشتید و به عسل محله رسیدید، سوار ماشین شوید تا به تنکابن بروید. می‌توانید در تنکابن بمانید یا به سمت سلیمان‌آباد و از آنجا به سمت روستای چلاسر در ۱۲ کیلومتری جنوب غرب تنکابن بروید.

کجا بمانیم؟

این بستگی به سلیقه و امکانات مالی شما دارد که از میان امکانات: هتل، مهمانسرا، خانه محلی و چادر کدام را برای اقامت انتخاب کنید.  اگر فکرش را کرده‌اید و با خودتان چادر برده‌اید، نگران محل اقامت نباید بود و فقط باید به فکر بارش باران باشید. اگر هم خواستید، می‌توانید در اتاق خانه‌های روستایی منطقه بمانید. اگر هم چندان طاقت ماندن در طبیعت را ندارید، می‌توانید سراغ هتل و مهمانسرا در رامسر و تنکابن بروید.

چه بخوریم؟

انواع لبنیات و مربا را می‌توان در این منطقه خریداری کرد. به دلیل فراوانی گل و گیاه انواع مرباهای خوشمزه مثل مربای بهار نارنج، تمشک، پرتقال، گل و … را می‌توانید در این منطقه پیدا کنید. البته عسل و لبنیات محلی را هم نباید فراموش کرد. اگر آشنایی در روستاها دارید یا کسی را در منطقه پیدا کردید که برایتان غذا بپزد، فرصت خوردن غذاهای محلی را از دست ندهید، البته غذایی را که حتما یک مازندرانی محلی و مخصوصا روی آتش هیزم پخته باشد، خوراک‌هایی مثل میرزا قاسمی، باقالاقاتق، ترشه تره، شیرین تره، پنیر برشته، خورشت فسنجان، خورشت آلو و انواع خورشت‌ها و غذاهای دیگر.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شمال ایران “تالاب میانکاله؛ بهشت پرندگان مهاجر” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…