ویتامین D و رازهای پنهان

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دو مطالعه در فرانسه و آمریکا نشان دادند که ویتامین D نقش مهمی در پیشگیری از افت توان مغز با افزایش سن ایفا می‌کند.
ویتامین D

ویتامین D

‍‍‍شما برای معاینه سالانه خود به مطب پزشک مراجعه می‌کنید و می‌گویید آقای دکتر قرصی می‌خواهم که مرا قوی‌تر، باهوش‌تر، سالم‌تر، مقاوم در برابر بیماری، مقاوم در برابر پیری، لاغرتر و با پوستی نرم و درخشان و استخوان‌های قوی سازد. آیا چیزی شبیه این وجود دارد؟ شاید از پاسخ مثبت پزشک شگفت زده شوید اما ویتامین D می‌تواند به تحقق این موارد کمک کند. در ادامه با صفحه سلامتی مجله دلتا همراه باشید.

ویتامین D قند خون را کنترل و به حفظ سطوح مطلوب انسولین کمک می‌کند

در تلاش برای کنترل قند خون در کودکانی با اضافه وزن زیاد و در معرض خطر دیابت، پژوهشگران دریافتند که ویتامین D3 می‌تواند فواید قابل توجهی در این زمینه ارائه کند و تقریبا به اندازه استفاده از یک داروی تجویزی موثر باشد.

طی مطالعه‌ای که در دانشگاه میسوری انجام شد، فقط با افزایش مصرف ویتامین دی، پژوهشگران شاهد واکنشی قوی و تقریبا به اندازه آنچه در نتیجه مصرف یک داروی تجویزی دیده می‌شود، بودند. پژوهشگران کاهش سطوح انسولین را شاهد بودند که به معنای کنترل بهتر گلوکز است، بدون این که تغییری در وزن بدن، غذای مصرفی یا فعالیت بدنی سوژه ها ایجاد شده باشد.

افزودن مکمل ویتامین D به رژیم های غذایی ممکن است گزینه‌ای موثر برای درمان چاقی و مقاومت به انسولین مرتبط با آن باشد. توجه داشته باشید که احتمال کمبود ویتامین دی در افراد چاق بیشتر است.

خواص ویتامین D

ویتامین D به تسکین کمردرد کمک می‌کند

اگر با کمردرد مواجه هستید، در جهان تنها نیستید. کمردرد یک مشکل فراگیر جهانی است. سطوح پایین ویتامین دی می‌تواند یکی از دلایل احساس درد در ناحیه کمر باشد. به گفته مرکز پژوهشی تغذیه و سلامت سان‌لایت، کمبود ویتامین D می‌تواند در بسیاری از موارد کمردرد نقش داشته باشد.

افزون بر این، پژوهشی که در دانشگاه مینه‌سوتا انجام شد، نشان داد افراد بسیاری که از کمردرد رنج می‌برند دارای سطوح بسیار پایین ویتامین دی در جریان خون خود هستند.

ویتامین D از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند

مصرف خوراکی‌های شیرین چسبناک می‌تواند به پوسیدگی دندان منجر شود. زمانی که تکه‌های خوراکی‌های شیرین به دندان‌ها می‌چسبند، باکتری‌ها از آن‌ها تغذیه کرده و موادی آزاد می‌کنند که می‌تواند به پوسیدگی دندان منجر شود. اما یک بررسی که درباره سلامت دهان انجام شد، نشان داد که ویتامین D می‌تواند به میزان قابل توجهی احتمال پوسیدگی دندان ها را کاهش دهد.

پژوهشی که در دانشگاه واشنگتن انجام شد، نشان داد ویتامین دی با تقریبا ۵۰ درصد کاهش در بروز پوسیدگی دندان مرتبط بوده است. این یافته‌ها بار دیگر بر اهمیت ویتامین D برای سلامت دندان ها تاکید دارند. کودکانی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند به طور معمول دارای دندان‌هایی ضعیف که با تاخیر رشد می کنند و مستعد پوسیدگی اند.

فواید ویتامین D

ویتامین D به تولید انرژی بیشتری کمک می‌کند

بیماری کرونا، یک بیماری التهابی در دستگاه گوارش، می تواند موجب ضعف عضلانی و خستگی شود، در شرایطی که به طور کلی می‌تواند انجام فعالیت‌های روزانه را با اختلال مواجه کند. اما پژوهشگران در کالج تیرینیتی در دوبلین، ایرلند دریافتند که ویتامین D می‌تواند به بازیابی انرژی و بازگشت زندگی افراد به روال عادی کمک کند.

این مطالعه نشان داد که سه ماه دریافت ۲,۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D در روز می‌تواند به بازیابی بافت عضلانی و تسکین بسیاری از ناراحتی‌های ناشی از بیماری کرون کمک کند. همچنین، افرادی که در این پژوهش ویتامین دی دریافت کرده بودند، انرژی ذهنی بیشتر و کیفیت زندگی بالاتر را گزارش کردند.

بدون ویتامین D، مغز شما سریع‌تر پیر می‌شود

دو مطالعه در فرانسه و آمریکا نشان دادند که ویتامین D نقش مهمی در پیشگیری از افت قدرت مغز با افزایش سن ایفا می‌کند. خطر بیماری آلزایمر بدون این ماده مغذی افزایش می‍یابد و توانایی‌های تفکر شما احتمال بیشتری دارد که افت کنند.

منابع ویتامین D

ویتامین D خطر سرطان را کاهش می‌دهد

زمانی که پژوهشگران در اسکاتلند سطوح ویتامین خون افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ را اندازه گیری کردند، دریافتند که یک ویتامین به طور خاص می‌تواند خطر مرگ ناشی از این بیماری را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

۲ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ در ۷:۱۴ ب٫ظ

    اطلاعات خوب بود

    پاسخ

  2. روزبهانی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ در ۸:۵۰ ق٫ظ

    مطلب خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…