پونه و خواص بی‌نظیر آن

۱۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پونه گیاهی علفی از خانواده‌ نعنائیان است که در جاهای مرطوب می‌روید و خواص بسیاری برای سلامتی دارد.
خواص پونه

چای پونه به‌ دلیل خاصیتش در ایجاد آرامش، تسکین دردهای روده و بهبود گوارش معروف شده است. اگر می‌خواهید با خواص پونه بیشتر آشنا شوید، با ادامه‌ این مطلب مجله دلتا همراه شوید.

کمک به درمان بیماری‌های گوارشی

مصرف خوراکی پونه به درمان بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند. همچنین پونه با دفع گازهای انباشته‌شده در روده به بهبود نفخ شکم کمک می‌کند.

بهبود گوارش و افزایش تولید صفرا

چای پونه به گوارش کمک می‌کند و به لطف خاصیت ضدانقباضی‌اش، یکی از درمان‌های عالی برای تسکین و کاهش دردهای معده به‌شمار می‌رود. یکی دیگر از خواص پونه خاصیت صفرا آوری آن است و با تحریک کبد، تولید صفرا را افزایش می‌دهد. بنابراین مصرف معتدل پونه برای کسانی‌که می‌خواهند تعادل اسید و باز را حفظ و از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنند، مفید است.

درمان بیماری های گوارشی

خلط‍‌ آوری و کمک به درمان سرماخوردگی و برونشیت

پونه به‌خاطر داشتن مقدار زیادی منتول خاصیت خلط‌آوری دارد و برای کسانی‌که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، مفید است. پونه به تخلیه‌ ترشحات انباشته‌شده در ریه‌ها کمک می‌کند. بنابراین برای درمان برونشیت و نیز درمان سرماخوردگی گزینه‌ای مناسب به‌شمار می‌رود.

تب‌بُر

پونه تب‌بُر است و به درمان آنفولانزا و سرماخوردگی کمک ‌می‌کند. همچنین پونه تعریق را افزایش می‌دهد و به کاهش تب کمک می‌کند.

آرام‌بخش و مُسکن طبیعی

پونه آرام‌بخش و مُسکن خوبی است. چای پونه به ایجاد آرامش، کاهش عصبانیت و بهبود مشکلات خواب کمک می‌کند. در موارد شدیدتر که فرد دچار تشنج و هیستری می‌شود، روغن پونه به آرامش اعصاب و مغز و در نتیجه درمان تشنج و توقف حملات کمک می‌کند.

آرام بخش

کاهش دردهای عضلانی

پونه به بی‌حسی اعصاب کمک می‌کند. بنابراین در بهبود دردهای عضلانی و نیز بهبود روماتیسم و ورم مفاصل موثر است. پونه برای کسانی‌که میزان اسید اوریک بالایی دارند، نیز گزینه‌ای مناسب است. پونه با کاهش اسید اوریک به جلوگیری از بیماری‌هایی که ذکر کردیم، کمک می‌کند.

مبارزه با عفونت‌ها

یکی دیگر از خواص پونه مبارزه با عفونت‌هاست. بنابراین مصرف آن برای بهبود عفونت‌های مجرای ادراری، کلیه و رحم توصیه می‌شود. مصرف مقادیر اندک روغن پونه به نابودی میکروب‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند.

استعمال خارجی پونه با خاصیت التیام‌بخشی و ضدعفونی‌کنندگی‌اش به تمیز‌کردن زخم‌ها، پیشگیری از عفونت‌ها و بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند.

درمان عفونت

تنظیم چرخه‌های قاعدگی

پونه با تنظیم چرخه‌های قاعدگی کمک می‌کند تا این چرخه‌ها به‌موقع ایجاد شوند. این ویژگی پونه به لطف تحریک هورمون‌های استروژن و پروژسترون اتفاق می‌افتد.

۱۶ دیدگاه

  1. حسینعلی

    ۷ مهر ۱۴۰۱ در ۰:۱۸ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۲ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۴۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۰۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۷ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۴۳ ب٫ظ

  6. دکتر بزرگون

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۰۹ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۹ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  9. amir

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۲۷ ق٫ظ

  10. زهره

    ۱۱ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۱۱ ق٫ظ

    نظری.ندارم مطلب خوب ومفیدی است

    پاسخ

  11. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۰۶ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۳۳ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۱۸ ب٫ظ

  14. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۱۴ ب٫ظ

  15. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۱۴ ب٫ظ

  16. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…