شب ادراری کودکان، از علت تا درمان

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شب ادراری کودکان مشکلی شایع است .شب ادراری از یک طرف باعث ناراحتی و آزار کودک و از طرف دیگر موجب شرمندگی او خواهد شد.
شب ادراری کودکان

خوشبختانه شب ادراری کودکان با افزایش سن کودک مرتفع می‌گردد. اما به هر حال در این فاصله و تا زمانیکه فرزندتان بزرگ شود، باید برای شب ادراری کاری کرد. در ادامه این مطلب از  مجله دلتا درباره علت، علائم و راه‌های درمان شب ادراری در کودکان صحبت خواهیم کرد.

علت شب ادراری در کودکان 

شب ادراری در بعضی مواقع می‌تواند به دلیل یک بیماری پنهان باشد اما بسیاری از کودکان بدون ابتلا به هیچ‌گونه بیماری خاصی دچار مشکل شب ادراری هستند و تنها در تعداد کمی از کودکان علت اساسی و حقیقی خیس‌کردن رختخواب قابل شناسایی است.

درمان شب ادراری

دلایل شب ادراری می‌تواند یکی از موارد زیر و یا تلفیقی از آن‌ها باشد

  • کودک هنوز قادر به نگه‌داشتن ادرار در تمام طول شب نیست؛
  • وقتی مثانه پر است، کودک نمی‌تواند برای تخلیه بیدار بشود. برخی از کودکان نیز مثانه‌ای کوچک‌تر از هم‌سن‌های خود دارند؛
  • کودک حجم زیادی از ادرار را در غروب و طول شب تولید می‌کند؛
  • در طول روز کودک عادت رفتن به دستشویی ندارد. بسیاری از کودکان از روی عادت نیاز به تخلیه مثانه در طول روز را نادیده می‌گیرند و به دستشویی نمی‌روند و تا جایی که ممکن است، ادرارشان را نگه می‌دارند.

درمان شب ادراری در کودکان

واقع بین باشید

کودک را نه تشویق کنید و نه تنبیه. تنها جای او را بدون این که حرفی بزنید تعویض کنید. چرا که این مشکل به خودی خود برطرف خواهد شد. کودکان به طور ارادی این کار را انجام نمی‌دهند. بنابراین نه آن‌ها را در صورت خشک بودن جا تشویق نمایید و نه به علت ‌تر بودن آن تنبیه کنید.

بهبود بخشیدن شرایط

اتاق خواب کودک را طوری بچینید که او خود قادر به تعویض ملافه باشد. در ضمن یک شلوار اضافه هم در اتاق برای او بگذارید تا در صورت نیاز شلوار خود را تعویض نماید. به این ترتیب فرزند شما حداقل احساس “بچه بودن” نمی‌کند.

علت شب ادراری

صبر داشتن و عشق ورزیدن

فراموش نکنید که در همه کودکان، مشکل شب ادراری، سالانه ۱۵% بهبود و کاهش می‌یابد. بدین معنی که تنها یک تا دو درصد از آنان در سنین بلوغ نیز دچار شب ادراری هستند. بنابراین صبور و حامی کودک باشید این نکته را به خاطر داشته باشید که هیچ کودکی دوست ندارد جای خود را خیس کند. پس در یک کلام می‌گوییم: صبور باشید و کودک را سرزنش نکنید.

جلوگیری از شب ادراری در کودکان

برای جلوگیری از شب ادراری فرزندتان به نکات زیر توجه کنید:

  • مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین، میان وعده‌های پر نمک و نوشیدنی‌های حاوی قند زیاد را خصوصا در هنگام غروب کاهش دهید.
  • هر دو یا سه ساعت یکبار در روز و قبل از رفتن به رختخواب از کودک بخواهید که به سرویس بهداشتی برود.
  • در صورت نیاز، یکبار در طول شب کودک را از خواب بیدار کنید که به دستشویی برود. اگر بیش‌تر از یکبار کودک را از خواب بیدار کنید، ممکن است الگوی خواب کودک مختل شود و به این ترتیب صبح روز بعد به سختی برای رفتن به مدرسه از خواب بیدار شود.

شب ادراری در کودکان

مراجعه به پزشک برای درمان شب ادراری کودکان

زمان مراجعه به پزشک برای درمان شب ادراری کودکان بسته به شیوه‌ اثرگذاری این مشکل بر کودک و والدین متغیر است.

  • سن ۵ تا ۷ سالگی، زمان مناسبی برای پیگیری درمان شب ادراری کودکان است.
  • اگر کودک علائم و مشکلات خاصی بروز نمی‌دهد، لزومی به مراجعه به کلینیک تخصصی شب ادراری نیست و معاینه پزشک اطفال کفایت می‌کند.
  • در صورتی که نشانه‌های جسمی و رفتاری خاصی در کنار شب ادراری بروز پیدا می‌کند، باید سریعا به پزشک مراجعه و مشکل به‌طور جدی پیگیری بشود.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱ در ۷:۳۸ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • فاطمه امیری

      ۲۴ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

      سپاس.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…