دانلود اپلیکیشن مجله دلتا

بازار مسکن آرام گرفت!

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به اعتقاده برخی کارشناسان مصوبه اخذ مالیات از خانه‌های خالی، مسکن را از یک کالای سرمایه‌ای خارج می‌کند و  سفته بازان و سوداگران دیگر نمی‌توانند بدون هیچ منعی در این بازار سرمایه گذاری کنند.
وضعیت مسکن در تیر ماه 99

قیمت مسکن در خردادماه شیب افزایشی تندی را به خود گرفته بود که به رشد ۱۱ درصدی در مقایسه با اردیبهشت ماه و ۴۲ درصدی نسبت به ماه مشابه در سال گذشته  منجر شد. قیمت اجاره نیز با تبعیت از قیمت مسکن، نسبت به تابستان سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشت، اما وضعیت مسکن در تیر ماه ۹۹ نشان می‌دهد بازار آرام شده است.

به گزارش مجله دلتا آمارهای غیر رسمی از اوضاع خرید و فروش در بازار مسکن پایتخت در تیرماه امسال از ثبات قیمت‌ها و خروج سوداگران (متقاضیان غیر مصرفی) از بازار مسکن خبر می‌دهد.

در تیرماه ۹۹، دولت نخستین بار برای تعیین مبلغ اجاره سقف تعیین و همزمان برای عرضه مسکن مصوبه قدیمی دریافت مالیات از خانه‌های خالی را وارد فاز اجرایی کرد که به اعتقاد برخی کارشناسان این مصوبه مسکن را از یک کالای سرمایه‌ای خارج می‌کند و سفته بازان و سوداگران دیگر نمی‌توانند بدون هیچ منعی در این بازار سرمایه گذاری کنند.

همزمان جذابیت بازارهای موازی مانند بورس می‌تواند کوچ متقاضیان غیرمصرفی از بازار مسکن را به روندی ادامه‌دار تبدیل کند و تا ۱۰ درصد منجر به کاهش قیمت مسکن شود. سوداگران و سفته بازان بعد از هر شوک قیمتی در بازارهای طلا، ارز و … به سراغ خرید مسکن می‌روند تا به زعم خود از تورم جا نمانند و سرمایه خود را چند برابر کنند؛ اتفاقی که در آخرین ماه پاییز سال گذشته در منطقه یک تهران روی داد و قیمت خانه در این منطقه را در هر متر مربع تا ۵ میلیون تومان بیشتر کرد اما شرایط در تیرماه امسال به سمت دیگری هدایت شد.

حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه املاک تهران پیش تر گفته بود: اگر بسته‌های سیاستی و حمایتی دولت برای ساماندهی بازار مسکن در ستاد ملی مبارزه با کرونا به همین روال تصویب و به مرحله اجرا برسد، بازار مسکن را برای سوداگران و سفته بازان غیرجذاب خواهد کرد که منجر به شکستن حباب قیمت مسکن خواهد شد.

۱۵ روز دیگر گزارش رسمی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی از نرخ‌ها در اولین ماه تابستان ۹۹ منتشر خواهد شد، اما نگاهی به وضعیت مسکن در تیر ماه ۹۹ نشان می‌دهد قیمت‌ها در تیرماه به ثبات رسیده است و فعلا خبری از افزایش روزانه قیمت مسکن و اجاره نیست.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از گزارش های ملکی بیشتر مطلب “نرخ اجاره در مناطق مختلف تهران” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۹ تیر ۱۳۹۹ در ۹:۴۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

جدیدترین مطالب

مشاهده موارد بیشتر

کاربر گرامی

مطالب این سایت دیگر بروز رسانی نمی شود برای مشاهده مطالب جدید به لینک زیر مراجعه کنید

مشاهده سایت جدید مجله دلتا

This will close in 20 seconds