آیا کودکان باید حتماً مولتی ویتامین مصرف کنند؟

۵
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مصرف مولتی ویتامین برای کودکان می‌تواند همان قدر که مفید باشد، مضر و خطرناک نیز باشد. با ما همراه باشید تا درباره نوع مصرف مکمل‌های ویتامین‌ برای کودکان بیشتر به شما بگوییم.
مصرف مولتی ویتامین برای کودکان

مصرف مولتی ویتامین برای کودکان از نظر بسیاری از والدین ضروری است؛ چون آنها می‌گویند فرزندشان بد غذاست و همه گروه‌های غذایی را مصرف نمی‌کند و به همین دلیل نگران سلامت کودکشان هستند. عده‌ای دیگر در مقابل، معتقدند که مصرف مولتی ویتامین‌ها برای کودکان مناسب نیست.

ما در مجله اینترنتی دلتا با شما همراه هستیم تا این موضوع را بررسی کنیم که آیا مولتی ویتامین‌ها نیازهای تغذیه‌ای کودکان را به طور کامل رفع می‌کنند یا نه.

مصرف مولتی ویتامین برای کودکان : آری یا خیر؟!

برای کودکان نوپا مصرف قطره آهن و ویتامین D زیر نظر پزشک توصیه می‌شود. ولی برای کودکان بزرگ‌تر، زمانی که کودک شما از یک رژیم متعادل شامل ۲ وعده گوشت و مواد جایگزین، ۴ وعده غلات یا نشاسته، ۲ وعده شیر و فرآورده‌های لبنی و حداقل ۴ وعده میوه و سبزیجات در روز طی یک هفته استفاده می‌کند، بدیهی است که دیگر نیازی به استفاده از مکمل‌ها ندارد.

اگر کودک شما مطابق منحنی رشد پیش نمی‌رود یا مشکلات تغذیه‌ای خاص مانند آلرژی غذایی، بیماری‌های پزشکی و گوارشی، مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده و… دارد، در این رابطه باید حتماً با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

در کنار این‌ها، گاهی کودک شما بدغذا است و از مصرف غذاهای دریایی، میوه‌جات و سبزیجات یا… طفره می‌رود که در این صورت نیز نیاز به مصرف مولتی ویتامین‌ها دارد.

فواید و مضرات مولتی ویتامین برای کودکان

مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز کودکان

ویتامین‌های گروه B:

درباره مصرف مولتی ویتامین برای کودکان باید بدانید که ویتامین‌های گروه B شامل ویتامین B1، B2، B3، B5، B6، B7،B9 و B12 نقش مهمی در تنظیم متابولیسم، انرژی، سلامت قلب و سیستم عصبی کودکان دارند. معمولاً کودکانی که دچار کم اشتهایی یا کمبود وزن هستند، باید از مکمل‌های ویتامین ب استفاده کنند. ویتامین B12 در فرآورده‌های حیوانی مثل گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ وجود دارد.

ویتامین ب برای کودکان

ویتامین D:

مصرف مقادیر مناسب ویتامین D در کنار کلسیم به رشد قد کودکان کمک قابل توجهی می‌کند. این ویتامین همچنین باعث می‌شود کودکان در سن بزرگسالی کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار بگیرند. نور خورشید بهترین منبع دریافت ویتامین D است و برخی غذاها مانند ماهی سالمون و ساردین، تخم مرغ و شیر غنی شده با ویتامین D نیز حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین D برای سلامتی کودک

ویتامین E:

ویتامین E جزء ویتامین‌های محلول در چربی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد؛ ولی مصرف بیش از حد آن سبب مسمومیت می‌شود. پس پیش از مصرف آن حتماً با پزشک مشورت کنید. منابع غذایی حاوی ویتامین E عبارتند از: روغن آفتابگردان، آجیل و…

نقش ویتامین ای در رشد کودکان

ویتامین C:

همان طور که می‌دانید، در مقوله مصرف مولتی ویتامین برای کودکان یکی از ویتامین‌‌های مورد نیاز برای کودکان ویتامین C است. از آنجا که این ویتامین محلول در آب است، لازم نیست نگران مصرف بیش از حد آن باشید. ویتامین C به داشتن خواص آنتی اکسیدانی شهرت دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

ویتامین C را می‌توان در مرکبات، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی و سایر میوه‌ها یافت.

مصرف ویتامین ث برای داشتن کودکی سالم

ویتامین A:

ویتامین A از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که باید در مصرف آن دقت کرد؛ چون در بدن ذخیره می‌شود. ویتامین A دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و نقش مهمی را در بینایی، سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. در نتیجه برخی از تحقیقات، دانشمندان شاهد بوده‌اند کودکانی که منابع گیاهی کافی حاوی این ویتامین را دریافت می‌کنند، طول عمر بیشتری خواهند داشت و دچار بیماری‌های کمتری خواهند شد.

ویتامین A در گوشت گاو، انواع ماهی، سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی، هویج، کدو تنبل، طالبی، زردآلو، انبه و… وجود دارد.

ویتامین آ با خاصیت آنتی اکسیدانی برای کودکان

سخن پایانی درباره مصرف مولتی ویتامین برای کودکان

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین، همراه با صبحانه است. در ضمن، بهتر است کودکتان، آب به مقدار کافی مصرف کند تا از رسوب و آسیب کبد جلوگیری شود.

پیشنهاد برای مطالعه: ۸ روش خانگی برای زمانی که سرفه شما را کلافه می‌کند! را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۵ تیر ۱۴۰۲ در ۴:۱۸ ب٫ظ

    توضیحات بسیار عالی و آموزنده بود مرسی از شما گلبانووووو 🙏

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۷ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۳:۵۳ ب٫ظ

    • ناشناس

      ۹ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

    • ناشناس

      ۹ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…