لرزش پلک چشم، علت و درمان آن

۱۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پریدن پلک چشم یا تیک عصبی چشم یک اسپاسم و گرفتگی غیر قابل کنترل ماهیچه‌های پلک چشم است. در بیش‌تر موارد، این عارضه تنها چند دقیقه طول خواهد کشید، اما برخی اوقات ممکن است تا روزها و حتی بیش‌تر ادامه داشته باشد.
لرزش پلک چشم

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که پلک یکی از چشم‌هایتان شروع به پرش‌های ناگهانی کند، پرش‌هایی که کنترلشان در اختیار شما نیست و گاهی اوقات فوق‌العاده آزاردهنده است. علت اصلی لرزش پلک‌ها به خاطر تحریک بیش از حد ماهیچه‌های چشم است و در اکثر مواقع خطرناک نیستند. در ادامه این بخش از مجله دلتا درباره مهمترین دلایل لرزش پلک چشم، روش‌های کنترل و درمان آن توضیح خواهیم داد.

دلیل لرزش چشم

علت لرزش پلک چشم

    • کشیدگی عضلات اطراف چشم
    • کارهای سنگین فیزیکی و خستگی جسمانی
    • مصرف کافئین، تنباکو و الکل
    • قرار گرفتن در معرض نور شدید
    • قرار گرفتن در معرض بادهای شدید
    • مصرف برخی داروها
    • فشار روحی
    • استرس: استرس یکی از رایج‌ترین دلایل پرش چشم است.
    • خستگی چشم: خستگی چشم ناشی از کار کردن زیاد با کامپیوتر، تبلت یا گوشی‌های تلفن هوشمند، یکی از علت‌های رایج پرش پلک چشم است.
    • کمبود خواب: کمبود خواب که ممکن است به دلیل استرس ایجاد شده و یا علت دیگری داشته باشد، می‌تواند بروز پرش چشم را تحریک کند.
    • مشکلات تغذیه‌ای: برخی گزارش‌ها حاکی از این است که کمبود برخی از مواد همچون منیزیم می‌تواند به اسپاسم پلک چشم منجر شود.
    • حساسیت‌ها: افراد مبتلا به آلرژی‌ها یا حساسیت چشمی، دچار خارش، تورم و اشک چشم زیاد می‌شوند. فرد به دلیل داشتن حساسیت چشم خود را زیاد می‌مالد و همین باعث آزاد شدن هیستامین از پلک شده و در نتیجه به پرش پلک چشم می انجامد

درمان لرزش پلک چشم

چطور پرش پلک را درمان می‌کنند؟ پرش پلک با چند روز تا چند هفته استراحت، کاهش استرس و کاهش مصرف کافئین خود به خود بهبود می‌یابد، اما اگر بهبود نیافت، باید دلایلی که در به وجود آمدن لرزش پلک تاثیر داشته است را شناسایی کرده و آن را برطرف نمایید. اما راهکارهایی وجود دارند که به صورت کلی می توانند باعث درمان این عارضه شوند

درمان لرزش پلک با کاهش استرس

اگر استرس دارید باید به خودتان آرامش دهید. وقت گذرانی با دوستان و خانواده و سبک‌کردن جدول برنامه‌ی روزانه و اختصاص وقت بیش‌تر برای استراحت، از جمله راهکارهای پیشنهادی برای کاهش استرس بوده و احتمالاً به از بین رفتن پرش پلک چشم کمک خواهد کرد.

پرش پلک چشم

درمان پرش پلک با گرما

گرما با از بین بردن انقباض ماهیچه‌ای به درمان پرش پلک کمک کند و حرکات ناخواسته پلک‌ها را متوقف کند. برای اینکار می‌توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

ماساژ چشم و کاهش لرزش پلک

ماساژ چشم سبب افزایش گردش خون می‌شود و همچنین عضله چشم را تقویت می‌کند و می‌تواند به درمان پرش پلک شما کمک کند. برای ماساژ چشم‌ها با انگشت اشاره خود اطراف چشم بالا، پایین، چپ و راست چشم خود را ماساژ دهید، این کار ۳۰ ثانیه و ۶ بار در روز تکرار کنید.

کمتر به صفحه نمایش نگاه کنید

کاهش زمان مشاهده صفحات نمایش الکترونیکی مثل تلویزیون، تبلت، موبایل و … نیز در بهبود و جلوگیری از پرش چشم مهم است.

به چشمان خود استراحت دهید

توصیه می‌شود هر ۱۰ دقیقه یک بار به چشمان خود استراحت دهید. برای استراحت عضلات چشم، چشمان خود را ببندید. سپس به یک جسم دور نگاه کنید. شما باید مشابه این استراحت را هنگام خواندن کتاب یا هر زمان که چشم شما به شدت درگیر است، داشته باشید. این کار فقط ۱۰ تا ۱۵ ثانیه طول می‌کشد، بنابراین “نداشتن وقت” بهانه خوبی نیست.

اگر با انجام روش‌های گفته شده برای کاهش و درمان لرزش پلک‌ها، همچنان درگیر پرش پلک هستید، ممکن است نشانه‌ای از وجود یک مشکل عصبی باشد. در اینصورت پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی بیشتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

درمان لرزش پلک چشم

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ دی ۱۳۹۹ در ۷:۳۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۳:۳۵ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

  3. فریبا

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۳:۳۳ ب٫ظ

    واقعاجالبه مطالب

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۵ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ دی ۱۳۹۹ در ۹:۲۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۵ دی ۱۳۹۹ در ۹:۲۲ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۰۰ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۰۰ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۰۹ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…